Аутомобили потискују људе

С. Б. МИЛОШЕВИЋ

понедељак, 21. 01. 2019. у 22:15

Аутомобили потискују људе

За новоизграђене објекте потребно је обезбедити 1,1 паркинг-место по стану / Фото П. Милошевић

Места за остављање возила у насељима широм престонице нема, грађани на мукама. Стручњаци једно од решења виде у увођењу система једносмерних улица. Гаражна места продају се одвојено од станова

ПАРКИРАЊЕ у било ком делу престонице ноћна је мора за све возаче! Тешко је и станарима у центру града, али и онима на периферији. Стручњаци са Саобраћаног факултета тврде да су на проблем са паркирањем упозоравали још пре 15 година када је још нешто могло да се предузме. Данас, са 50.000 нових аутомобила који се у Београду региструју сваке године, решење је теже наћи.

Српска престоница, попут свих других у свету, муку мучи са бројем паркинг-места на улицама. Захтева је много, али је мало места која могу да буду обележена за остављање возила. Земун, Дорћол, Миријево, Миљаковац, Канарево брдо, Врачар...


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Руше локале ТЦ "Станком"?

- Становницима стамбених зона паркинг-места морају да се обезбеде - каже, за "Новости", Владимир Чуљковић са Саобраћајног факултета. - У складу са урбанистичким нормативима, за новоизграђене објекте потребно је обезбедити 1,1 паркинг-место по стану. А за реконструкцију - једно место. Ипак, ко и колико поштује нормативе, факултет у то нема увид. И тамо где инвеститори поштују прописе, гаражна места се продају одвојено од станова. Цена је већа од оне коју су купци спремни да плате, па ће често пре новац дати за још десет квадрата стана, водећи се мишљу да ће се паркирати негде на улици. Дивља градња је посебна врста проблема, јер нелегални инвеститори најчешће не мисле на паркирање.

Паркинг-места нису решена ни у старим београдским насељима, а сваке године ничу нова, често без неког урбанистичког плана. Тако је и у насељу Војвода Влаховић, где су дуж улица паркирана возила. Због уских саобраћајница аутобус не може да саобраћа, па овуда вози комби на линији 26 Л.

- У старим насељима улице су прављене према тадашњим потребама, када је у целој улици тих педесетих био само један аутомобил. Куће су временом рушене, грађене су зграде или пословни простори. Станари негде морају да паркирају возила, као и запослени који долазе аутомобилима. Сва возила су ту непрописно паркирана. Овде најчешће није ни могуће обележити паркинг места. А опет, места за паркирање нема сада ни на Бежанијској коси, која је баш на периферији. Изграђене су нове зграде са малим паркинзима између њих, али подземних гаража нема. Сви аутомобили су на коловозу или на тротоарима. Овде је доста неуређених површина које могу да се искористе за паркинг-простор, само о томе нико не размишља - тврди Чуљковић.

Према речима стручњака, први корак ка побољшању ситуације је да се заустави продубљивање проблема, односно да се не дозволи зидање објеката где паркирање не може да се реши, као и претварање стамбених у пословне објекте у оним улицама где паркинг-места нема.

- Потребно је зауставити дивљу градњу, као и надзиђавање спратова на објектима, јер ти будући станари исто неће имати где да остављају возила. Једна од могућности је и увођење система једносмерних улица где год је то могуће. Прво, због проточности саобраћаја. Друго, јер је ту могуће организовати паркирање макар подужно. Бољег решења нема. Имамо опцију да се паркирање одвија на улици хаотично, или на неки уређенији начин. Уједно, потребно је обезбедити грађанима добар и поуздан јавни превоз, како би се ублажио проблем паркирања у централним зонама - истиче саговорник "Новости".


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Дом здравља у Борчи на лето 2020.

НЕПРОПИСНО НА ВРАЧАРУ

И ТРОТОАРИ у центру одавно су закрчени возилима, па пешаци и мајке са колицима не могу да прођу. Због непрописно паркираних возила, муку муче и возачи јавног превоза, који не могу да прођу аутобусима, попут Голсвордијеве на Врачару којом саобраћају линије 25 и 26. Због недовољног броја паркинг-места у улицама Цара Душана, Џорџа Вашингтона или у Улици војводе Степе, несавесни возачи аутомобиле паркирају на шинама, док "часком" заврше послове у банци, мењачници... Тако трамваји и по 10, 15 минута стоје, са путницима.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (15)

Vigo

21.01.2019. 22:30

Za ovaj problem je kriv gradski urbanizam, gradjevinska direkcija i opstinari. Dozvoljena je gradnja ogromnog broja kvadrata u delovima grada koji nemaju infrastrukturu koja moze da podrzi zgrade. Propis koji kaze jedno parking mesto po stanu je takodje problem jer danas svaka porodica ima najmanje dva automobila. Dovoljno je videti sta je uradjeno na Lekinom Brdu gde je opstina Vozdovac dozvolila gradnju visespratnih zgrada u naselju sa porodicnim kucama.

