Јо­ва­ну То­мос о ауто­но­ми­ји

М. РА­ДЕ­ТИЋ

27. 05. 2005. у 19:04

По­сле два­на­ест да­на за­се­да­ња Све­ти ар­хи­је­реј­ски са­бор Срп­ске пра­во­слав­не цр­кве за­вр­шио рад. До­ку­мент о ауто­но­ми­ји Охрид­ске ар­хи­е­пи­ско­пи­је би­ће до­ста­вљен свим пра­во­слав­ним цр­ква­ма. По­вла­чи се тужба вла­ди­ке Ар­те­

У БЕ­О­ГРА­ДУ је за­вр­ше­но за­се­да­ње Све­тог аф­хи­је­реј­ског са­бо­ра Срп­ске пра­во­слав­не цр­кве, ко­ји се про­те­клих два­на­ест да­на по­за­ба­вио свим кључ­ним пи­та­њи­ма из живота цр­кве и срп­ског на­ро­да. Са ску­па, за­по­че­тог у об­но­вље­ном Жи­то­ми­сли­ћу ка­но­ни­за­ци­јом 29 све­ште­но­му­че­ни­ка, цр­ква је из­да­ла зва­нич­но са­оп­ште­ње за јав­ност.
Као и ра­ни­јих го­ди­на, каже се, из­ме­ђу оста­лог, у са­оп­ште­њу, Са­бор је по­себ­ну па­жњу по­све­тио утвр­ђи­ва­њу је­дин­ства и ве­ков­ног ка­нон­ског по­рет­ка пра­во­слав­не цр­кве и пре­ва­зи­ла­же­њу свих иза­зо­ва и ис­ку­ше­ња ко­ја га угрожавају. С тим у ве­зи, изражено је ду­бо­ко жа­ље­ње због те­шко­ћа у ко­ји­ма се на­шла мај­ка свих Цр­ка­ва, све­та Је­ру­са­лим­ска Па­три­јар­ши­ја, као и чвр­ста ве­ра да ће бла­го­дат Гро­ба Го­спод­њег и си­ла Вас­кр­се­ња учи­ни­ти да оне уско­ро бу­ду пре­ва­зи­ђе­не.
Ду­бо­ко жа­ле­ћи што рас­кол­нич­ка цр­кве­на је­ра­р­хи­ја у Ре­пу­бли­ци Ма­ке­до­ни­ји ни­је би­ла до­вољ­но од­го­вор­на и искре­на у до­са­да­шњем ди­ја­ло­гу о пре­ва­зи­ла­же­њу рас­ко­ла и што се ни­је ода­зва­ла мно­го­крат­ним по­зи­ви­ма па­три­јар­ха да се вра­ти бла­го­дат­ном и спа­со­но­сном је­дин­ству Цр­кве, Са­бор је при­мио на зна­ње па­три­јар­шку по­твр­ду из­бо­ра ми­тро­по­ли­та ве­ле­ског и по­вар­дар­ског Јо­ва­на за ар­хи­е­пи­ско­па охрид­ског и ми­тр­о­по­ли­та скоп­ског, пред­сед­ни­ка све­тог си­но­да ауто­ном­не Охрид­ске ар­хи­е­пи­ско­пи­је и ње­ног пред­сто­ја­те­ља, а за­тим одо­брио ко­нач­ни текст па­три­јар­шког и са­бор­ског То­мо­са о ауто­но­ми­ји Охрид­ске ар­хи­е­пи­ско­пи­је, ко­ји ће уско­ро би­ти до­ста­вљен Ва­се­љен­ској па­три­јар­ши­ји у Ца­ри­гра­ду и свим по­ме­сним пра­во­слав­ним цр­ква­ма у све­ту.

