BUREKU TRI MIŠLENOVE ZVEZDICE: Naša hrana oduševila Sofiju Fridman iz NJujorka, urednicu poznatog vodiča

J. Subin

21. 01. 2023. u 10:17

IZUZETNO ljubazni ljudi, koji su uvek pazili da nam bude dobro, da se ne izgubimo, pijace sa najukusnijim povrćem i zanimljiva arhitektura, ali više od svega preukusni burek, kojem bih dala tri Mišlenove zvezdice, zauvek će mi biti prva asocijacija na Srbiju.

БУРЕКУ ТРИ МИШЛЕНОВЕ ЗВЕЗДИЦЕ: Наша храна одушевила Софију Фридман из Њујорка, уредницу познатог водича

Foto P. Mitić

Ovako Sofija Fridman, urednica u vodiču "Mišlen fud end travel" (Michelin Food&Travel), ocenjuje naš poznati specijalitet. Probala je najskuplja jela, njena nepca su ocenila mnoge odabrane delicije svetske kuhinje u najboljim restoranima širom planete, a sa nogu ju je oborio burek na srpski način.

Novembra 2020, sa prijateljicom Džejmi Mandel, rođene Njujorčanke zaputile su se u Beograd. Dotad nisu mnogo znale o Srbiji. A kofere su spakovale i preletele okean da bi neko vreme pomagale migrantima koji su u tranzitu kroz našu zemlju.

- Te jeseni moja prijateljica je ostala bez posla i tražila je nešto da radi - priča nam Sofija.

- Imala sam malo obaveza i žarku želju da putujem i pomažem. Volontiranje sa migrantima i izbeglicama bilo je nešto što smo htele da radimo, a kako su mnoge zemlje zatvorile granice zbog pandemije, nije postojalo mnogo mesta gde smo mogle da odemo. I, nismo pogrešile što smo izabrale Beograd. Znala sam iz priča da je Beograd bezbedan grad sa mnogo muzeja, restorana, ali i sa ljudima koji dobro govore engleski. Bile smo prilično uzbuđene zbog nove avanture.

Sofija Fridman na Gardošu, Foto Privatna arhiva

Kada su sletele u Beograd, bilo je to vreme kovida i zime. Ljudi su, pričaju, bili pod stresom i umorni. Ali, uvek topli i ljubazni. Sofiju je posao vodio svuda po svetu, ali kaže da je Srbija u njenim mislima stalno i da će se rado vratiti. Ipak, naša domaća kuhinja joj je posebno privukla pažnju.

- Sećam se bureka i koliko je svaki komad bio hrskav i lisnat, ali i preukusnog spanaća i sira - kaže Sofija.

- Blizu mog stana na Dorćolu nalazi se mesto za falafel. Kada sam otišla tamo, falafel koji sam jela bio je veoma ukusan, čak i bolji od onog koji sam probala u Jordanu, Izraelu ili Libanu. Pekara na uglu pripremala je ubedljivo najbolji fokačo koji sam ikada jela. Ali, apsolutno volim burek i toliko sam bila oduševljena da sam ga jela svaki dan.

Za tri nedelje u Srbiji pažnju joj je privukao Muzej automobila, za koji kaže da je impresivan, ali i Muzej savremene umetnosti i Etnografski muzej.

- Šetale smo po Fruškoj gori, obišle smo Novi Sad i jele smo izvanrednu rečnu ribu i salatu, a da sve bude još divnije, sedele smo napolju, krajem novembra na suncu - priseća se Sofija. - Bilo je kao u raju. Arhitekturom nas je zadivila i Subotica. Nije nam se samo dopalo što ljudi puše u zatvorenom prostoru. Svakako, nadam se da ću u Beogradu biti opet na proleće ili tokom leta, da mogu da uživam u svim događajima i manifestacijama na otvorenom. U Njujorku imam prijateljicu iz Srbije i verujem da ćemo zajedno da putujemo.

Put Srbije sa Sofijom pošla je i Džejmi Mandel, frilenserka iz Njujorka. Iako kaže da je o Srbiji znala vrlo malo sada je Beograd grad o kojem ne prestaje da razmišlja. Džejmi i sada uspomene iz srpske prestonice često postavlja na društvene mreže i piše koliko joj nedostaje šetnja gradom.

- Nekako sam povezana sa Beogradom, na način koji mi je teško da objasnim, ali mi se mnogo dopada arhitektura, koja govori o prošlim vremenima - ističe Mandelova.

- Nisam mogla da se zasitim zelenih pijaca koje rade svaki dan, što nije slučaj u mom kraju u Njujorku. Divni su ljudi koji tu prodaju robu. Jednom sam kupila par ručno pletenih čarapa od neke bake, u uličici blizu, moje omiljene, Kalenić pijace. Tu sam našla sve: od ručno pravljenih metli, do svežeg meda sa farme. Zaista volim vreme koje sam provela u Beogradu. Bila sam srećna što sam došla na neko mesto, koje ranije, verovatno, ne bih smatrala da treba da posetim. Šteta što sam tako mislila. Ima bogatu istoriju, ukusnu hranu i drugačiji način života.

Foto Privatna arhiva

Kada je Sofija otišla Džejmi je ostala još tri nedelje. Naročito joj se dopala najstarija beogradska kafana i nezaboravan susret sa bakom koja je kuvala pasulj.

- To je bio prebranac, beli pasulj u ukusnom sosu od paradajza sa kobasicom - veselo nam je objasnila Džejmi. - Ali je na moju kilažu najviše uticao burek.

Džejmi Mendel nedavno objavila fotografiju sa Petrovaradina, Foto Privatna arhiva

DOBROTA

ULIČNE table u Beogradu su na ćirilici, što im je bilo zbunjujuće. Pričaju nam da su im, kada su delovele izgubljeno, Beograđani prilazili i pitali ih treba li im neka pomoć.

- Dok smo jednom čekale autobus, žena je poslala osmogodišnju ćerku da nam kaže da će on uskoro stići. Zaista sam bila oduševljena srpskom dobrotom i mnogo razmišljam o tome - kaže Sofija.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?