Дневник заблуда: Два београдска Победника

Слободан Малдини

07. 02. 2020. у 14:19

За разлику од "Победника" који носи државну симболику и скулптуре "Одавде донде" која не садржи шире препознатљиво значење , "Победник" са Бежанијске косе има јасну поруку

Дневник заблуда: Два београдска Победника

„Победник” на Бежанијској коси / Фото Андреј Јосифовски, “Инстаграм”

Након успешно урађене рестаурације и конзервације, чувена Мештровићева скулптура "Победник" ускоро се враћа на своје место на Калемегдану. Београђани ће поново моћи да уживају у лепоти тријумфалног споменика на Горњем граду Београдске тврђаве подигнутог 1928. поводом прославе десетогодишњице пробоја Солунског фронта. Првобитно замишљен као део монументалне фонтане на Теразијском платоу, после скандала у којем су Београђани са моралног аспекта критиковали изглед нагог мушкарца, споменик је постављен на Калемегдану, на високом постаменту у облику дорског стуба који је пројектовао архитекта Петар Бајаловић. Победник је представљен као мушки акт који у десној руци држи мач као симбол мира, а у левој сокола, древни египатски симбол непобедивости и неспутане слободе.

Неупоредива по квалитету, значају и значењу са Мештровићевим "Победником", подно Горњег града је прошле године постављена скулптура конфузног назива "Оданде довде". На врх лифтовске кућице пешачке пасареле британски вајар Ричард Дикон и српски уметник и цртач Мрђан Бајић поставили су композицију симболички неразумљивих и естетски нејасних облика начињених од алуминијума и нерђајућег лима. Без функционалне вредности и наоко збуњујућа, она нема јасан уметнички смисао нити преноси неко значење. Посматрачи чудне инсталације на пешачкој пасарели из перспективе речних пловила понекад је замењују са "отпадом", "згужваним лимом" или "срушеном рекламом". Нико којег сам до данас упитао није умео да објасни њено значење, као ни смисао назива "Одавде донде".

Међутим, ретке шетаче зеленим појасом ивице брда Бежанијске косе недавно је изненадила чудна скулптура у облику гигантске четке за wc висока осам метара. Поставио ју је "насупрот Мештровићевом 'Победнику'" на Калемегдану београдски "улични уметник" Андреј Јосифовски, познат по својим муралима сликаним на новобеоградским фасадама потписаним под уметничким именом Пијаниста. Скулптуру су пратиле минијатурне реплике wc четки које је оставио на најзначајнијим београдским локацијама. За разлику од Мештровићевог "Победника" који носи државну симболику и скулптуре "Одавде донде" која не садржи шире препознатљиво значење нити има амбицију да било шта пренесе посматрачима, "Победник" са Бежанијске косе има јасну поруку. Иако без намере да упућује на политику, историју или уметничку естетику, бежанијски "Победник" је разумљив свакоме, зато што је његова порука етичке природе и тиче се свих нас. Не постоји пролазник којег ова висока wc четка није дотакла својим смислом, до те мере да је скулптура преко ноћи нестала са свог места, тек пошто је постављена. О онима који су је уклонили и разлозима њеног одношења можемо само да нагађамо. Много их је којима смета овај јасан и директан симбол јер их подсећа на бројне поразе са којима још увек нису спремни да се суоче.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације