ЗБОГ УСТАВА НА БИРАЛИШТА И ПРЕ ИЗБОРА? Изјашњавање о промени највишег правног акта не може се одржати истовремено са гласањем за скупштину

В. М.

22. 04. 2021. у 11:00

ГРАЂАНИ Србије могли би на биралишта и пре избора који се очекују на пролеће наредне године. Промене Устава у области правосуђа морају да се усвоје на референдуму, који не може бити одржан заједно са парламентарним изборима, јер исти сазив Скупштине мора да спроведе читаву процедуру до краја.

ЗБОГ УСТАВА НА БИРАЛИШТА И ПРЕ ИЗБОРА? Изјашњавање о промени највишег правног акта не може се одржати истовремено са гласањем за скупштину

Фото Н. Скендерија

Уколико владајућа странка остане при намери да се заједно са председничким и београдским изборима иде и на ванредне парламентарне, референдум би највероватније био организован до краја године, под условом да то тада буде окончана процедура и предлог измена Устава буде усвојен у Скупштини двотрећинском већином.

Друга опција је да се одустане од спајања ванредних парламентарних и председничких избора и да се, уместо тога, заједно са гласањем за шефа државе организује референдум за измену Устава. Тако би се подигла излазност на референдуму који вероватно неће привући велику пажњу јер се тиче организације судства, а не политичких тема које изазивају велике поделе у друштву. У том случају, није сигурно да би актуелна Скупшина изгурала пун мандат, јер је могуће да би ванредни парламентарни избори само били померени за неколико месеци.

Ипак, стручњаци упозоравају да би чак и спајање председничких избора и референдума било технички тешко изводљиво, као и да то не би била добра одлука јер би то нужно бацило у запећак једну од два важне теме о којима би се грађани изјашњавали. Иако референдум није неопходан за сваку измену Устава, у овом случају јесте јер се промене тичу организације једне гране власти.

Судија Уставног суда и члан Венецијанске комисије Владан Петров каже, за "Новости", да је међу областима за које је обавезан референдум, а које сам Устав таксативно наводи и уређење власти, у шта спада и област правосуђа.

- С друге стране, имајући у виду значај ове области, јасно је да се тај део Устава мора мењати по најстрожој процедури која обухвата и изјашњавање грађана. Поступак за промену Устава покренут је достављањем предлога Владе Народној скупштини. Сада смо у фази у којој треба организовати јавне расправе како би се стручна и шира јавност упознале са правцем промена. После тога Скупштина би требало да усвоји предлог за промену Устава, а онда се приступа изради самог акта о промени. На крају су гласање у Скупштини које захтева двотрећинску већину и усвајање на референдуму.

Петров каже да, иако акт о промени Устава још није сачињен, промене које би требало спровести су наведене и "свака прича да у овој фази може да буде потурена ревизија других делова Устава, укључујући и преамбулу, потпуно је неутемељена":

- Стојим и иза речи које су изречене на седници одбора, да референдум о промени Устава и изборе на свим нивоима нити можемо, нити треба да спајамо.

Окосницу уставне реформе чини нови начини избора чланова највиших правосудних тела. За усвајање предлога уставног амандмана мора гласати две трећине посланика. Они не могу мењати предлог, већ га само усвојити или одбити. Ако Скупштина усвоји предлог, коначну реч дају грађани.

ПРОЦЕДУРА ЈЕДНОМ ПРЕКИНУТА

ВЛАДА Србије већ је једном покренула процедуру за измену Устава у области правосуђа. Тада је, међутим, процедура прекинута јер није окончена до краја мандата тадашњег сазива Народне скупштине. Уколико ванредни парламентарни избори буду одржани пре измена Устава, поступак би поново био поништен и враћен на почетак.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

ТРЕБАЛЕ МУ ПАРЕ ЗА ТИКЕТ, ПА УЗЕО ЖЕНИНУ КАРТИЦУ: Дошла је са посла уморна и одмах легла да спава, то ми је била идеална шанса (ВИДЕО)