Критичарка Џудит Меркил: Имате најбољи фестивал игре
23. 03. 2019. у 18:16
Једна од најутицајнијих критичарки уметничке игре, Џудит Мекрил, од јуче је гошћа Београда. Мекрилова се критиком бави већ 32 године, од којих последње две деценије пише за угледни британски Гардијан
Џудит Меркил
"Људи који се баве уметничким игром у свету, не знају ништа о игри у Србији. Нема продукција, а ни аутора, односно кореографа које би могли да наведемо. Не знамо ни да ли има балетских кућа, и какав је њихов репертоар. Међутим, сви знамо много о Београдском фестивалу игре. То је догађај који заиста пратимо, јер Београд има један од најбољих фестивала уметничке игре у свету! Невероватно је да генерације уметника које су стасавале у последњих 16 година у Београду, нису "преписале" по нешто од великих мајстора и најзанимљивијих аутора данашњице.
По важности и величини, Београдски фестивал игре се може сврстати међу највеће у Европи. Своје место дели са Бијеналом игре у Лиону, фестивалом у Монпељеу, или лондонским фестивалом Данце Умбрелла. Међутим, по својој храбрости у откривању најразличитијих форми игре, и по својој актуелној селекцији, Београд је у предности. Ваш фестивал има сјајан програм!
Изненађена сам публиком у Београду, која је синоћ са огромном пажњом гледала и овацијама испратила трупу Еастман, и дело "Фрактус В". Сиди Ларби Шеркауји се понекад бави компликованим темама. Конкретно, ово дело је читање филозофије Наома Чомског. Играчи и музичари најразличитијих националости доносе најразличитија умећа и стилове игре, у непоновљивом сагласију. Приказати такав комад, а одмах након тога извести на сцену сву лепоту и виртузност Холандског театра игре, или сасвим младу француску трупу сензационалних хип хопера, јесте храброст једне селекције. Могућност да се види најшира слика, и да се игра прикаже као језик који сви разумеју. У томе је данас успех игре, и на тој истој фреквенцији је и успех Београдског фестивала игре."
Прочитајте још: ПОЧИЊЕ 16. БЕОГРАДСКИ ФЕСТИВАЛ ИГРЕ: Ломови појединца
Мекрилова је говорила о важности критике уметничке игре, објашњавајући да Британија има своје националне критичаре који прате сва дешавања на домаћој сцени, али и младе људе који слободно и отворено коментаришу савремену продукцију. „Популарност уметничке игре у Британији данас је невероватна, готово неколико пута већа од популарности драмског театра или других уметничких форми. Разлог је свакако у томе што покрет, односно тело не може да слаже, и сви воле ту чисту комуникацију, ту добру емоцију. Такође, снага игре је у визуелном елементу." Као најбољи пример, Мекрилова наводи сутрашњи наступ Холандског театра игре, јер „се ради о ансамблу који гаји једну невероватну естетику, у којој сваки детаљ и слику желите да задржите што дуже. Да их сачувате од заборава. Ти радови су правјени за најбоље играче које данас можете срести, људе који читав свој живот проводе у балетској сали, са невероватном страшћу и поштовањем према професији коју су одабрали. Међутим, то су истовремено дела очаравајућа у погледу декора, сценографије, светла"...
Прочитајте још: Британски "Гардијан" похвалио Београдски фестивал игре
Џудит Мекрил је говорила и о наступу Даде Масило и њене трупе из Јоханесбурга, као и о доласку чувеног ансамбла Батшева из Израела, и њеног кроеографа Охада Нахарина чији је „покрет неухватљив и на граници могућег".
На данашњој конференцији за новинаре у Националној фондација за игру, најављено је свечано отварање 16 Београдског фестивала игре. Чувени Холандски театар игре ће сутра, у недељу, 24. Марта у Центру Сава, извести дела Сол Леон, Пола Лајтфута и Марка Гекеа. Пре представе, публици ће се обратити примабалерина Вивијана Дуранте.
Nemanja Simović
23.03.2019. 18:52
Пета је то београдска генерација фестивала. Није шала.
Kakve diletantkinje, i gošća i domaćica! Prva, ako je profesionalka, bi se valjda raspitala o domaćoj plesnoj sceni i videla da su ovde sa ovdašnjom scenom radili mnogi koreografi o kojima je ona pisala svoje mainstream kritike za Gardian. A druga valjda veruje da će (ponovo i ponovo) lažima nekoga ubediti da svi ovi ljudi sa plesne scene, njihovi projekti, njihovi medjunarodni nastupi, nagrade i slično ne postoje! Luzerke. A i vi prenosite tuđe tekstove bez kriterijuma.
Коментари (2)