Kroz Srbiju dogodine pet novih auto-puteva

Zlatica RADOVIĆ

nedelja, 18. 08. 2019. u 08:00

Кроз Србију догодине пет нових ауто-путева

Koridor 11 / Foto M. Labudović

Uoči otvaranja još jednog modernog putnog pravca, od Obrenovca do Ljiga, stavlja se tačka na nekoliko kapitalnih infrastrukturnih projekata u našoj zemlji

DOBRO zvuči vest da će sledeće godine biti započeta izgradnja pet novih auto-puteva, ali je za građane Srbije mnogo važnija informacija da je jedna saobraćajnica konačno završena. Srbija ove godine stavlja tačku na nekoliko kapitalnih infrastrukturnih projekata, pre svega Koridor 10, južni i istočni krak i prvi deo Koridora 11, a započinje izgradnju četiri potpuno nova auto-puta i nastavlja radove na trasi Koridora 11.

Izgradnja južnog kraka Koridora 10, koji je kompletiran pre nekoliko meseci, trajala je čitavu deceniju. Da su ispunjeni planovi i nekadašnja obećanja političara, i izgradnja istočnog kraka bila bi "pase" tema još 2013. godine, za kada je bilo najavljeno otvaranje 83 kilometra auto-puta ka Bugarskoj.

Ovako, čekamo kraj i ove godine s najavom da će biti okončana izgradnja puta od Proseka kod Niša do graničnog prelaza Gradina. Isti rok je dat i za Koridor 11, odnosno za početnu deonicu, koja povezuje Surčin i Obrenovac.

Uz deo koji se danas otvara, od Obrenovca do Ljiga i deonicu koja je završena pre dve i po godine, od Ljiga do Preljine, Srbija će dobiti 120 kilometara, odnosno trećinu auto-puta do Crne Gore.

PROČITAJTE JOŠ - AUTOPUT "MILOŠ VELIKI" SPREMAN ZA SAOBRAĆAJ: Od Obrenovca do Čačka za sat vremena (FOTO)

- Velike nade se polažu u prvi deo auto-puta na Koridoru 11, jer se očekuje da će rasteretiti saobraćaj na Ibarskoj magistrali. Ova trasa predstavlja krak Transevropske magistrale koja povezuje njen osnovni pravac, od Gdanjska do Atine i Istanbula sa Jadranskim morem i lukom Bar - kažu saobraćajni stručnjaci.

Novi auto-put od Obrenovca do Ljiga dužine je 62,7 kilometara. Deonica Obrenovac - Ljig je projektovana za brzine od 130 kilometara na čas, širine je 28,4 metra sa brzom, srednjom i zaustavnom trakom i čine je 42 mosta i nadvožnjaka.

VUČIĆ I SA RADNICIMA PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić prisustvovaće danas otvaranju auto-puta "Miloš Veliki", na deonici od Obrenovca do Ljiga. Vučić će, kako je saopštila Služba za saradnju sa medijima predsednika Srbije, razgovarati sa radnicima i predstavnicima kompanija koji su gradili ovu deonicu.

Ni na ovom potezu nije teklo sve kao po loju. U resornom ministarstvu imali su primedbe na kinesku kompaniju "Šandong haj spid", jer su se radovi koji su počeli u decembru 2013. godine i za koje je bilo predviđeno 36 meseci poprilično odužili. Nadležni su više puta "ubrzavali" kinesku kompaniju i podizvođače, jer se dešavalo da se u kontroli zatekne prazno gradilište bez ijednog radnika na trasi. U odnosu na početni plan, izgradnja je trajala duplo duže.

Problemi su nastali i na deonici od Uba do Lajkovca, koja je bila ranije završena, ali nije mogla biti puštena u saobraćaj, jer nisu bile izgrađene deonice pre i posle nje. Pre prolaska prvih vozila, pojavile su se pukotine na asfaltu, koje su zahtevale ponovne radove na dva i po kilometra. Zbog propusta u radu, ministarka Zorana Mihajlović je najavila krivičnu prijavu protiv Milutina Mrkonjića, a i bivši ministar je uzvratio najavom tužbe.

