БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ: Престонички амбијенти тридесетих
27. 02. 2019. у 14:23
Прошло је осам деценија од када су испред Народне скупштине постављене скулптуре вајара Томе Роксандића
Архива Вечерњих Новости
Одавно је уврежено да Београд зовемо српском престоницом, иако је ово главни град Републике Србије, а република је државно уређење које нема краља, па самим тим - ни престо. Међутим, познаваоци језика одавно не исправљају ову грешку као кобну, већ пуштају разним ауторима да уместо појма "главни град" Београд окарактеришу и као "престоницу". Једноставно, то је постао део фолклора и навика коју ћемо тешко искоренити.
Сада се враћамо у време када је град могао да буде означен као престоница, јер је Краљевина Југославија до послератне смене власти имала и престо и краља. Додуше, у време када су ови снимци настајали држава је била обезглављена због убиства краља Александра у Марсељу 1934. године, кнез Павле је био намесник, а малолетни краљ Петар је чекао своје (касније ће се испоставити злосрећно) време да заседне на југословенски престо.
Снимци су дело фотографа листа "Време", као и ондашњих различитих градских хроничара који су делове историје бележили држећи фотоапарат у руци. Та, необична справа била је прилично скупоцена и престављала је привилегију добростојећих и добро опремљених Београђана.
У то време трамвајска пруга је спајала Позориштни трг (данашњи Трг Републике") са Славијом, а Кнез Михаиловом је "царевала" "Грчка краљица", кафана која је умештена у центар ове улице. Тада је била међу најпрестижнијим, да би данас више од деценије зјапела празна и запуштена, као ругло срца Београда.

Трамвајска пруга се простирала још једним важним правцем - од Скупштине до Теразија, где ће се касније спуштати стрмо ка Зеленом венцу дуж Призренске улице.
Прочитајте још - БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ: Београд пре два века
Када већ помињемо здање Народне скупштине, баш те 1939. године новинари испраћају још један интересантан догађај - Постављање монументалних скулптура поред скупштинског степеништа, где и данас стоје. Вајар Тома Роксандић је осмислио композицију "Играли се коњи врани", која и данас стоји испред најважнијег репрезентативног здања у граду. У тренутку када фотографи успевају да овековече постављање споменика, фигуре коња још нису биле довршене - недостајала им је глава.

Можда најшармантнији текст који налазимо у лето 1939. године у листу "Време" јесте жалопојка једног новосадског трговца чији одјеци су досегли до Београда. Текст је овековечила и живописна фотографија несрећног трговца који наоружан седи у пиџами усред своје радње.
- Невероватан малер прати трговца г. Мирка Фукса, власника аутомобилске радње "Аутокар", на Трифковићевом тргу, који је имао одиста ретко "задовољство" да му радња у току шест недеља буде четири пута похарана. У последња три случаја поред новца лопови су однели и нову писаћу машину, јер је Фукс после сваке похаре куповао нову машину. Пошто су досадашња полицијска трагања остала безуспешна, то се г. Фукс одлучио да лично стражари у својој радњи. Због тога је пренео и кревет који је поставио усред радње.

МЕДИЈИ И ШТАМПА
Подсећамо да су медији у време 1939. године били знатно оскуднији у односу на данашње. Штампа је имала приоритет у информисању становништва, а радио програм је био у озбиљном узлету као новији, али бржи вид проношења вести и информација.
Први листови неретко су носили у имену и епитет "вечерњи", баш као што ту традицију и данас чува наш лист. Суштина је била у томе да би током дана новинске редакције вредно радиле на прикупљању вести и фотографија, а да би најважније новине биле оне које би, тако целовите, у вечерњим часовима доносиле најприступачиније вести најширем делу публике. Баш као што је данас централна информативна емисија на свим тв програмима "Дневник" који у то време није могао да постоји, баш као и телевизијски програм.