ПОХОД НА ЖУТУ МАЈИЦУ - 109. ПУТ: Највећи бициклистички спектакл на свету, Трка кроз Француску, одржава се од 1. до 24. jула

Стефан Рајић

30. 06. 2022. у 19:15

СВЕТИ грал бициклизма - жута мајица, поново ће бити на талону. Најпопуларнија, најпознатија и најпрестижнија друмска трка Тур де Франс, одржаће се 109. пут, од 1. до 24. jула.

ПОХОД НА ЖУТУ МАЈИЦУ - 109. ПУТ: Највећи бициклистички спектакл на свету, Трка кроз Француску, одржава се од 1. до 24. jула

ФОТО: ЕПА

Стартоваће из Данске (Копенхаген), на чијем ће тлу бити одржане прве три етапе. Први пут је почетак био изван Француске 1954. у Холандији (Амстердам), а последњих година то постаје стандард. У само 23 дана, 198 такмичара потрудиће се да пређе близу 3.400 километра кроз укупно 21 етапу. Када би се гледало кроз удаљеност, приближно таква дистанца је између Атине и Барселоне, Берлина и Лисабона, Лондона и Тел Авива, Њујорка и Лас Вегаса, и Катмандуа и Пекинга.


Тур де Франс данас представља један од најгледанијих догађаја на глобалном нивоу, налази се раме уз раме са олимпијским играма и светским првенством у фудбалу. Због тога организатори сваке године пажљиво бирају места кроз које ће етапе пролазити, јер гледаоцима путем ТВ увек желе да прикажу неке од најлепших предела у Француској, као и знаменитости у виду двораца и цркава које датирају из средњег века. На рути које прелази караван, буде више милиона гледалаца који желе уживо да поздраве такмичаре.

А све је почело давне 1902. године. Млади новинар и заљубљеник у бициклизам Ђио Лефевр, предложио је свом уреднику и власнику листа "Ауто" Анрију Десгранжу, револуционарну идеју да оснују трку око Француске. Десгражу, иначе, бициклизам није био непознат, јер је 1893. поставио први светски рекорд у вожњи на један сат. Ипак, предлог је прихватио из другог разлога. Видео је прилику како да промовише своје новине и повећа тираж. То ће се касније испоставити као пун погодак. Пре првог издања трке, "Ауто" је продавао 25.000 примерака, а после 65.000. Рекорд је постигнут 1933, када је тираж током њеног трајања био 854.000.

Десгранж је преминуо 1940, а новине су доспеле у руке Немаца. После Другог светског рата, управо се из "Аута" родио нови лист назван "Екип", који је преузео организацију догађаја.

Први одржани тур имао је званичан назив "Шест дана на путу", стартовао је 1. јула 1903. Десгранж је обезбедио наградни фонд од 20.000 франака, од чега је победнику следовало 3.000. Наплаћивана је котизација за учешће у висини до десет франака. Од 78 пријављених такмичара, стартовало је 60. Трка је трајала 19 дана и пређено је скоро 2.500 километара, а најдужа етапа била је дугачка чак 467, а најкраћа 268 километара (просек дужина етапа на туру данас је око 180 километара).

У првом издању било је потешкоћа. Трку је пратило само једно возило са судијама, а бициклисти су етапе возили и ноћу, трајале су и по неколико дана. Било је тада недозвољених помоћи, а по путу су се бацали и ексери, како би се зауставила конкуренција. Остаће записано да је победник био Француз Морис Гаран.

Наредне, варање је попримило још веће размере. Бициклисти су руте прелазили кришом колима, а чак су и "хватали" возове. Гаран је поново победио, али је уследила истрага и неколико месеци касније утврђено је да је користио недозвољене "пречице", па је тријумф додељен Херију Корнеу. Он је до данас уписан као најмлађи победник трке, јер је у том тренутку имао само 19 година и 355 дана.

Разочаран због описаних скандала и контроверзи, Десгранж је желео да обустави такмичење. Ипак, 1905. трка се одржала, али са другачијим правилима. Ноћу се више није возило, уместо сабирања укупног времена по етапама, додељивани су поени. Тај систем се одржао до 1912, када се поново враћа стари, који је још на снази.