Na istočnom kraku Koridora 10, tokom 2017. i 2018. završena je izgradnja oko 60 kilometara auto-puta, od kojih je najveći deo u saobraćaju. Do kraja godine očekuje se i završetak radova na poslednjoj deonici, od tunela Bancarevo do Crvene Reke. Na ovom potezu bilo je puno problema, a najviše na obilaznici oko Dimitrovgrada. Izgradnju ovog dela započela je austrijska "Alpina" još pre deset godina. Kada je ova kompanija bankrotirala, radove je preuzeo bugarski "Trejs", ali je ova deonica i za njih bila prevelik zalogaj. Isključeni su iz posla 2015. godine. Ispalo je da je grčka kompanija "Aktor" zapravo "treća sreća" za ovaj potez, jer ga je konačno izgradila, iako se na drugim deonicama na istočnom kraku više puta obrukala. Na istočnom kraku Koridora 10 graditelje je iznenadila i 41 "nestabilna kosina", odnosno klizišta zbog kojih su radovi produžavani unedogled. Radove su usporili i pojava vode, nepovoljni geološki uslovi u odnosu na projektom prognozirane, nerešena imovinska pitanja i nedostaci projektne dokumentacije. Nadležni tvrde da su svi ovi problemi prevaziđeni i najavljuju otvaranje i ovog kraka do kraja godine.

PROČITAJTE JOŠ - PATROLA "NOVOSTI" NA TRASI "MILOŠA VELIKOG: Tunel sa 88 kamera i asfalt kao na pisti (VIDEO)


NEIMARI ĆE ZEMLjU POVEZATI IZNUTRA SPAJANjEM VELIKOG BROJA GRADOVA, KAO I SA CELIM REGIONOM

SRBIJA ove godine započinje izgradnju četiri potpuno nova auto-puta i nastavlja radove na trasi Koridora 11.

- Gradiće se Moravski koridor, auto-put ka BiH, od Sremske Rače do Kuzmina, Ruma - Šabac i brza saobraćajnica Šabac - Loznica - najavila je ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović. - Početkom naredne godine počeće i izgradnja prve deonice auto-puta Niš - Merdare - Priština, od Niša do Pločnika, a nastavlja se i izgradnja Koridora 11 od Preljine do Požege.


* MORAVSKI KORIDOR


MORAVSKI koridor, od Pojata do Preljine, prvi je auto-put koji će na 110 kilometara povezati Srbiju iznutra. Spojiće Ćićevac, Stalać, Kruševac, Trstenik, Vrnjačku Banju, Kraljevo i Čačak, a biće i direktna veza između koridora 10 i 11. Precizna trasa, međutim, još nije utvrđena u čitavoj dužini. Završen je i prihvaćen idejni projekat za deonicu Pojate - Kruševac. U toku je stručna kontrola za deo Adrani - Mrčajevci i Mrčajevci - Preljina. Idejni projekat za deo od Kruševca do Adrana, međutim, još se radi, jer se odustalo od prvobitne trase. Skupština Srbije je usvojila poseban zakon o utvrđivanju javnog interesa i o posebnim postupcima radi realizacije ovog projekta. Procenjeno je da će izgradnja koštati 800 miliona evra. Memorandum o razumevanju i saradnji na izgradnji ovog koridora potpisan je sa američkom kompanijom "Behtel".

OD DECEMBRA IZ SURČINA DO sredine decembra bi trebalo da bude okončana izgradnja deonice Surčin-Obrenovac u dužini od 17 kilometara. To će olakšati put vozačima, koji će na Koridor 11 moći da se uključe u Surčinu, sa Obilaznice oko Beograda. Još bolja veza sa auto-putem "Miloš Veliki" biće za dve godine, kada se završi put do Novog Beograda. Ugovor za njegovu izgradnju sa kineskom kompanijom "Čajna komjunikejšens end konstrakšen kompani" trebalo bi da bude potpisan danas.