РАС­КОЛ
ДА би побожни на­род у Ма­ке­до­ни­ји схва­тио сву по­губ­ност рас­ко­ла и нео­п­ход­ност цр­кве­ног је­дин­ства, Са­бор му са­оп­шта­ва да се од­лу­ка СПЦ из 1967. го­ди­не о пре­ки­ду ли­тур­гиј­ског и кан­ског оп­ште­ња са епи­ско­па­том и све­штен­ством ко­ји је у рас­ко­лу убу­ду­ће од­но­си и на све вер­ни­ке ко­ји, и по­сле то­ли­ких де­це­ни­ја снис­хо­ђе­ња и то­ли­ких апе­ла мај­ке Цр­кве, оста­ну упор­ни у рас­ко­лу. Исто­вре­ме­но, Са­бор се на­да да ће нај­но­ви­је пи­смо па­три­јар­ха Па­вла по­гла­ва­ру Цр­кве у рас­ко­лу, ар­хи­е­пи­ско­пу Сте­фа­ну, на­пи­са­но упра­во у да­ни­ма са­бор­ских за­се­да­ња, има­ти ду­хов­но­га пло­да.
У окви­ру бри­ге за је­дин­ство и ка­нон­ски по­ре­дак Цр­кве, Са­бор изражава и сво­је жа­ље­ње због не­ка­нон­ских по­сту­па­ка по­је­ди­них пред­став­ни­ка се­стрин­ске Ру­мун­ске пра­во­слав­не цр­кве на ка­нон­ском под­руч­ју СПЦ и по­зи­ва их да се убу­ду­ће од њих уздрже. У ве­зи са кон­ста­то­ва­ним раз­ли­чи­тим оце­на­ма ко­ра­ка ко­је тре­ба пред­у­зе­ти на Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји по пи­та­њу об­но­ва уни­ште­них срп­ских пра­во­слав­них све­ти­ња, као и за­шти­те та­мо­шњег срп­ског на­ро­да и свих угрожених ет­нич­ких за­јед­ни­ца, Са­бор је од­лу­чио да се по­ву­че тужба ко­ју је епи­скоп ра­шко-при­зрен­ски Ар­те­ми­је под­нео ме­ђу­на­род­ном су­ду за људ­ска пра­ва у Стра­збу­ру про­тив че­ти­ри европ­ске државе и да о сво­јој од­лу­ци оба­ве­сти до­ма­ћу јав­ност и ре­ле­вант­не ме­ђу­на­род­не чи­ни­о­це.
Са­бор је та­ко­ђе, ве­ри­фи­ко­вао Ме­мо­ран­дум о раз­у­ме­ва­њу о до­го­во­ре­ним оп­штим на­че­ли­ма за об­но­ву обје­ка­та СПЦ на Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји, ко­ји је у име Си­но­да пот­пи­сао па­три­јарх Па­вле, ста­вља­ју­ћи у дужност Си­но­ду и Од­бо­ру Са­бо­ра за Ко­со­во и Ме­то­хи­ју, да се ста­ра­ју о спро­во­ђе­њу Ме­мо­ран­ду­ма пре­ко чла­на Ко­ми­си­је за об­но­ву хра­мо­ва, Епи­ско­па ли­пљан­ског Те­о­до­си­ја. Са­бор апе­лу­је на Са­вет Евро­пе, УНЕ­СКО, државне ор­га­не Ср­би­је и све дру­ге чи­ни­о­це да та об­но­ва што пре поч­не. Та­ко­ђе осу­ђу­је сво­ја­та­ње срп­ских пра­во­слав­них све­ти­ња на Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји од стра­не ал­бан­ских екс­тре­ми­ста.

