АЈА СОФИЈА НЕ СМЕ БИТИ МЕСТО КОНФРОНТАЦИЈЕ: Патријарх Иринеј поручио председнику Турске да у храму има места за све верујуће људе

Novosti online

понедељак, 13. 07. 2020. у 16:09

АЈА СОФИЈА НЕ СМЕ БИТИ МЕСТО КОНФРОНТАЦИЈЕ: Патријарх Иринеј поручио председнику Турске да у храму има места за све верујуће људе

Патријаршија СПЦ / Фото Н. Скендерија

Патријарх српски Иринеј упутио је у име Синода СПЦ апел председнику Турске Реџепу Тајипу Ердогану поводом одлуке да се Аја Софија у Истанбулу поново претвори у џамију.

У писму упућеном турском председнику се каже:

“Тешко да у цивилизованом свету има икога ко не зна за Аја Софију, величанствени и јединствени храм, својевремено најважнији храм свеколикога хришћанскога света, и на Истоку и на Западу. Исто тако је општепознато да је Света Софија била хришћански храм преко девет векова, а џамија нешто више од пет векова. Због њене архитектуре и живописа један је од најважнијих споменика културе и духовног наслеђа човечанства под заштитом Унеска. Ако је непознати муслимански песник могао да на храму Богородице Љевишке у Призрену (Србија) запише да је његово око гнездо њене лепоте, које око и какав префињени уметнички осећај би могли да изразе ненадмашну лепоту Свете Софије?

Али њен значај се не састоји само у њеној уметничкој и културној вредности. Она је, пре свега, за све хришћане, православне и остале, велика светиња, сведок и извор аутентичне духовности. Тиме не желимо да тврдимо да за вернике ислама није такође била и остала место многовековног молитвеног живота и надахнућа. Стога није чудо што је Кемал-паша Ататурк, творац савремене Турске и сведок дуге историјске коегзистенције муслимана и хришћана, свакако имајући у виду наведене чињенице, нашао разборито компромисно решење претварањем овога храма у музеј, отворен за све и сваког, при чему никоме од верујућих, било хришћана било муслимана, није ускраћена могућност да у себи узнесе молитву Богу у духу своје вере и традиције.

Укидање Ататурковог декрета и једнострано враћање Свете Софије у статус џамије сматрамо, следствено, не само за историјску неправду него и за исхитрен и непотребан политички корак, штетан како за међународни углед Турске тако и за односе и поверење између хришћана и муслимана у свету. Надамо се да је свакоме јасно да алтернатива за будућност није вештачки изазвана конфронтација двеју највећих светских религија, хришћанства и ислама, него мир међу њиховим верницима, и не само мир или просто толеранција већ и узајамно поштовање, као и дијалог и сарадња у свему што служи општем добру људи и народâ, а притом не угрожава ничији верски и културни идентитет.

Сматрамо да је једино праведно решење, уколико се мења оно које је донео Кемал-паша, да се задржи статус музеја, а даде дозвола за вршење не само муслиманског него и хришћанског богослужења. Храм је више него довољно простран да притом нико никоме не би сметао. Овакво решење не би било преседан у савременом свету. Напомињемо да не само у Јерусалиму или на Синају – а то су света места за вернике обеју религија – него и другде, па и у Србији и другим областима у којима живи српски народ, црква и џамија често стоје једна поред друге сведочећи историјску симбиозу, толеранцију и поверење међу суседима.

После апела поглаварâ хришћанских Цркава (патријарха московског Кирила, папе римског Фрање и других), високих представника Русије, САД и других држава, као и Унеска, упућујемо и ми, у име Српске православне цркве, апел председнику Турске г. Реџепу Тајипу Ердогану да одустане од своје намере и да по питању Аја Софије задржи status quo. За то још није доцкан. Такав поступак би њему служио на част, а био би утеха и сатисфакција васељенском патријарху Вартоломеју, његовој Цркви и ромејској заједници у Турској у њиховој тузи и болу због овакве одлуке, али би донео савременој Турској и одобравање, поверење и честитке укупне културне јавности широм земаљског шара”, закључује се у апелу.

Патријарх српски

Иринеј,

председник Светог Архијерејског Синода

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (5)

Istok Zapad

13.07.2020. 16:26

Rimski car Dioklecian(Split) 285g radi boljeg upravljanja tim velikim i moćnim Rimskim carstvom deli mu administraciju na Istočnu i Zapadnu. Posle ta podela postaje i politička kad car Konstantin u Konstantinopolju 330g stvara novu upravu za Istočno carstvo koju naziva Vizantija(Bizant) pa iz jednoglavog Rimskog orla simbolično stvara Dvoglavog orla ko simbol jednog carstva-tela sa dve glave-uprave. Posle taj Konstantinopolis postaje tako bogat da želi postati i mesto upravljanja celom Hrišćanskom Crkvom sa centrom u Aji Sofiji(Sveta Mudrost) a pošto Rimski Papa(Od Pape Siricija 385g vođa Hrišćanske Crkve i naslednik Sv. Petra) to ne dozvoljava Vizantija deli Crkvu 1054g i odvaja Istočnu koju naziva Pravoslavnom(U 16veku se odvajaju i Protestanti). Kad su se Hrišćani podelili Osmanlije su ih lako pregazile i porobile celu Južnu pravoslavnu Evropu a padom Konstantinopolja 1453g brišu ime Vizantije iz istorije pa se na pravdu Boga ona sada zove Turska a taj Konstantinopolis se zove Istanbul(Grad izlazećeg sunca) a ta Aja Sofija je sada džamija sa minaretima. Bitne su samo Isusove reči jer je On rekao Patru(Stena) da Njegovu Crkvu ni vrata pakla neće nadvladati a tu je Crkvu sa svojom žrtvom Petar utemeljio u Rimu(Koji je priznao Hrišćanstvo 325g) šta znači da Pravoslavlje nije Njegova Crkva! U Bibliji piše da će Harlot(Odvojena crkva-kurva-bludnica) obmanuti narod da dočekaju antihrista a šta znači da pomirenja i ujedinjenja Hrišćanske Crkve nikada neće biti.

Vizantijsko plavo

14.07.2020. 23:16

@Docer - @ Docer Druze, imamo, veoma. Pa i mi Srbi smo naslednici vizantijske kulture i tekovina. Crkva Svete Sofije je jedan od simbola pravoslavlja, i nasledje je svih pravoslavaca. Sve ovo je necuven skandal. Koliko god je Kemal Ataturk bio veliki covek i drzavnik i neko ko je video da Turska jedino moze da napreduje ako se oslobodi stega religije i religijske zaslepljenosti, toliko je Erdogan sve suprotno. Uz to, na konto tvog stava o nepotrebnosti interesovanja Srba za aktuelni dogadjaj..treba znati da je poslednji car..Konstantin 11 Paleolog Dragas nosio nasu krv u sebi. Njegova majka je bila Srpkinja Jelena Dragas, kci Konstantina Dejanovica. Oslovljavan je i kao Dragas bas zbog svoje majke, bio je to vid njegovog ukazivanja postovanja njoj. Vizantija i njeno nasledje se itekako ticu Srba, i pogotovo treba reagovati kada uzurpator i okupator grada pljuje na sve pravoslavno.