Армстронг "шампион" допинг скандала

ТЕСТИРАЊЕ на допинг уведено је 1968. Иако се у почетним годинама шушкало о узимању недозвољених суспстанци, током историје многи победници бивали су под лупом. Ипак, "мрачно доба" Тур де Франса било је крајем 20. и почетком 21. века. Најпознатија варалица у том периоду је Ленс Армстронг. Американац је седам пута узастопно освајао трку око Француске од 1999. до 2005, али је 2013. признао да је до великог достигнућа стигао због допинга.



Две године раније, у Тур су уврштене и планине, прво у Пиринејима, а наредне и у Алпима. Посебна награда за најбољег брдаша уведена је 1933. Данас те етапе које имају циљ на великим надморским висинама представљају најузбудљивији део трке, јер се ту одвајају они најбољи. На њима се "ломи" цела трка. Тако су годинама Мон Венту, Алп Дуез, Кол де Турмале... постали култна места. Како се трка око Француске одржава традиционално у седмом месецу, организатори "краљевску" етапу са неким од најтежих успона поставе баш на национали празник Пад Бастиље - 14. јул. Председници Француске овај дан користе да проведу у колима заједно за директором трке, како би поздравили све учеснике. Домаћи такмичари баш тада имају додатни мотив да на тријумфују на специјалној етапи, јер неретко управо први човек државе на крају етапе уручује награде.

Са појавом планинских рута почетком друге деценије 20. века, настала је тенденција смањивања дужина етапа, као и да оне трају само један дан, уместо више. Ипак, пре него што ће то бити случај 1936, после завршетка Првог светског рата (трка се није одржавала у том периоду) 1919. уведена је жута мајица. Данас један од најпрепознатљивијих симбола боју је добио јер се лист "Ауто" штампао баш у тој нијанси. До данас, прилику да макар једном обуче престижни дрес имала су 294 бициклиста.

Многе новине које су увођене само су доприносиле популарности Тур де Франса. Етапе на хронометар уведене су 1934, зелена мајица за највише поена у спринту додељује се од 1953, док се пролог (уводна етапа) вози од 1967. После Другог светског рата (током којег такође није било трке) први пут су почели да се јављају вишеструки узастопни победници.
Током педесетих, то је био Жак Анкетил, седамдесете је обележио Еди Меркс, потом је на ред дошао Бернар Ино, а 1986. Американац Грег Лемонд је постао први победник који није био из Европе, а завршну деценију 20. века обележио је Мигел Индураин.

Завршетак, односно круна тркања око Француске, данас представља последња етапа у Паризу. Бициклисти пролазе поред заменитости попут Ајфеловог торња, музеја Лувр, око Тријумфалне капије, а циљна равнина је на Јелисејским пољима. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
КАКО БЕЗ МИТРОВИЋА? Плави талас лишен услуга свог најбољег играча јури два гола заостатка у полуфиналу Лиге шампиона

КАКО БЕЗ МИТРОВИЋА? ''Плави талас'' лишен услуга свог најбољег играча јури два гола заостатка у полуфиналу Лиге шампиона

АЛ Аин је прошле недеље прекинуо невероватан низ Ал Хилала од 34 везане победе савладавши га са 4:2 у првој утакмици полуфинала азијске Лиге шампиона и данас ће ''плави талас'' покушати да надокнади та два гола заостатка у реваншу који се игра на ''Кингдом арени'' у Ријаду од 20 часова.

23. 04. 2024. у 08:00

ЕТО, ЈАВЉА МИ СЕ! Како је Новак Ђоковић шокирао новинарку ЦНН-а

"ЕТО, ЈАВЉА МИ СЕ!" Како је Новак Ђоковић шокирао новинарку ЦНН-а

Jедан од највећих америчких медија, Си-Ен-Ен ("CNN") послао је новинара у Мадрид где је Новак Ђоковић ушао у историју поставши пети пут добитник награде за најбољег спортисту света у претходној години. А онда се десило нешто врло занимљиво.

23. 04. 2024. у 20:06

Коментари (0)

ЕТО, ЈАВЉА МИ СЕ! Како је Новак Ђоковић шокирао новинарку ЦНН-а