IZ državnog budžeta 155 miliona evra u narednih šest godina biće utrošeno za pokrivanje dospelih obaveza poveriocima, ali i investicije i razvoj "Montenegro erlajnsa", saopšteno je nakon sednice koja je, bez prethodne najave, održana kasno uveče u ponedeljak. U tu finansijsku injekciju je uračunato i 50 miliona evra za kupovinu novih aviona.

Predlog zakona o dokapitalizaciji nacionalne avio-kompanije po skraćenoj proceduri biće upućen u parlament, a cilj usvajanja tog akta, kako je pojašnjeno, obezbediće likvidnost, održivost i stabilnost u poslovanju avio--prevoznika.

- Reč je kompaniji od posebnog značaja za državu, pa ovaj zakon jasno uređuje uslove, način, postupak i model izmirivanja obaveza, koje "Montenegro erlajns" ima prema državi, trećim licima. Obrađuje i druga pitanja koja su značajna za razvoj avio-kompanije, ali i uticaj njihovog poslovanja na ekonomski razvoj Crne Gore - navodi se u saopštenju Vlade Crne Gore.

Tokom rasprave, dodaje se, da nacionalna avio-kompanija godišnje prihoduje 70 miliona evra, da je samo ove godine prevezla 660.000 putnika i time direktno doprinela rastu budžetskih prihoda.

- Procene su da je u ukupnim turističkim prihodima doprinos "Montenegro erlajnsa" oko 185 miliona evra - saopšteno je iz izvršne vlasti i naglašeno da bi eventualna likvidacija ili stečaj kompanije uzrokovali mnogobrojne negativne efekte po crnogorsku ekonomiju, ali i gubitak gotovo 34 miliona evra uloženih u otplatu rata za avione iz flote, te slotova na stranim aerodromima. - Sagledavajući opcije stečaja i likvidacije, zaključeno je, da bi to bilo nepovoljno ne samo za nacionalnu avio-kompaniju već i ukupnu crnogorsku ekonomiju, posebno imajući u vidu turizam kao stratešku granu razvoja.

Pročitajte još - Montenegro erlajns: Pomoć iz državne kase mimo zakona

U saopštenju zaključuju da su prilikom izrade rešenja za MA analizirana iskustva više zemalja u Evropi koje su u proteklim godinama na sličan način rešavale pitanje nacionalnih avio-kompanija, ali i uporedna uskustva gde se nije pristupilo modelu "spasavanja", pa iz svega toga, odlučili su se za prvu opciju - da iz sopstevih sredstava, odnosno, budžetskih opredeli novac da MA postavi na "zelenu granu".

"Montenegro erlajns" već duže je na crnoj listi poreskih dužnika, pa je dugovanje nacionalne avio--kompanije samo po osnovu poreza i doprinosa dostiglo preko 19 miliona evra. Preduzeću "Aerodromi CG" zaključno sa novembrom ove godine duguju 29 miliona evra.

- Samo u tri prethodna meseca poreski dug uvećan je 540.000 evra - saopšteno je iz Poreske uprave.

Ukupan dug nacionalne avio-kompanije, prema poslednjim podacima, ako se uključi i deset miliona Kontroli letenja, iznosi 89 miliona evra!

POMOĆ I KRITIKA

VEĆ duže, Vlada je često kritikovana, ne samo sa domaćih, već i međunarodnih adresa zbog državne pomoći koju je godinama izdvajala za MA. Samo prošle godine Ministarstvo saobraćaja opredelilo je sedam miliona.

- Zakon o kontroli državne pomoći, kao i direktive EU zabranjuju da se privrednim subjektima daje novac iz budžeta, ako to ne odobri Agencija za zaštitu konkurentnosti. To za "Montenegro erlajns" nije važilo - više puta je ponovio poslanik SDP Raško Konjević.