* BEOGRAD - SARAJEVO (Od Sremske Rače do Kuzmina)


DEONICU Sremska Rača - Kuzmin u dužini od 17 kilometara, na auto-putu od Beograda do Sarajeva, gradiće turska kompanija "Tašjapi". Vrednost komercijalnog ugovora sa ovom kompanijom iznosi 250 miiliona evra, i to 220 miliona za izgradnju deonice od Kuzmina do Sremske Rače, od kojih je 100 miliona predviđeno za izgradnju novog mosta preko Save, a 120 miliona za izgradnju deonice auto-puta i pet miliona za projektno-tehničku dokumentaciju na tom projektu.

Takođe, 25 miliona evra je namenjeno za projektno-tehničku dokumentaciju za deonicu Požega - Užice - Kotroman, drugi krak auto-puta prema Sarajevu. Izgradnjom auto-puta Beograd - Sarajevo, Srbija dobija mogućnost da se poveže s evropskim Koridorom 5, koji povezuje Mađarsku, Hrvatsku i BiH, a BiH sa koridorima 10 i 11 unutar Srbije, odnosno sa auto-putem Beograd - Šid, kao i saobraćajnicom preko Požege.


* RUMA - ŠABAC


MODERNA saobraćajnica u šest traka bi trebalo da poveže Rumu i Šabac. Njena izgradnja bi trebalo da počne narednih meseci. Deo ovog projekta je i brza saobraćajnica Šabac - Loznica, koja će biti izgrađena kasnije. Procenjena vrednost radova je 210 miliona evra, a na ovom projektu će biti angažovana azerbejdžanska kompanija "Azvirt". Novi put koji će povezati Rumu, Šabac i Loznicu biće nastavak brze saobraćajnice Novi Sad - Ruma, odnosno Fruškogorskog koridora. Ukupna dužina ove saobraćajnice je 80 kilometara, od čega je 25 kilometara dužina budućeg auto-puta Ruma - Šabac, a brze saobraćajnice Šabac - Loznica 55 kilometara.

POBEZIVANjE RADOVI na povezivanju prestonice sa Koridorom 11 trebalo bi da počnu u martu sledeće godine. Vrednost radova iznosiće 70,5 miliona evra, a trajaće godinu i osam meseci.

* AUTO-PUT MIRA (Od Niša do Merdara)


Nadležni kažu da su u toku pripreme za početak radova na izgradnji prve deonice Auto-puta mira, od Niša do Pločnika, u dužini od 33 kilometra. Investicioni okvir za Zapadni Balkan dodelio je Srbiji 40,6 miliona evra bespovratnih sredstava za izgradnju prve deonice.

Ukupna dužina budućeg auto-puta Niš - Merdare - Priština - Tirana - Drač iznosi 384 kilometra, od čega je dužina deonice Niš - Merdare 77 kilometara i koštaće 220 miliona evra.


* KORIDOR 11 (Preljina - Požega)


IZGRADNjA deonice Koridora 11 od Preljine do Požege počela je sredinom maja, a gradi je kineska kompanija "Čajna kontrakšn korporejšn". Ova trasa ima veliki značaj za povezivanje Srbije i regiona, jer predstavlja nastavak Koridora 11 ka granici sa Crnom Gorom, ali je i deo budućeg auto-puta Beograd - Sarajevo, pošto od Požege preostaje da se izgradi još oko 60 kilometara do granice sa Bosnom i Hercegovinom. Skoro trećinu trase na budućem auto-putu od Preljine do Požege činiće mostovi i tuneli. Auto-put Preljina - Požega je podeljen na tri manje deonice, a imaće tri tunela, 32 mosta, 11 nadvožnjaka i tri petlje.
Od Preljine do Prijevora duž reke Čemernice i malim delom pored Zapadne Morave je deonica u dužini do 8,27 kilometara. Zatim od Prijevora do Lučana biće urađeno 15,51 kilometar i izgrađeno 20 mostova koji će biti duži od tri kilometra. Projektovana je i izgradnja tunela Laz od 1.750 metara. Treća poddeonica, od Lučana do Požege, protezaće se na sedam kilometara i na njoj bi trebalo da budu izgrađena tri mosta, tunel dug 2.040 metara, petlja u Lučanima i most preko reke Bjelice.



ČINjENICE

* AUTO-PUT "Miloš Veliki" znatno će skratiti vreme putovanja i učiniti bezbednijim saobraćaj na jednom od najopterećenijih putnih pravaca u Srbiji.
* OTVARANjEM deonice od Obrenovca do Ljiga biće rasterećena i Ibarska magistrala.
* PUŠTANjEM u saobraćaj deonice od Obrenovca do Ljiga vreme putovanja od Beograda do Čačka trajaće oko sat, dok se Ibarskom, uz poštovanje saobraćajnih propisa, stiže se za oko dva i po sata.
* NOVI auto-put će imati veliki značaj i za privredu.





Komentari (108)

Marija

18.08.2019. 11:01

Nikada se u Srbiji nije gradilo ovoliko auto-puteva! Sve cestitke predsedniku i Vladi Srbije!

Dana

18.08.2019. 11:05

Svaka čast! Svaki dinar uložen u infrastrukturu će nam se, sasvim sigurno, višestruko vratiti!

Mita

18.08.2019. 11:05

Zahvaljujući predsedniku Vučiću Srbija se sve više gradi i izgrađuje. Ulagati u putnu infrastrukturu od velikog je značaja. Narod će mnogo lakše putovati!

Bojan

18.08.2019. 11:08

Ova vlada jasno pokazuje sta joj je cilj.Nema buducnosti Srbije bez infrastrukture.Narod ceni i postuje ovakvu politiku,i sve vise poverenja imamo u ovakvu vladu i nasega predsednika.

Ip....

18.08.2019. 14:26

@era - Не желимо траму у ЕУ ти иди са својима б ото вима

Aleksa

18.08.2019. 11:32

Svaka cast, do sada je vec uradjeno mnogo kilometara popuno novog autoputa, koji ce gradjanima olaksati putovanja i ubrzati, a najava novih projekata je za svaku pohvalu!

Mirko

18.08.2019. 11:41

Srbija je danas veliko gradilište, a veliki infrastrukturni projekti relizovaće se i u neposrednoj budućnosti. Srbija ide krupnim koracima u dalji razvoj i postaje sve bolje mesto za život.

Rale

18.08.2019. 11:48

Ulaganje u autoputeve je znacajno jer ce to obezbediti dobru povezanost sa regionom i Evropom. To podrazumeva i nove investicije i porast zivotnog standarda.

Jovan

18.08.2019. 11:57

Od sledeće godine očekuje se otvaranje pet novih auto - puteva.Ovo je veoma veliki i značajan projekat za Srbiju i ceo region imamo čimo da se ponosimo. Učesnici u sabraćaju će itekako bezbedniji stizati na svoje destinacije. Još jedan pokazatelj napretka naše zemlje.

Marko

18.08.2019. 11:59

Konačno je Srbija doživela da bude veliko gradilište, ali ne graidlište gde će da se kraducka, nego da se radi i gradi.

Dilan

18.08.2019. 12:03

Dobrim i marljivim vodjenjem drzave, Srbija ce za par godina biti premrezena auto-putevima.

Hedona

18.08.2019. 12:41

Srbija se spaja, svaki autput može da spoji neku opštinu, da se na toj opštini uradi, da se putovanja skraćuju, razmenu obe, i usluga. Srbija je na pravom putu razvoja i napretka.

veselnik

18.08.2019. 16:02

@dana - Sve su to parcici, gradjeni godinama, po previsokim cenama, uz skupe greske i kasnjenja, a NISTA SE NE ZAVRSAVA! I niko ne odgovara za kasnjenja, los kvalitet i neopravdane troskove (cene),

MilijanaLakić

18.08.2019. 13:03

Ovoliko broj investicija na svim poljima kao i u infrastrukturnim se desetinama godina unazad nije dešavao, ovo je najbolja potvrda Vučićevog ispravnog i iskrenog nastojanja da modernizuje Srbiju

Milica

18.08.2019. 13:34

Samo onaj koji nece ne shvata da se Srbija pretvara u modernu zemlju koja ce jos brze sprovesti reindustralizaciju.

gavro

18.08.2019. 13:37

Bice to nesto prelepo. Necemo biti nisvesi da se to u nasoj zemlji desava, nesto tako lepo i korisno.

