ПРАВДА ЗА КУПЦЕ И ВАН СУДА: Очекује се да ће нови закон о заштити потрошача бити усвојен до марта

Е.Б.ТАЛИЈАН

08. 01. 2021. у 08:06

ДУГО најављивани нови закон о заштити потрошача највероватније ће бити усвојен у првом кварталу ове године, сазнају "Новости" у Министарству трговине.

ПРАВДА ЗА КУПЦЕ И ВАН СУДА: Очекује се да ће нови закон о заштити потрошача бити усвојен до марта

Фото М. Лабудовић

Потрошачи га ишчекују у нади да ће лакше моћи да остварују своја права. Једна од најважнијих промена је што ће незадовољни купци имати могућност да брзо и ефикасно реше проблем у бесплатном вансудском поступку. Предвиђено је и увођење регистра "Не зови", који ће спречити насртљиве трговце да путем телефона промовишу и продају робу и услуге грађанима који то не желе.

ПОПРАВКА САМО УЗ САГЛАСНОСТ

КАДА буде усвојен нови закон о заштити потрошача, за купце неће бити изненађења због висине рачуна за поправку неког кућног апарата. Трговац ће имати обавезу да направи прорачун са спецификацијом и прибави писану сагласност потрошача за пружање услуге чија је вредност већа од 5.000 динара. Нови акт прописује и да је продавац дужан да прими изјављену рекламацију купца и да напише образложење уколико је не прихвати.

Првобитно је било планирано да нови закон уђе у скупштинску процедуру још крајем 2019. године, а онда у првим месецима лане. Како објашњавају у Министарству, то је одложено због ванредног стања и избора. Они истичу и да неће бити нове јавне расправе, али да треба сачекати на мишљење министарстава која су настала формирањем нове владе.

- Планирано је да закон буде усвојен у првом кварталу 2020. године, али због увођења варедног стања, а касније и расписивања избора није ушао у скупштинску процедуру - кажу у Министарству. - Надамо се да ће бити усвојен у првом кварталу ове године. Нацрт закона о заштити потрошача је прошао јавну расправу и сви релеватни учесници су га високо оценили. Није било приговора ниједног министарства.

Највише примедби на патике

У РЕГИСТРУ пријава потрошача, који од 2011. године води Национална организација потрошача Србије, евидентирано је 49.939 приговора. Патике су, током прошле године, али и деценију уназад, биле производ на који су се купци највише жалили. Трговци их најчешће одбијају уз образложење да обућа има механичко оштећење или да је неадекватно коришћена или одржавана.

Сада предстоји, како наводе, да мишљење дају и министарства која су настала формирањем нове владе, а након тога ће закон ући у даљу процедуру.

Новим актом предвиђено је да ће се рад тела за вансудско решавање спорова, који потрошачима треба да обезбеди брзо задовољење правде, финансирати из буџета. Поступак је бесплатан за обе стране. Трговци имају обавезу да учествују, а уколико то не учине мораће да плате казну по прекршајном налогу. Овим споровима бавиће се лиценцирани правници са двогодишњим искуством у грађанском праву. Уласком у овај процес, потрошач није ускраћен за покретање судског поступка.

Фото: Depositphotos

Грађани ће имати могућност да се реше трговаца који упорно зову и остављају поруке промовишући своје производе и услуге, када буде усвојен нови закон. Они који не желе да примају позиве уписиваће своје телефонске бројеве у регистар "Не зови". У тој ситуацији продавац ће прекршајно одговарати уколико путем телефона буде контактирао са потрошачем. Трговци ће, пре упућивања позива или слања поруке потенцијалном купцу, морати да провере да ли се он налази у регистру.

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)