АПЕЛ ХР­ВАТ­СКОЈ
ПО­ЗДРА­ВЛјА­ЈУ­ЋИ осни­ва­ње "Ло­го­са", пр­ве цр­кве­не те­ле­ви­зи­је, у Епа­р­хи­ји жич­кој, Са­бор је из­ра­зио жа­ље­ње што по­је­ди­ни но­си­о­ци ло­кал­не вла­сти у Тр­сте­ни­ку по­ку­ша­ва­ју да осу­је­те њен рад.
Та­ко­ђе је од­лу­чио да се струч­ној Ко­ми­си­ји Си­но­да по­ве­ри про­ве­ра при­ват­ног пре­во­да Све­тог пи­сма у из­да­њу из­да­вач­ке ку­ће "Глас Цр­кве" у Ва­ље­ву, а да се до­тле об­у­ста­ви ње­го­ва да­ља ди­стри­бу­ци­ја.
С на­по­ме­ном да је због по­ја­ва ан­ти­пра­во­слав­ног и ан­ти­срп­ског на­си­ља у Хр­ват­ској, упу­ћен по­се­бан апел хр­ват­ској држави и ме­ђу­на­род­ној за­јед­ни­ци, Са­бор изражава за­бри­ну­тост због по­је­ди­них екс­тре­ми­стич­ких ин­ци­де­на­та у Ра­шкој обла­сти ко­ји су упе­ре­ни про­тив срп­ског на­ро­да, те­шко­ћа у Ре­пу­бли­ци Срп­ској и, нај­зад, стал­не хи­сте­рич­не ме­диј­ске кам­па­ње про­тив Ми­тро­по­ли­је цр­но­гор­ско-при­мор­ске, срп­ског на­ро­да и државне за­јед­ни­це Ср­би­је и Цр­не Го­ре, ко­ја се спро­во­ди у Цр­ној Го­ри. Али, изражава се за­до­вољ­ство због раз­у­ме­ва­ња ко­је држава Ср­би­ја по­ка­зу­је за пра­ва и по­тре­бе СПЦ, при че­му се оче­ку­је што ско­ри­је до­но­ше­ње За­ко­на о вра­ћа­њу не­пра­вед­но од­у­зе­те цр­кве­не имо­ви­не.




ШИ­РИ СИ­НОД
ЗБОГ на­ра­слих ду­хов­них по­тре­ба и мно­го­стру­ко уве­ћа­не ду­хов­но-про­свет­не ми­си­је Цр­кве, Си­нод је по­ве­ћан за дво­ји­цу но­вих чла­но­ва, па ће их убу­ду­ће има­ти се­дам. По­ред па­три­јар­ха Па­вла као пред­сед­ни­ка, Си­нод у но­вом са­зи­ву са­чи­ња­ва­ју: ми­тро­по­лит за­гре­бач­ко-љу­бљан­ски Јо­ван, епи­ско­пи звор­нич­ко-ту­злан­ски Ва­си­ли­је, бач­ки Ири­неј, ти­моч­ки Ју­стин, шу­ма­диј­ски Јо­ван и бу­ди­мљан­ско-ник­шић­ки Јо­а­ни­ки­је.


ПО­СЛЕ ДУ­ГОГ ЧЕ­КА­НјА
Пра­во­слав­на охрид­ска ар­хи­е­пи­ско­пи­ја огла­си­ла се ју­че са­оп­ште­њем ко­јим об­ја­шња­ва за­што је Са­бор СПЦ из­дао То­мос.
По­сле дужег че­ка­ња да се рас­кол­нич­ка је­рар­хи­ја вра­ти у је­дин­ство са Јед­ном Све­том Са­бор­ном и Апо­стол­ском Цр­квом, каже се из­ме­ђу оста­лог у са­оп­ште­њу, и по­што је Пећ­ка па­три­јар­ши­ја ис­цр­пла све ме­то­де за раз­го­во­ре, кон­ста­то­ва­но је да епи­ско­пат те рас­кол­нич­ке ор­га­ни­за­ци­је ни­је зрео да по­не­се од­го­вор­ност за би­ло ка­кав вид са­мо­стал­но­сти цр­кве.
За­то је па­три­јарх Па­вле на Са­бо­ру по­твр­дио до­са­да­шњег ми­тр­о­по­ли­та ве­ле­ског и по­вар­дар­ског и ег­зар­ха охрид­ског Јо­ва­на за ар­хи­е­пи­ско­па охрид­ског и ми­тр­о­по­ли­та скоп­ског, и са­гла­сно спо­ра­зу­му из Ни­ша, из­дао му па­три­ја­р­шиј­ски и са­бор­ски То­мос за ауто­но­ми­ју. Чи­ну об­ја­вљи­ва­ња То­мо­са при­су­ство­ва­ли су сви ар­хи­је­ре­ји Пра­во­слав­не охрид­ске ар­хи­е­пи­ско­пи­је ко­ји су за ту при­ли­ку спе­ци­јал­но до­пу­то­ва­ли у Бе­о­град.
У са­оп­ште­њу се на­гла­ша­ва да се све­те тај­не и мо­ли­тво­сло­вља ко­ја су из­вр­ша­ва­ли рас­кол­нич­ки епи­ско­пи и све­ште­ни­ци не при­зна­ју као ва­лид­ни у пра­во­слав­ној цр­кви." Про­сто ре­че­но, сва чи­но­деј­ство­ва­ња ко­је је из­вр­ши­ла рас­кол­нич­ка је­рар­хи­ја не раз­ли­ку­ју се од уло­ге ко­ју из­во­ди глу­мац у не­ком те­а­тру и об­у­че епи­скоп­ску или све­ште­нич­ку одежду, а уче­ство­ва­ње на­ро­да у та­квим чи­но­деј­ство­ва­њи­ма не раз­ли­ку­је се од уче­ство­ва­ња пу­бли­ке у не­кој по­зо­ри­шној пред­ста­ви".
По­сле об­ја­вљи­ва­ња То­мо­са, Са­бор је од­лу­чио да се чи­та­ва имо­ви­на Пећ­ке па­три­јар­ши­је у Ре­пу­бли­ци Ма­ке­до­ни­ји усту­пи Охрид­ској ар­хи­е­пи­ско­пи­ји.

РЕ­А­ГО­ВА­НјА ИЗ РАС­КОЛ­НИЧ­КЕ МПЦ
ТА­КО РА­ДЕ МА­СО­НИ
Пре­ма пр­вим ин­фо­р­ма­ци­ја­ма, Ма­ке­дон­ска пра­во­слав­на цр­ква је осу­ди­ла од­лу­ку СПЦ да при­зна ауто­но­ми­ју Пра­во­слав­не охрид­ске ар­хи­е­пи­ско­пи­је, а ти­ме и име­но­ва­ње до­са­да­шњег ми­тро­по­ли­та ве­ле­ско-по­вар­дар­ског Јо­ва­на за охрид­ског ар­хи­е­пи­ско­па: то што је од­лу­че­но у Бе­о­гра­ду, каже се, ни­је ни­шта дру­го не­го об­ја­вљи­ва­ње цр­кве­ног ра­та вер­ни­ци­ма у Ма­ке­до­ни­ји. У Ско­пљу је на­ја­вље­на сед­ни­ца Си­но­да не­при­зна­те МПЦ на ко­јој ће се за­у­зе­ти зва­ни­чан став о "нај­но­ви­јем удар­цу из Бе­о­гра­да", а пре­ма ре­чи­ма та­мо­шњих вла­ди­ка, без сум­ње ће се пре­ки­ну­ти сви од­но­си са СПЦ.
То­мос ни­је дат ка­нон­ским пу­тем - оце­нио је у пр­вом ре­а­го­ва­њу вла­ди­ка Ага­тан­гел. "Не по­сту­па се хри­шћан­ски. То што су учи­ни­ли све­ште­ни­ци у Бе­о­гра­ду ни­је цр­кве­ни на­чин ре­ша­ва­ња ства­ри, та­ко ра­де са­мо ма­со­ни".

