Drevne čarolije na modnoj pisti
12. 09. 2015. u 17:01
Izložba “Kina: Kroz lupu” Metropoliten muzeja u Njujorku oborila rekord posećenosti. Dva puta produžavana tokom tri meseca, postavka, zatvorena pre nekoliko dana, privukla gotovo milion posetilaca
DOK je Volstrit u “frci” zbog neočekivanog pada vrednosti kineskih akcija i glasina o nagoveštajima ekonomske krize u najmnogoljudnijoj zemlji sveta, organizatori izložbe “Kina: Kroz lupu” u Institutu za kostim Metropoliten muzeja u Njujorku zadovoljno trljaju ruke jer su postigli apsolutni rekord po broju posetilaca.
Izložba čija je tema uticaj Kine na estetiku i kulturu Zapada, sa naglaskom na dizajn tkanina i kostime, pripremana više od dve godine i otvorena još 7. maja, zbog velikog interesovanja, umesto da bude zatvorena posle tri meseca, produžena je za ceo mesec. Pošto ju je do početka septembra već videlo 735.000 posetilaca, što je apsolutni rekord za neku izložbu Instituta za kostim Metropolitena, osnovanog 1915. godine, organizatori su dodali produžetak, do 8. setembra.
Izložba je rezultat saradnje Instituta za kostim, Odeljenja kineske umetnosti Meta i muzeja iz Kine, kao i privatnih kolekcija, a ekipu autora postavke čine stručnjaci iz obe zemlje. Za ovu priliku obezbeđen je prostor celog Instituta, Centra za kostim, koji nosi ime glavne urednice modnog časopisa “Vog” Ane Vintur, kao i galerija u kojima je, inače, smeštena stalna muzejska postavka kineske umetnosti, i još nekoliko sala “pozajmljenih” od Odeljenja azijske umetnosti. Prethodno je, najposećenija izložba na temu mode bila ona u čast Aleksandra Mekvina. Nazvana “Divlja lepota” privukla je 661.500 posetilaca.
Međutim, ova spektakularna revija antičkih kostima iz perioda imperijalne Kine, koju slede najlepše kreacije najvećih modnih čarobnjaka zapadnog sveta, ali i savremenih kineskih dizajnera, upotpunjena filmskim materijalom iz kinoteka celoga sveta, našla se među 10 najposećenijih od osnivanja Metropolitena. Na toj listi “top 10” su jedina poseta “Mona Lize” Leonarda da Vinčija SAD (1963), “Blago Tutankamona” (1979), “Koreni impresionizma”(1995), “Pikaso u Metu” (2010). Pri tome ne treba zanemariti ni finansijski efekat izložbe, pošto su sada ulaznice obavezne i staju 25 dolara.
Za organizatore nije zanemarljiv ni sadržaj knjige utisaka koje, u ovom slučaju, čine isključivo pohvale, što je takođe jedinstven slučaj, jer uvek ima i poneka primedba ili zamerka.
- Prema svim objektivnim parametrima, ovo će biti najuspešnija izložba koju ju je Met ikada do sada organizovao - ocenio je kustos Instituta za kostim Endru Bolton.
On ne krije da su u početku računali da će se broj posetilaca kretati oko 300.000, a kada je ova cifra prevaziđena, doneta je odluka da se izložba produži za pola meseca, a pre isteka toga roka broj posetilaca popeo na pola miliona. Bolton je u razgovoru za “Njujork tajms”, koji je priču o kineskom uspehu na planu umetnosti i kulture doneo na prvoj strani sa nastavkom na sedmoj, otkrio da je teško definisati neki jasan razlog za popularnost baš ove izložbe, koja ruši mnoge stereotipe o Kini stvarane tokom više vekova.
PREDIVNI LEPTIR KAO SA DVORA
NASLOB “Kina: Kroz lupu” samo intrigira, ali ne obećava neki neviđeni spektakl. Carske odežde jesu raskošne i skupocene, jer su vezene zlatom i ukrašene draguljima i biserima, ali to je već viđeno u stalnoj postavci kineske umetnosti, što važi i za predivne vaze, i druge predmete primenjene umetnosti. Režiser Vong Kar Vij obezbedio mnoge dokumentarne klipove na kojima se vide najelegantnije Kineskinje iz perioda između dva rata, među kojima su supruga Čang Kaj Šeka, kao i kurtizana pod pseudoinimom Predivni Leptir i još neke nepoznate lepotice, odevene u kreacije koje po lepoti i skupocenosti ne zaostaju za onima sa carskih dvorova, samo imaju savremeniji kroj.