Serbinator

18.08.2019. 13:40

Svaka čast na ovom potezu i ulaganju u infrastrukturu jer će se na taj način spojiti cela Srbija sa Regionom ali i sa Evropom, lakše će se stići svuda, ali i lakše će se privući nove strane investicije.

Dado 7911

18.08.2019. 13:41

Srbija iz dana u dan sve više napreduje kako na polju ekonomije tako i u pogledu putne infrastrukture!

Brane

18.08.2019. 13:46

Hrabre odluke donosi ova vlast.Treba imati petlju pa početi tolike projekte koji iziskuju ogroman novac.

Коста

18.08.2019. 14:33

Како то да Моравски ауто пут одједном са 450 милиона евра колико је било првобитно прорачунато,сада буде преко 800 милиона евра?Ко се ту уградио и ко пљачка ову државу?колико би локалних путева и селских улица могло да се асвалтира са том разликом?Скоро цела србија.

Lol

18.08.2019. 14:37

Sadasnja vlast se trudi da Srbija nezaostaje za mnogim vecim zemljama.Otaranjem ovih puteva otvaraju se velike mogucnosti za sve nas i bolju buducnost nase drzave.

Momo

18.08.2019. 14:47

Veliki infrastrukturni projekti se nastavljaju i oni su samo logican nastavak ovih projekata koji se zavrsavaju.

boba

18.08.2019. 15:45

Vazan preduslov je izgradnja je novih autputeva , za privlacenje novih stranih investicija , Srbija planira da u narednom periodu ulaze i u putnu i zeleznicku putnu infrastukturu.

Janko Vukotic

18.08.2019. 16:26

Prelepe vesti za sve u Srbiji. Zemlja bez dobrih puteva nema buducnosti. Ovako smo interesantniji i investitorima i turistima.

as

18.08.2019. 17:20

Vazan preduslov je izgradnja je novih autputeva , za privlacenje novih stranih investicija

Mire

18.08.2019. 17:32

Autoputevi su važan preduslov razvoja cele zemlje, svakog dela naše ekonomije. Samo nek se nastavi ovako!

RADANOVIC

18.08.2019. 22:14

Zahvaljujuci radu i trudu postali smo veliki infrastrukturni centar, putevi u Srbiji su radjeni po evropskom standardu.

Ana

18.08.2019. 22:52

Infrastruktura je osnova razvoja svake zemlje, neka ih bude onoliko koliko imamo velikana, svaka cast na dosadasnjem uspehu.

jana

19.08.2019. 07:43

Za nepredak jedne zemlje je infrastruktura osnovna, a Srbija upravo gradi autoputeve i tako belezi siguran napredak i uspeh

Ema

19.08.2019. 09:05

Izgradnja ovih auto-puteva dace Srbiji jos vise na znacaju, buduci da je insfrastruktura uvek bila najveci problem svima onima koji su prolazili kroz nasu zemlju

Goran

19.08.2019. 09:16

Započinje se izgradnja četiri potpuno nova auto-puta i nastavlja radovi na trasi Koridora 11, što je veoma značajno za građane.

Miodrag

19.08.2019. 11:56

Ja se izvinjavam, ali sta je sa Vojvodinom? Jel se Vojvodine ne smatra Srbijom, posto vidim kod Nas nista ni u najavi. Ako je tako dachte Nam da se otcepimo pa Sami svojim parama pravim svojoj deci puteve, a ne vecito nekom Kosovu.. sad central oh Srbiju.. It'd. SVAKA CAST NA SVAKOM AUTOPUTU, Ali gde je tu vojvodina koju decenija ma muzete. Nije cudo sto svi radio u inostranstvu u begu od vase torture. Konacno, kao Srbin Koji je rodjen I Vojvodjanin, smatra da treba da se otcepimo.

НЕКО НЕКО КО ЈЕ ДАЛЕКО

20.08.2019. 10:33

@Miodrag - Колико се ја разумем у географију,Рума је у Војводини која је у Србији.Такође је и Суботица у Војводини.А ДИ ВАМ ЈЕ ИСТОЧНА СРБИЈА(ЗАЈЕЧАР,НЕГОТИН...)