Sotir

21.01.2019. 23:32

Ajde sto parkinga nema u centru gde su niske zgrade, ali ceo Novi Beograd je u soliterima i prave se novi soliteri, a ispred solitera 20 parking mesta, nista nije bolje ni u blokivima oko starih zgrada. Davimo se u saobracaju, sve vise se razmisljam da kupim biciklo, bice jeftinije meni i manje para drzavi za porez i akcize koji su podigli do besvesti.

Resenje

21.01.2019. 23:44

Zidajte garaze na 4-5 spratova!Svaki veci parking u naselju, iskoristite za tako nesto i umesto 40 parking mesta, zidanjem napravite da ima za 200 vozila. Naplacujte kao po zonama sto naplacujete stanarima i svi ce biti zadovoljni. Ostalima, kao svaka garaza, od 50-100d. sat.Ne razumem, sta je problem to uraditi?

Miki

22.01.2019. 01:40

@Resenje - Bravo , isto tako bi uradio, u svako naseljeno mesto po jedna garaza na vise spratova. Takav je problem i kod Klinickog centra.

Koncept koji je u razvijenim zemljama napušten

22.01.2019. 07:15

@Resenje - jer privlači još više automobila... sedi, jedan.

Pera Detlić

21.01.2019. 23:58

Prodaj kola kupi bicikl, em zdravije, em ekonomičnije, a i manje sekiracije za parkiranje, plus ti ostane love,

jeste

22.01.2019. 08:27

@Pera Detlić - ako hoces da te pogaze ovi sto voze auta a pogotovo gsp. U Beogradu niko nema svest o biciklistima i niko ni ne obraca paznju kad ih vidi na ulici a na obelezene biciklisticke trake na krajevima kolovoza ulecu vozaci jer su navikli da skoro nikad nema biciklista, a da ne pricam o vozacima trola i autobusa

Zakleti biciklista

22.01.2019. 15:37

@Pera Detlić - Iskljucivo koristim bicikl za voznju po Beogradu, leti i zimi. Najmanji problem su mi vozaci i GSP, niti mi iko trubi, niti me namerno sece, ponekad prodju blize nego sto bih zeleo, ali sve u svemu ok. Paradoxalno je ocekivati da ce povecanje kapaciteta parking mesta resiti problem, nece, jer sto vise olaksavate koriscenje kola to ce vise ljudi koristiti kola. Moskva i Oslo smanjuju/ukidaju parking mesta, i sta se dogadja? Razvija se biznis deljenih automobila, elektro skuteri/trotineti, bicikli

Mića Iz Kafića

22.01.2019. 00:08

Zato što Beograd nema infrastrukturu za toliko novih zgrada i novih stanovnika.Samo se gradi ....Pogledajte na šta liči Kopaonik!!!

Da ti ja nešto kažem

22.01.2019. 02:22

Imam ja jedno pitanje? Recimo i da nekim čudom rešimo parkiranje, a nećemo... Kako ćemo da rešimo nedostatak profesionalnih vozača? Pa ne ide javni prevoz sam od sebe... Hoću da kažem, da je problem mnogo dublji!!!

D.N.

22.01.2019. 02:51

I u Njujorku je problem, al imaju ljudi metro pa se voze kao gospoda!! Njih 20 miliona!!!

Zato što

22.01.2019. 07:37

smo mi na nivou svesti dece koja čekaju Deda Mraza da im ispuni želje tj.reši probleme. Prepustili smo svoje odlučivanje na lokalu tupavima koji misle da će im biti dobro jer grabe, grabe, grabe...i tako do vrha! Nikome nije dobro jer propadamo...

Nik

22.01.2019. 08:50

Pored divlje gradnje oni koji zidaju legalno prave lažne parkinge, gledao sam da kupim stan u legalnoj gradnji pa mi je investitor rekao: Prodao sam sve stanove ali sam garaže u prizemlju pripremio da pretvorim u stanove čim dobijem upotrebnu dozvolu, tako da ću imati još oko 4 stana na prodaju!!! Kada tako rade oni koji imaju dozvolu šta očekujete od divlje gradnje!

Guliver

22.01.2019. 14:03

Ovo jesu problemi, ali veći od njih su sami normativi i planovi. Prvo, to što GUP propisuje 1,1 mesto po stanu,čak i da se ispuni, više nije dovoljno. Potreba je za 1,5. Drugo, o ovom problemu se zna decenijama, zna se da će se produbljivati, a grad uradi šta? Izmeni GUP tako da dozvoli još više spratova, gušće raspoređene zgrade, zanemari postojeće stanje, i prenamenjuje zelenilo u stambene zone. Grad raste u visinu. Posledice vidimo više godina posle usvanja plana. I svima je "normalno".