ЕПИ­СКОП НИ­ШКИ ИРИ­НЕЈ КО­МЕН­ТА­РИ­ШЕ ОД­ЛУ­КУ СА­БО­РА
НИ­ЈЕ БА­ЧЕ­НА АНА­ТЕ­МА
НА пи­та­ње да ли ак­ту­ел­на са­бор­ска од­лу­ка зна­чи ба­ца­ње ана­те­ме на рас­кол­нич­ку цр­кву у Ма­ке­до­ни­ји, Нје­го­во пре­о­све­штен­ство вла­ди­ка ни­шки Ири­неј ре­као је за Но­во­сти:
- Ни­је ба­че­на ана­те­ма, са­мо су ова тро­ји­ца епи­ско­па, ко­ји су сту­пи­ли у ка­нон­ско и ли­тур­гиј­ско је­дин­ство са Срп­ском пра­во­слав­ном цр­квом, до­би­ли ауто­но­ми­ју. Оста­ли­ма вра­та за раз­го­во­ре ни­су за­тво­ре­на, и ако желе, раз­го­во­ри мо­гу да се на­ста­ве, али мо­ра­ју да бу­ду у ду­ху ка­но­на, а не ет­но­фи­ле­ти­зма. Мо­гу са­мо да из­ра­зим на­ду да ће тзв. МПЦ да при­хва­ти ста­ње ко­је им је да­то Охрид­ском ар­хи­е­пи­ско­пи­јом.
То­мас пред­ста­вља зва­ни­чан ка­нон­ски до­ку­мент о ауто­но­ми­ји о ко­јем се из­ве­шта­ва­ју све пра­во­слав­не цр­кве - њи­ме до­са­да­шњи ми­тр­о­по­лит, са­да ар­хи­е­пи­скоп Јо­ван, ула­зи у по­ро­ди­цу пра­во­слав­них цр­ка­ва као пу­но­прав­ни члан пра­во­слав­не је­рар­хи­је. Са дво­ји­цом епи­ско­па он предствља, да­кле, је­ди­ну ка­нон­ски при­зна­ту цр­кву у Ма­ке­од­ни­ји.
Ми са сво­је стра­не желимо да се раз­го­во­ри на­ста­ве, опет по­на­вљам - ис­кљу­чи­во у ду­ху ка­но­на. По­ли­ти­ка на ста­во­ве Срп­ске пра­во­слав­не цр­кве не може ути­ца­ти - ако је у це­лој ства­ри би­ло и има не­ке по­ли­ти­ке, би­ло је и има у Ма­ке­до­ни­ји.


СЦГ И МА­КЕ­ДО­НИ­ЈА
БЕ­О­ГРАД (Бе­та) - Ми­ни­стар­ство спољ­них по­сло­ва Ср­би­је и Цр­не Го­ре са­оп­шти­ло је да од­лу­ка Са­бо­ра Срп­ске пра­во­слав­не цр­кве о при­зна­ва­њу ауто­но­ми­је Охрид­ске ар­хи­е­пи­ско­пи­је "не сме ба­ци­ти ни нај­ма­њу сен­ку на нај­бо­ље од­но­се" СЦГ и Ма­ке­до­ни­је.
Ми­ни­стар­ство је са­оп­шти­ло да та од­лу­ка не може "ишта про­ме­ни­ти у брат­ским осе­ћа­њи­ма срп­ског и цр­но­гор­ског на­ро­да пре­ма на­ро­ду Ма­ке­до­ни­је".

ПО­ГЛА­ВАР МПЦ АР­ХИ­Е­ПИ­СКОП СТЕ­ФАН
СПЦ ТЕ­РО­РИ­ШЕ МА­КЕ­ДОН­ЦЕ
СКО­ПЛјЕ (Бе­та) - По­гла­вар Ма­ке­дон­ске пра­во­слав­не цр­кве (МПЦ), ар­хи­е­пи­скоп Охрид­ски и Ма­ке­дон­ски Сте­фан по­звао је вер­ни­ке и гра­ђа­не Ма­ке­до­ни­је да као на­род "до­сто­јан­стве­но под­не­су ду­хов­ни те­рор ко­ји над Ма­ке­дО­ни­јом вр­ши Срп­ска пра­во­слав­на цр­ква (СПЦ)".
Сте­фан је ре­као да по­сту­пак СПЦ не­ма ни­ка­кву важност за МПЦ, ко­ја, ка­ко је до­дао, "оста­је при ста­ву да је ауто­ке­фал­на цр­ква са сво­јим име­ном".
Ка­ко је са­оп­шти­ла МПЦ, Сте­фан је ре­као да су прав­да и исти­на на стра­ни МПЦ-а и ма­ке­дон­ског на­ро­да и да та цр­ква има сна­ге да, уз божију по­моћ, од­бра­ни сво­ја пра­ва и до­сто­јан­ство.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације