"NAFTAŠI" NE SMEJU DA KRATE ISPORUKE: Uredba o ograničenju cena naftnih derivata stupa danas na snagu

E. BOŽIĆ TALIJAN

12. 02. 2022. u 09:11

UREDBA o ograničenju maloprodajnih cena naftnih derivata doneta je radi očuvanja životnog standarda stanovništva i sprečavanja većih poremećaja na tržištu.

НАФТАШИ НЕ СМЕЈУ ДА КРАТЕ ИСПОРУКЕ: Уредба о ограничењу цена нафтних деривата ступа данас на снагу

Foto I. Marinković

Ovu su saopštili u petak iz Ministarstva trgovine i naveli da ta mera stupa na snagu danas, nakon objavljivanja u "Službenom glasniku", a važiće 30 dana. Uredbom, koju je Vlada usvojila u četvrtak, propisano je da maksimalna maloprodajna cena za litar benzina evropremijum BMB 95 iznosi 171 dinar, a za evrodizel 179 dinara.

- Radi sprečavanja eventualnih nestašica definisano je da trgovci naftnim derivatima ne smeju da isporučuju ove dve vrste goriva u količinama koje su manje od prosečnih za poslednjih godinu dana - objasnila je ministarka Tatjana Matić. - Izuzev evrodizela i evropremijuma BMB 95, cene ostalih derivata nisu ograničene i slobodno se formiraju na tržištu.

Stručnjaci, u razgovoru za "Novosti", ističu da do problema i negativnog uticaja na maloprodavce može doći ukoliko sirova nafta nastavi skok na svetskom tržištu. Ministarka Matić objašnjava da je razlog za donošenje Uredbe kontinuirani rast cena goriva u prethodnom periodu, što je direktno uticalo na poskupljenje ostalih vrsta robe i usluga.

- Osim toga, na osnovu značajnih indikatora i nepredvidive situacije na svetskim berzama, očekuje se dalji rast cena nafte i njenih derivata - navodi Matićeva. - Cilj je, osim sprečavanja daljeg nekontrolisanog poskupljenja pojedinih vrsta goriva, i očuvanje životnog standarda stanovništva i sprečavanje većih poremećaja na domaćem tržištu.

Bora Tatić, zamenik predsednika Udruženja privatnih benzinskih stanica, kaže da ovog trenutka pumpadžije imaju interesa da posluju po ovim cenama.

- Zasad niko ne radi sa gubitkom, a kako će biti zavisi od daljeg kretanja crnog zlata na berzama - objašnjava Tatić. - Ako sirova nafta poskupi onda će morati da dođe do nekog dogovora između prerađivača, uvoznika trgovaca na veliko i malo.

I u Uniji poslodavaca Srbije smatraju da do krize snabdevanja može doći ako se nastavi skok cena crnog zlata na svetskom tržištu.

- Ukoliko poskupi nafta, rafinerije će podići cene, a pumpe ne mogu više da smanjuju marže, jer već posluju na minimumu i neće moći da kupuju skuplje gorivo - objašnjava Nebojša Atanacković, počasni predsednik UPS. - Njima bi u toj situaciji bilo isplativije da ne rade. Ako cena nafte nastavi da raste, a ograničavaju se samo maloprodajne cene, bez fiksiranja veleprodajnih, može doći do krize snabdevanja.

Pojedine zemlje u regionu, kako navodi, ograničavaju cene derivata. U Evropi ima primera zemalja koje problem visokih cena goriva rešavaju smanjenjem PDV ili akciza. Na srpskom tržištu, udeo ovih dažbina veći je od polovine u maloprodajnoj ceni dizela i benzina. Srbija ima najveće ukupne namete od svih zemalja u regionu za dizel i tečni naftni gas.

UPS rešenje problema sa visokim cenama goriva vidi u nižim akcizama umesto u ograničavanju cena. Predložili su da se ovaj namet smanji na evrodizel za transportna preduzeća. Udruženje naftnih kompanija Srbije se zalaže za snižavanje akciza za naftne derivate.

NE MOGU GRAĐANI DA SNOSE TROŠKOVE

POMOĆNIK ministra trgovine Jasmin Hodžić rekao je da to ministarstvo nije ulazilo u korekciju akciza ili strukturu cena, jer to nije nadležnost ovog resora. On je podsetio da je Vlada prethodno ograničila cene šest osnovnih životnih namirnica sa ciljem da se inflatorni pritisak, koji je uvezen, preraspodeli na sve aktere u društvu.

- Ne mogu samo građani da snose troškove rasta cena - naveo je Hodžić.

NAJSKUPLjI

NA pojedinim pumpama širom naše zemlje, u petak je za evrodizel trebalo izdvojiti uglavnom od 182,4 do 182,9 dinara. Benzin BMB 95 se u petak prodavao od 172,9 do 173,9 dinara. Potrošači u Srbiji su prošle sedmice evrodizel plaćali za 9,41 odsto više nego što je njegova prosečna cena u regionu. Taj derivat je bio najskuplji u Grčkoj i Albaniji, a najjeftiniji u Severnoj Makedoniji i BiH.

OPTEREĆENjE ZA PRIVREDU

BOJAN Stanić, iz Privredne komore Srbije, ocenjuje da je ograničavanje cena socijalna mera i podrška potrošačima, ali da predstavlja opterećenje za privredu.

- Cena nafte ide gore i kakav će uticaj ove Uredbe biti, zavisi od odnosa maloprodavaca i snabdevača gorivom - objašnjava Stanić. - Generalno, ako se se cena finalnog proizvoda ograničava, a sirovina se nabavlja na tržištu, to dovodi do gubitaka u poslovanju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

A SRBIJA?! Pitali Ruse Za koga ćete da navijate na EURO 2024? - ovako su odgovorili