КАКО ДА АКУМУЛАТОР ДУЖЕ ТРАЈЕ: Послушајте ове савете и акумулатор ће вам трајати и после истека гарантног рока

Новости онлине

07. 11. 2020. у 10:51

НЕРЕТКО се међу возачима може чути да је некоме акумулатор трајао две, а некоме осам година, па увек постоји дилема, да ли су неке марке акумулатора толико квалитетније или генерално можемо акумулатору да продужимо животни век водећи рачуна о неким стварима.

КАКО ДА АКУМУЛАТОР ДУЖЕ ТРАЈЕ: Послушајте ове савете и акумулатор ће вам трајати и после истека гарантног рока

Фото: А. Станковић

Зато се сајт Половни аутомобили потрудио да разбије неке заблуде о акумулаторима и да вам да неколико савета како да дуже траје.

Не стављајте акумулатор са већим капацитетом од фабрички предвиђеног

Иако делује логично да је боље купити акумулатор са што већим капацитетом, тј. што више Ах, пошто се тако аутомобилу олакшава и стартовање и напајање бројних потрошача, нарочито зими - то је погрешно.

Пуњење акумулатора је компликована тема, па зато треба пратити оно што је прописао произвођач аутомобила. Уколико ставите акумулатор са превеликим капацитетом, систем за пуњење можда неће бити у стању да га одржава довољно напуњеним (у процентуалном смислу, да се тако изразимо).

Акумулатор „воли“ да је напуњен 100%, мада готово никада није толико напуњен. Не прија му да буде сувише испражњен, нпр. испод 60-65% капацитета, пошто тада долази до таквих хемијских промена у њему које могу да изазову трајна оштећења.

Генерално, што му је више пао капацитет и што је дуже у таквом стању, то ће негативне промене бити израженије и знатније ће му бити скраћен век трајања.

И АМПЕРАЖА ЈЕ ВАЖНА

Многи возачи приликом куповине новог акумулатора углавном гледају само капацитет, који се изражава у Ах (ампер-часовима). Притом занемарују јачину струје хладног старта – она се изражава у А (амперима).

Струја хладног старта нам говори колику јачину струје акумулатор може да испоручи у одређеним условима.

Теоретски, говори нам колико је акумулатор јак, тј. колико снаге има да покрене мотор аутомобила.

Постоји више стандарда за мерење струје хладног старта – на пример, говори нам колику јачину струје може да испоручује током 30 секунди при одређеној температури док напон акумулатора не падне испод одређене вредности.

Можете да купите акумулатор са нешто већом струјом хладног старта, то неће сметати, али ни ту не треба претеривати.

НЕ КРИВИТЕ МАРКУ АКУМУЛАТОРА, ДОК НЕ ПРОВЕРИТЕ АУТО

Уколико акумулатор кратко траје, нпр. две-три године, често није проблем у акумулатору, него у аутомобилу или условима у којима возите – нпр. проблем са пуњењем (алтернатор), паразитске струје, разни накнадно уграђени уређаји/системи који троше струју када је ауто угашен, лоши контакти на клемама (које не очистите када замените акумулатор); ретко возите, а и тада прелазите кратке релације, па акумулатор не стигне довољно да се допуни, проблем са мотором због којег дуго верглате док не упали (нарочито зими)...

Често је у питању комбинација више наведених разлога. Имајте у виду да акумулатор не мора да „цркне“ изненада – разни проблеми га мало по мало уништавају и зими и лети, док на крају (обично зими) једноставно нема више снаге да покрене мотор.

Ако се ретко вози, није довољно упалити га у месту једном недељно по 10-15 минута

Тако акумулатору само скраћујете животни век, а у неком тренутку мотор вероватно неће хтети ни да упали. Акумулатор се празни испод критичне границе и долази до све већих трајних оштећења.

АКУМУЛАТОР ТРЕБА ИЗВАДИТИ ИЗ АУТА АКО СЕ ДУЖЕ НЕ ВОЗИ

У таквим ситуацијама, бар скините минус клему са акумулатора и обезбедите је тако да не додирује металне делове у моторном простору.

Ипак, с обзиром да не возите ауто, без обзира да ли је лето или зима, акумулатор се празни и са скинутом клемом, па се можете наћи у ситуацији да мотор неће да упали када негде кренете.

Чак се лети брже празни, пошто се због високих температура у њему брже одвијају хемијске реакције, али се због истих високих температура то мање одражава на могућност покретања мотора. Да, делује збуњујуће – зими губи капацитет због ниских температура, лети због високих...

