Београдске приче: Првенац као мали змај

Зоран НИКОЛИЋ

04. 08. 2018. у 15:20

Београдске приче: Првенац као мали змај
Наши инжењери још 1958. године пројетковали несвакидашњи малолитражни аутомобил са необичним распоредом точкова "у крст" - подсећа историчар аутомобилизма Зоран Пуалић

ДАНАС изгледа нестварно да смо у замаху настанка домаће аутоиндустрије имали једно нарочито возило које је, раме уз раме са светским идејама, могло да заузме своју планетарну позицију у свету аутомобилизма.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Београдске приче: Први аутомобил ушао у Београд пре више од једног века

Прича почиње у Београду, у Удружењу историчара аутомобилизма чији нам председник Небојша Ђорђевић открива архиву о "првенцу". Било је то возило испред свог времена, уз оригиналне идеје наших стручњака с краја педесетих година.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Београдске приче: Од "фиће" до "поршеа"

- Био је то занимљив прототип предвиђен за серијску производњу - објашњава Ђорђевић.- Последњи пут га смо се сетили на довољно добар начин када је одржан први годишњи скуп историчара аутомобилизма 2007. године. На Саобраћајном факултету је тада, на веома леп начин Зоран Пуалић подсетио нашу стручну јавност на постојање једног оваквог возила.

"Првенац" је био резултат духа, рада и залагања инжењера Мирослава Несторовића и Бранислава Шепендића - прецизно бележи Пуалић.- Био је окупљен тим њихових сарадника, који су их пратили од идеје до израде прототипа, па и испитивања и каснијег патентирања.

- Био је то двосед са додатним местом за једно дете и мањи прљаг. Имао је отворену каросерију, као кабриолет са демонтажним тврдим кровом. Дужина му је била 300 центиметара, ширина 146, а висина 150, са пројектованом тежином од 390 килограма.

Упркос скромном двотактном мотору, извађеном из мотоцикла "томос - пух 250 СГА", снаге 14 коњских снага, прототип је на детаљним и озбиљним испитивањима постигао брзину од 86 километара на час. Могао је да савлада озбиљан успон од 21 степен. Трошио је само три литра мешавине на сто километара захваљујући и веома добром коефицијенту отпора.

- Као веома необичну карактеристику, аутомобил је имао распоред точкова "у крст" - бележи даље Пуалић.- По један точак били су напред и назад за управљање, а два на погонској централној осовини - па су чинили такозвани ромбоидни распоред. Могао је да се окрене у кругу чији је пречник био нешто већи од 3,5 метра, тако да је био идеалан за градску вожњу.

Прототип овог атрактивног возила био је произведен у предузећу "Давид Пајић" из Београда давне 1958. године, што само говори у прилог вештине наших инжењера и њиховог разумевања светских трендова.

На жалост, прототип није сачуван.

- Крајем педесетих година прошлог века бележено је масовно присуство популарних микро-аутомобила које су производиле десетине мањих или већих фабрика у хиљадама примерака - подсећају нас стручњаци Удружења историчара аутомобилизма.- Били су популарни под именима "BMWizeta", "гогомобил", "месершмит"...

Наш "првенац" на жалост није успео да се пробије у тај круг. У сваком случају, убрзо је време прегазило сва слична решења, а како уочава Зоран Пуалић, ускоро је кренула производња "правих" малолитражних аутомобила.

- Не смемо заборавити да је у то време у Крагујевцу почела производња "фиће", који је ускоро постао право народно и национално возило - истичу наши саговорници.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)

ZhivelaPartija

04.08.2018. 17:26

To su bili inženjeri školovani u Kraljevini ili na Sorboni ali o trošku naše kraljevine. Mada, proizvodnja motora i vozila nije počela NAKON Drugog rata nego pre rata ( ali tada su se pravili i moderni avioni što SFRJ nikada nije uspela). Čak je bio potpisan i ugovor sa Fordom a onda su pučisti uradili ono za šta su bili plaćeni i uvukli Srbiju u klanicu