OD GIGANTA NI MRVICE: Preostali delovi Kraljevačke fabrike vagona u stečaju prodati za 498 miliona dinara
KRALjEVAČKA Fabrika vagona (FVK) u stečaju, sa sedam pogona u sastavu koncerna - kako je objavila Agencija za licenciranje stečajnih upravnika - prodata je na javnom nadmetanju konzorcijumu koji čine kompanije "Nelt" iz Beograda i "Prvi maj" iz Čačka, po početnoj ceni od 498,6 miliona dinara.
Kako je saopšteno, ovom prilikom su na prodaju bili ponuđeni (pre)ostali delovi FVK koji obuhvataju vagonogradnju, drumska vozila, procesnu opremu, održavanje, alatnicu, livnicu, kao i turističke usluge.
I, ovim je - praktično i definitivno - stavljena tačka na agoniju nekadašnjeg industrijskog giganta osnovanog 1. aprila 1936, koji je posle tranzicionog cunamija i katastrofalne privatizacije, minulih nekoliko godina bukvalno postojao samo na papiru.
A, kao najstarija fabrika u gradu na Ibru, Fabrika vagona je sa oko 5.000 zaposlenih, sve do početka devedesetih godina prošlog veka, bila simbol jugoslovenske vagonogradnje.
Hronologija njenog propadanja, međutim, ne razlikuje se od mnogobrojnih sličnih slučajeva širom Srbije. Činilo se i da je spas kraljevačkim vagondžijama mogla da pruži privatizacija iz 2006, kada ih je za 220.000 evra kupila ukrajinska kompanija "Azov impeks" iz Donjecka, uz obavezu da tokom narednih pet godina u modernizaciju uloži 6,5 miliona evra. Od toga, međutim, nije bilo ništa i samo četiri godine kasnije, zbog nepoštovanja kupoprodajnog ugovora, ta privatizacija je poništena, a fabrika je, do nove prodaje, vraćena na staranje državi.
Tako je, do polovine prošle decenije, i broj zaposlenih "spao" na samo nekoliko stotina, a potom i na nekoliko desetina radnika, sve dok i oni nisu napustili Fabriku potresenu besparicom, štrajkovima, pretnjama izvršioca i konačno - stečajnim postupkom.
- Više ne može da se kaže ni da je od nekadašnjeg giganta ostalo samo ime, jer fabrika duže od decenije nije ono što je nekada bila. Sve je to propalo i od nekadašnje proizvodnje vagona za izvoz širom sveta nije ostalo baš ništa - kaže Nenad Kočović, nekadašnji radnik FVK.
- Ono što nešto vredi je najverovatnije samo zemljište na kojem se nalaze devastirani objekti i ostaci proizvodnih hala.
ZASTARELA TEHNOLOGIJA
NAMERE novog vlasnika još nisu poznate javnosti, a bivši radnici procenjuju da se eventualno pokretanje vagonogradnje graniči sa - naučnom fantastikom.
- U odnosu na ono što je ostalo u fabrici kada sam je 2015. definitivno napustio, današnja tehnologija je napredovala nekoliko svetlosnih godina, pa ne verujem da novi vlasnici uopšte razmišljaju u tom pravcu - kaže Dragan Jeftić koji je u FVK proveo 32 godine svog radnog veka.
Preporučujemo
TAČKA NA VIŠEDECENIJSKU AGONIJU Kraljevačka Fabrika vagona prodata za 498 miliona dinara
01. 04. 2022. u 15:42
NEOČEKIVANA IZJAVA BERBOKOVE O HARKOVSKOJ OBLASTI: Bolno priznanje nemačke ministarke
NEMAČKA ministarka spoljnih poslova Analena Berbok priznala je ozbiljne poteškoće za Oružane snage Ukrajine u Harkovskoj oblasti.
18. 05. 2024. u 12:12
ZASTRAŠUJUĆE UPOZORENjE TRAMPA: Treći svetski rat bi mogao izbiti pre predsedničkih izbora u SAD
BIVŠI američki predsednik Donald Tramp izjavio je da bi za pet meseci preostalih do izbora u SAD mogao da izbije treći svetski rat zbog nesposobnosti aktuelnog američkog rukovodstva.
18. 05. 2024. u 09:45
KAKO JE KOSOVO I METOHIJA DOBILO IME? Različito poreklo i velika simbolka - naziv koriste SAMO SRBI
KOSOVO i Metohija veoma su značajan deo srpske istorije i tradicije, ali retki su oni koji znaju kako je tako važno podneblje našeg postanka i identiteta dobilo ime. Obe reči u nazivu nađe južne pokrajine imaju različito poreklo i veliku simboliku.
18. 05. 2024. u 11:47
Komentari (0)