Треба ли мењати образовни систем: Има знања и без досаде
22. 02. 2014. у 21:01
„Новости“ истражују - Стручњаци подељени око тога треба ли мењати образовни систем у Србији да би се деца више мотивисала за учење. Вигор Мајић: Недостаје мотивација наставника. Др Радован Антонијевић: Градиво „гуши“ наше ђаке. Зоран Миливојевић: Ученици
ШКОЛА је деци неописиво досадна - изјавила је на последњој седници Националног просветног савета председница овог тела проф. др Десанка Радуновић. Са њом би се сложио и највећи број ђака и родитеља. Мада, мишљења стручњака су подељена. Многи кажу да без досаде нема ни знања.
Многобројна психолошка истраживања кажу да је досада једно од најчешћих осећања код деце. Једни за то оптужују досадно градиво, други незаинтересоване наставнике, трећи лоше опремљене школе, а четврти родитеље који деци нису изградили осећај одговорности и радне навике.
Да је досада један од честих атрибута који деца додељују школи слаже се и Вигор Мајић, директор Истраживачке станице „Петница“, у којој се озбиљна знања стичу другачије него у школи.
- Осим досаде, ту су и осећања страха, треме, несигурности. Све би то требало да забрине педагоге и психологе који су дуги низ година укључени у дизајнирање школских наставних програма - напомиње Мајић. - Имам утисак да се ситуација не поправља, већ се, напротив, погоршава.
Он објашњава да у већини школских предмета наставни садржаји нису сами по себи досадни, али да недостаје инвентивност наставника. Тако извор досаде и немотивисаности ученика проналази у методама рада.
- Деца по својој природи желе да буду активни и час је одлична прилика за то, али је типични школски шаблонизован - појашњава наш саговорник. - Ученицима мора да се омогући да се крећу, да размишљају, да сумњају, да постављају питања, да предлажу. Све би то наставници требало да знају, јер су то учили током педагошког образовања. Но, сама организација наставе, административни захтеви чине да они немају много мотива да се тиме позабаве.
Да би неке ствари требало мењати у школи слаже се и проф. др Радован Антонијевић, директор Института за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду. Он сматра да су школски садржаји преобимни и да то највише „гуши“ децу.
- Требало би растетерити садржаје предмета које деца уче у школи - напомиње проф. Антонијевић. - Ваљало би и осмислити што више занимљивих активности, које су у складу са интересовањима ученика, да се, рецимо, у што већем обиму уведе учење путем открића, проблемски оријентисана настава и да на часовима буде више интеракције.
Са друге стране, психолози сматрају да школа и треба да буде помало досадна, јер без тога нема озбиљног учења. Школски психолог Весна Јањевић Поповић напомиње да је природно и добро што и одрасли целог живота гаје радозналост и склоност ка игри, али исто тако код деце треба развити дозу озбиљности.
- Развој способности подразумева и развој одговорности. Тако и сасвим малу децу треба учити да допринесу животу своје породице, да добију неко ситно задужење за које ће бити одговорни - каже наша саговорница. - Тако их вежбамо да, када уђу у школу, издрже и ситуације које нису увек забавне. Школа има простора да развија

Зоран Миливојевић, психотерапеут, сматра да се последњих година васпитање доживљава тако да децу треба само усрећивати и чинити да се пријатно осећају. А заправо, када се на време не привикну на обавезе, нису спремна за школу.
- Требало би да родитељи пре школе науче децу да боље подносе досаду, односно да сама себе забављају - сматра Миливојевић. - Један део учења може да буде кроз игру, али велики део подразумева да дете савлада непријатност и да развије радне навике. Потребна је равнотежа та два модела. А то што деца доживљавају школу као досаду, много је више проблем те деце која долазе неприпремљена.
УЧИОНИЦА КАО ИНСПИРАЦИЈА
ДИРЕКТОР истраживачке станице „Петница“ наводи пример школа на Западу, где су учионице живописније и препуне садржаја који инспиришу децу.
- Ученици се на часу крећу, раде у групама, решавају проблеме, добијају изазовне задатке за рад ван школе и код куће - не задатке за писање у свесци, већ задатке да нешто виде, проуче, опишу, закључе - говори Мајић. - Тамо је циљ да школа буде доживљај и то изазован, али тамо је, и неупоредиво лакше да наставник добије отказ.
Mis_Pigi
23.02.2014. 05:48
могу предавати и нобеловци у нашим школама ситуација с ђацима би била иста, њих настава у 90% случајева не интересује, деца имају своје форе и фазоне, ту су да убију време и добију дипломе, а мама и тата ће после завршити свој део посла
@Mis_Pigi - A ko je voleo da ide u skolu? Koga je interesovala skola, svi smo morali da ucimo I to nam je bila jedina obaveza. Danas deca ne izlaze iz kuce I kada dodju u skolu, to im je jedino druzenje sa vrsnjacima. Gradivo je neprimereno. Kada je moje dete u 3 razerdu ucilo lekciju iz Prirode i drustva, prvo sam morala da mu objasnim sta koje reci u tekstu znace, da bi shvatilo sta je pisac hteo da kaze. Knjige pise ko kako stigne. U Srbiji postoji preko 60 izdavaca koji izdaju udzbenike za skole.
Pre pisanja ovako glupih i predvidivih clanaka i iznosenja teza, treba da prosetate malo do neke skole, osnovne npr. i da porazgovarate i sa nastavnicima i sa decom. A zatim i sa njima nadredjenima. Nije neka tajna da je skola dosadna, ali nije tajna ni zasto je to tako. Tajna je samo kako takvi intelektualci, kao ovi sto pisu tekstove, ne vide tako ociglednu stvar. Pozdrav
@Jelena - Škole nisu izmišljene radi zabave, a deca ne idu u školu da bi ubijala dosadu te da bi se stoga "ludo" zabavljala!!!! Škole postoje da deca u njima steknu što više znanja a ne kao poligon za igru i razonodu....Roditelji decu ne pripremaju nizašta sem da budu princeze i prinčevi. Znanja su sekundarna, učitelji/nastavnici "nepravedni" a deca sve gluplja i bezobraznija. Nije problem u dosadnom gradivu i nastavnicima, problem je u deci kojoj niko nema vremena da objasni zašto škole postoje!!!!!!!
Kada deca uče samo da otaljaju, tu ne postoji promena obrazovnog sistema koja bi im pomogla, osim onog kućnog vaspitanja do treće, četvrte godine života. Kada su deca razmažena, tada imaju veliki Ego koji njima vlada, tako da je njihovo ponašanje postalo isključiv odgovor na potrebe Ega za satisfakcijom, a ne na realne potrebe života (sopstvene, drugih ljudi i čovečanstva). Motivacioni programi su pogrešni jer hrane veliki Ego (manipulacija i razvijanje ponositost, sebičnosti i krivice).
Коментари (4)