Зла коб хероина
23. 07. 2005. у 19:12
Ирски режисер Лени Абрахамсон, добитник "Бронзаног торња" за "Новости" - Рекао бих да ми је успело да тешку тему о наркоманима испричам на начин да публика може да гледа без напора. Следећи филм - адаптација романа Ту
Награда му значи и због тога, што је Палић сада Фестивал европског филма, који највише цени, јер је за њега у кинематографијама Старог континента, највидљивији ауторски печат.
Од Вас се вероватно очекивало да прво снимите филм о ИРИ и да се осврнете на политичку ситуацију у Уједињеном Краљевству?
- Управо сам хтео да побегнем од тог клишеа, јер је толико филмова снимљено и још се снима на ту тему. Не кажем да те теме немају велики значај за наш живот, али да има пуно тога о чему ми још треба да размишљамо и приказујемо свету, нарочито кад је реч о филму.
Изабрали сте да говорите о наркоманији у Ирској. Да ли је број зависника код вас у експанзији последњих година?
- Тешко је одредити који је то критичан број. У сваком случају сигуран сам да је то критичан број. У сваком случау сигуран сам да је то један од наших горућих проблема, а као што знамо статистика је увек много блажа, него реалност. Глумац који игра једну од главних улога у филму, написао је сценарио и одлучио сам да снимим филм, јер ми је то изгледало као велики изазов.
Осим изазова вероватно сте осетили и страх, како ћете на филмску траку пребацити магновење у коме живе наркомани, а да то с друге стране буде гледљиво за публику?
- Сви знамо колико су те приче страшне. Ником није лако да у својој околини, а камоли у породици гледа неког, ко чим се пробуди не размишља ни о храни, ни о љубави, ни о животу. Једини му је циљ да дође до хероина, како би утонуо у варљиво блаженство. Како време одмиче, наркомани мењају карактер, физиономију, људи их избегавају. То није привлачно ни у животу, ни на филму. Нисам желео да мој филм буде мрачан и депресиван, мада је тема таква. Да не будем скроман, рекао бих да ми је успело да тако тешку тему испричам на начин да публика може да је гледа без напора, а да опет створи што ближу слику о томе, како живе зависни од хероина. Неке сцене дуже трају, јер је перцепција зависника од хероина другачија. Они су успорени, једноставно другачије гледају на себе и околину.
Да ли је филм у Ирској гледала и млађа публика, као неку врсту упозорења?
- У Ирској је заиста филм видело доста младих људи, и то највише тинејджера од 12 до 16 година. Приказиван је у неким школама. Колико сам могао да проценим, схватили су поенту филма, да је мали корак од првог узимања хероина до зависника, који више не може да контролише свој живот. Зато не треба неке ствари улепшавати, већ их приказати страшним, колико заиста јесу. Тако се људи, пре свега млади суочавају са проблемима, које могу да избегну у свом животу.
После овог филма планирате да се бавите руским класицима, да ли то има везе и са Вашим пореклом?
Ја сам друга генерација, која је рођена у Ирској, али су моји пореклом Пољаци и Руси. Од гена се сигурно не може побећи. Реч је о адаптацији романа "Прва љубав" Ивана Сергејевича Тургењева. Радујем се томе, али истовремено припремам још два филма. У једном је главни јунак ТВ режисер, а у другом један обичан ирски сељак, који има необичне проблеме.
Победник - "Господин Лазареску"
ФИЛМ "Смрт господина Лазарескуа" румунског режисера Кристиа Пуиуа награђен је "Златним торњем" на завршеном 12. Фестивалу европског филма на Палићу. "Сребрни торањ" припао је норвешком остварењу "Уно" Аксела Хениа, а бронзану статуу примио је на Летњој позорници, млади ирски режисер Лени Абрахамсон за филм "Адам и Пол". Специјална награда за оригинални приступ у глумачкој подели, припала је Бјорну Рунгеу из Шведске за филм "Предах".
"Награду за толерацију" добио је мађарски филм "Дилер" Бенедикта Флигеауфа, а "Специјална награда међународног жирија" припала је словеначком филму "Предграђе" Винка Моедерндорфера. Награду публике у програму "Паралеле и судари" освојио је бугарски филм "Украдене оци" Радослава Спасова.
Жири, којим је председавала Марион Доринг, а чији су чланови били Лабина Митевска, Мирослав Лекић, Корнелије Ковач и Петер Месарос, образложили су награде. По њиховом суду "Смрт господина Лазарескуа" издваја се "по чистоти израза и откровењу у кинематографском приступу". Филм је био и у програму "Паралеле и судари", а на последњем Канском фестивалу, где је приказан у селекцији "Известан поглед", такође, је освојио признање. Реакција фестивалске публике, као и новинара на Палићу, око румунског лауреата, била је подељена. Приличан број гледалаца на пројекцији у Суботици, а затим и на Летњој позорници није имао стрпљења да дочека 153. минут филма "Смрт господина Лазарескуа".