НОВА ЛУКА КЉУЧНА ЗА ТУРИЗАМ: Ово је један од капиталних пројеката, за који је предвиђен буџет од око 4,5 милијарди динара

Ј. Илић

14. 10. 2022. у 06:43

СМЕДЕРЕВО, са својом тврђавом, која је међу најбоље очуваним средњовековним утврђењима у Европи, једна је од најважнијих тачака на Дунаву у нашој земљи.

НОВА ЛУКА КЉУЧНА ЗА ТУРИЗАМ: Ово је један од капиталних пројеката, за који је предвиђен буџет од око 4,5 милијарди динара

Фото Н. Живановић

Иако је изграђено уз обалу Дунава, Смедерево не живи на реци. Модернизацијом старе луке и завршетком радова на новој Смедерево ће бити приступачније домаћим и страним туристима и незаобилазна тачка дунавског туризма. Да би се овај план остварио, потребно је да буду завршени радови на санацији лучког подручја и пристаништа површине око 3,8 хектара и изградња новог дела на парцели од око 21 хектар. Ово је један од капиталних пројеката у Републици Србији, за који је предвиђен буџет од око 4,5 милијарди динара.

"Пројекат свих пројеката" - тако би се могао назвати пројекат измештања теретне луке из центра града и проширење луке ван града на који се чека безмало деценијама. Реч је о комплексном и скупом пројекту.

Фото Н. Живановић

Град Смедерево се налази на европском ТЕН-Т коридору "Рајна-Дунав" и у непосредној је близини Коридора 10. Изградња терминала за расуте и генералне терете Луке Смедерево, испод Ковинског моста, која је државни пројекат, омогућила би претовар око пет милиона тона разних врста робе. Осим овога, стара лука би се иселила из центра Смедерева у индустријску зону, град би изашао на реку, а све би значајно допринело и побољшању заштите животне средине у Смедереву.

Први значајнији кораци ка овоме начињени су још 2005. године.

Фото Н. Живановић

Тада је потписан споразум између града и тадашњег министарства за инфраструктуру о заједничком финансирању изградње колосека који би омогућио измештање шина из центра. Међутим, држава је одустала и затражила да пројекат финансира тадашњи власник железаре "Ју-Ес стил Србија". Американци су пристали, уз услов да, уколико граде пругу, добију повлашћене услове за коришћење, што је српска железница одбила.

Фото Н. Живановић

Потом је 2010. године најављено да ће град из Националног инвестиционог плана добити 200 милиона динара за почетак изградње железничког колосека, што се изјаловило.

Коначно, 2019. године Смедерево је добило нови теретни колосек у индустријској зони, што је био први услов да почне пројекат реконструкције и изградње новог дела Луке Смедерево.

- Идеја је била да се повежу инвеститори који овде већ послују са Луком Смедерево. Да би се урадила лука, претходно је било потребно створити предуслове за то. Град је припремао парцеле и земљиште који ће ући у лучко подручје. То је лука државе Србије, финансира се из Европске банке, велика је инвестиција - изјавио је раније Драган Крстић, начелник Одељења за урбанистичко-комуналне и имовинско-правне послове Градске управе Смедерево.

Фото Н. Живановић

Изградњом новог терминала капацитет луке био би око пет милиона тона различите робе. Вредост пројекта је 93 милиона евра. Радови ће бити финансирани са по 50 одсто из кредита Европске инвестиционе банке и републичког буџета. Према пројектној документацији, лука ће обухватити подручје испод Ковинског моста, у дужини око 1,5 километара. Садашња лука биће потпуно реконструисана, са новим концептом кранова, путне и железничке мреже. Такође, градиће се два моста преко канала технолошке воде, који мора да постоји за потребе железаре.

Најбитније питање овог тренутка јесте шта се дешава са тендером за избор извођача радова у новој луци. Подсетимо, Министарство грађевине крајем 2019. године расписало је јавну набавку за реконструкцију и изградњу терминала за расути и појединачни терет у новој Луци Смедерево. Поступак је ипак обустављен јер је понуда премашивала расположива финансијска средства. Потом је расписан нови тендер, али јавност није обавештена о исходу ове јавне набавке, као ни да ли је пројекат стављен на чекање.

Након што ово буде окочано, Смедереву се отварају бројне шансе на привредном, економском и туристичком плану.

Фото Н. Живановић

 

ОСЛОБАЂАЊЕ ТВРЂАВЕ

Када се теретна лука исели из центра града, планира се коначно подизање шинских прагова и колосека, као и измештање железничке станице поред Смедеревске тврђаве. Град ће имати излаз на реку, а Смедеревска тврђава напокон испунити услове за листу Унеско.

СТАТИСТИКА ПРЕТОВАРА

У периоду од 2017. до 2020. године у смедеревским лукама извршен је претовар укупно 10.039.217,82 тона терета, од чега је у 2020. години претоварена 1.836.898,51 тона. Највише претовареног терета забележено је у 2017. години, а претовар је тада износио 3.026.676,90 тона. У просеку око 90% претовара чини увоз сировине за производњу челика, док свега 10% претовара представља робу у извозу.

Илустрација Новости

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна