БУЈИЦА ОДНЕЛА, АЛИ И ОТКРИЛА: Последице невремена на палеонтолошком фосилном налазишту пребреза код Блаца

Драгана Зечевић

среда, 05. 08. 2020. у 07:51

Вечерње Новости

СТРУЧЊАЦИ Природњачког музеја из Београда и запослени у прокупачком ЈКП "Хамеум" процењују штету и истовремено санирају последице недавних поплава у палеонтолошком фосилном налазишту Пребреза код Блаца.

Из "Хамеума" поручују да је бујица однела део приступног пута и мостић преко Глувог потока, а оштећени су рукохвати дуж силазне стазе, клупе, столови... Срећом, витрине са репликама фосила су остале неоштећене.

- У току је санација терена, односно обнова путоказа и пешачких стаза како би људи овде поново могли да долазе - истиче руководилац споменика природе Пребрза Ана Церовић, подсећајући на то да овај, и у свету јединствени локалитет, током године посети много туриста не само из наше земље, већ и из иностранства.
Каже и то да је вода много тога однела, али и открила, па су стручњаци Природњачког музеја из Београда најавили нова истраживања.
Иначе, на овом светски признатом локалитету су 1996. откривени фосилни остаци ретких животиња старих од 14 до 16 милиона година. Ту су пронађени окамењени остаци мастодонта, претка слона, хијене и газеле - као и преци антилопе, жирафе, неких врста птица и других животиња које данас живе у жарком појасу.
Поред 12 врста крупних сисара, посебна атракција су и остаци неколико њих које досад нису биле познате науци, попут миоценске хијене и газеле, а археолози су у Пребрези затекли и остатке биљних врста карактеристичних за тропске пределе, чиме је научно доказано да су Европа и Африка некада биле један континент.
ТРАГОВИ КАТАСТРОФЕ
НАЛАЗИШТЕ Пребреза се простире на површини од око једног хектара, а посебну пажњу су привукли пронађени делови бутне кости и карлице мамута, те остатак скамењене птице која лежи на јајима. Све, дакле, указује на то да се овде у давној прошлости догодила нека изненадна природна катастрофа - попут ерупције вулкана, на пример.
Пребреза је данас под заштитом државе, а бројни фосилни остаци са тог локалитета чувају се и у Природњачком музеју у Београду, те Народном музеју Топлице у Прокупљу, док су њихове реплике изложене у 18 стаклених витрина на самом налазишту.