ШТО ПРЕ ДОПУНИТЕ ИСПРАЖЊЕН АКУМУЛАТОР

Испражњен акумулатор трпи оштећења - што дуже стоји и што је више испражњен, то се више оштећује и то трајно... Можда успете да га напуните када вам затреба и можда „поживи“ још неко време, можда и коју годину, али чињеница је да сте му озбиљно скратили животни век.

АКУМУЛАТОР МОЖЕ ДА СЕ ЗАЛЕДИ

Празан акумулатор може да се заледи на само неколико степени испод нуле. Тада на више начина долази до његовог оштећења.

Аутомобил са залеђеним акумулатором не сме да се пали на каблове или да се ставља на пуњач, већ прво мора да се отопи. У сваком случају, већ је претрпео одређена оштећења, па му је животни век знатно скраћен.

Ово није урбана легенда – ово упозорење можете да прочитате у сваком упутству за аутомобил, код произвођача акумулатора, итд.

АКУМУЛАТОР НЕ ТРЕБА ДА СЕ ЧУВА У ШТО ТОПЛИЈОЈ ПРОСТОРИЈИ

Уколико не планирате дуже да возите ауто, извадите га и ставите у просторију у којој је температура 10 до 20 степени - боље хладније него топлије, пошто се спорије празни на хладном.

Обавезно му проверавајте напон на 2-3 месеца и по потреби допуните (уколико падне нпр. испод 12,5 В).

Уколико дозволите да му напон сувише падне, може доћи до оштећења и скраћења животног века. Пре враћања у ауто обавезно га потпуно напунити.

Недовољно напуњен акумулатор може и у вожњи да изазива проблем

Код неких аутомобила, уколико систем за контролу потрошње електричне енергије процени да акумулатор није довољно напуњен, може да деактивира одређене системе, као нпр. грејање седишта, паркинг сензоре, систем за надгледање мртвог угла и слично, у зависности од спољашње температуре, стања акумулатора, услова вожње, потрошње ел. енергије, итд.

Возач ће бити обавештен да неки од ових система не функционишу, а могу да добију и поруку да је то због акумулатора. Наиме, код савремених аутомобила постоји систем који прати стање акумулатора, од напона, пуњења, температуре, итд. Зато на време могу да упозоре на евентуални проблем.

Ипак, то не значи да су ови системи савршени, пошто нису сви исти, а нису исти ни сви акумулатори, па ипак треба на време превентивно проверавати акумулатор.

ПУЊЕЊЕ АКУМУЛАТОРА БЕЗ СКИДАЊА СА АУТОМОБИЛА?

Сви произвођачи које смо проверили кажу да акумулатор нипошто не треба пунити у аутомобилу.

Изузетак је Мерцедес-Бенз, али и код овог произвођача је то дозвољено искључиво са специјалним пуњачем који се купује од њега. У супротном - пуњење акумулатора исто ван возила.

Наравно – ово не важи за све моделе – обавезно прочитајте упутство за ауто.

РЕДОВНА ПРОВЕРА СПРЕЧАВА ПРОБЛЕМ

Саветује се да бар једном годишње одете у специјализовани сервис и проверите акумулатор, без обзира да ли је у гарантном року или је гаранција прошла. У тим сервисима имају посебне уређаје за тестирање (има их разних врста), па могу на време да вас упозоре на потенцијалне проблеме у будућности.

Такође можете да проверите и да ли ауто добро пуни акумулатор. Тако ћете имати прилику да на време отклоните неки мали квар који знатно скраћује животни век акумулатора.

Иначе, стручњаци саветују да се акумулатор, чак и уколико је све апсолутно исправно, неколико пута годишње допуни. Постоје конкретни разлози за то и тиме може знатно да му се продужи век.

ЗАКЉУЧАК

Уколико пратите основне смернице по питању чувања акумулатора, нећете имати проблема годинама, чак и након истека гарантног рока. То подразумева и повремену проверу у специјализованом сервису, без обзира да ли вам акумулатор прави проблеме или не.

Наравно, има много возача који не обраћају пажњу на акумулатор, увек стартују ауто са већ упаљеним фаровима, често слушају музику са угашеним мотором и раде много других ствари које не би требало, али им акумулатор ипак траје 5-6 и више година без проблема.

То ипак не значи да треба да пратите њихов пример – много је ту других фактора у игри, од квалитета акумулатора, система за пуњење, услова вожње...

(Телеграф.рс/Половниаутомобили.цом)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)