ПОЛИТИЧКА КОРЕКТНОСТ САД ПУЦА И У ВЕСТЕРНЕ: Већ 120 година публика широм света одраста на филмовима о Дивљем западу

Драгана Матовић

07. 12. 2023. у 16:35

ДЕЦЕНИЈАМА је публика широм света одрастала на вестернима. Међу најбољим икада снимљеним биоскопским делима су приче о каубојима, Индијанцима, револверашима, шерифима, коцкарима, златној грозници, ловцима на главе, као и о омиљеним ликовима, Доку Холидеју и Вајату Ерпу, Буч Кесидију, Санденс Киду, Сломљеној стрели, Буфало Билу, Бику Који Седи, Каламити Џејн... Мада је "златни период" вестерна давно завршен, "каубојци" су и даље један од најомиљенијих филмских жанрова.

ПОЛИТИЧКА КОРЕКТНОСТ САД ПУЦА И У ВЕСТЕРНЕ: Већ 120 година публика широм света одраста на филмовима о Дивљем западу

Фото IMDb

Навршило се 120 година откако је снимљен први вестерн: "Велика пљачка воза", неми филм у режији Едвина Портера трајао је само 12 минута. Овај филм сматра се једним од најважнијих у историји кинематографије јер су у њему први пут коришћене филмске технике паралелне монтаже и снимања на локацији уместо у студију. Радња прати банду одметника који заустављају и пљачкају парну локомотиву на једној станици на Дивљем западу, беже преко планинског терена и на крају их ликвидира потера коју чине добровољци-каубоји. Ово остварење познато је и по знаменитом завршном кадру у коме разбојник испаљује хитац из револвера на публику.

Фото Архива

Милутин Петровић

- Било је то време када је сваки нови филм био први у нечему - каже за "Новости" редитељ Милутин Петровић. - Правила филмског језика су настајала искуствено, на основу покушаја и погрешака, много деценија пре него су писане књиге о филму и осниване академије где се учи шта је добар филм.

Вестерн се појавио у време када је Холивуд почео да се претвара у огроман бизнис. Баш тада су хиљаде каубоја губили посао због појаве аутомобила, камиона, струје, урбанизације и индустријализације.

- Америка је огромно пространство где се су се узгајала крда говеда које су гонили момци на коњима. Ти момци сјатили су се у хиљадама у топлу и обећавајућу земљу Калифорнију. Филмаџије су јефтино могле да ангажују коње и јахаче који одлично јашу - истиче Петровић. - Тако је Гари Купер, који је одрастао на ранчу, отишао у Холивуд са намером да заради који долар као јахач. Велики Џон Форд је говорио да су три ствари које филмска камера највише воли - коњ у галопу, велика планина и пар који плеше. Плус свежа сећања на грађански рат и легенде о "пионирима" који освајају земљу на западу. Ти елементи су учинили настанак вестерна.

Фото Pixabay free images

 

Божја промисао

 

И КОД нас су се 60. година снимали вестерни...

- Сви су имитирали Холивуд - каже Петровић. - Све што се икада бавило филмом кретало је од класичног Холивуда. Како су вестерни били бар трећина продукције великих студија, наравно да су их сви имали на уму. Куросава је најочигледнији пример. Али мислим и да су људи попут Бергмана или Тарковског имали увек и вестерне у мислима. Код нас има тих пар пародија, али има и не потпуно очигледних утицаја код Нановића или Жике Митровића. Шијан увек мисли о Хоуксу, а Хоукс је редитељ вестерна. То није очигледано али испод површине врви од утицаја. И да наравно, Винету је Србин, то је пример како и у најблесавијим поп артефактима постоји одблесак

У вестернима су се, осим Гарија Купера и Џона Форда,прославили и Џон Вејн, Клинт Иствуд, Хенри Фонда, Грегори Пек, Курт Расел, као и редитељи Хауард Хокс, Ентони Мен...

- Популарне су и мелодраме и мјузикли, гангстерски филмови, али вестерна има напросто много више - каже наш саговорник. - Ономе ко је прескочио вестерне, тешко је да схвати а камоли објасни већину социолошких, антрополошких или културолошких дешавања у савременом свету. Сем тога вестерни се по правилу дешавају у 19. веку па је то можда нека врста колективне носталгије за временима пре индустријске револуције, неко колективно осећање лудизма. Нешто што личи на љубав коју деца имају према својим дедама.

vikipedija

 

"Каубојци" су велики успех имали и у Италији, где су Серђо Леоне и Серђо Корбучи током шездесетих година прошлог века и касније снимали такозване шпагети вестерне.

- Митови класичних вестерна, шездесетих година прошлог века срели су се са бејби бум генерацијом и рокенрол нервним системом нових младих људи. Реакција је била неминовна - сматра Петровић. - Лично више волим како су ту ситуацију процесуирали Пекимпо или Монти Хелман. У Италији је група интелектуалаца и уметника дубоко уроњених у најсавременије трендове попут минимализма и поп-арта кренула у кемп експеримент који се изродио у поджанр шпагети вестерна. Нисам баш неки љубитељ шпагета па тако ни тих амплифицираних вестерн ликова. Све то сам увек осећао као неку врсту пародије, непотребно претеривање. Ако волим да слушам Хенк Вилијамса, Синатру или Бетовена, не треба ми хук хард рок гитаре. У томе уживам на другој страни.

Петровић наглашава да има генијалних секвенци у "шпагети вестернима":

- Људи попут Леонеа су јако паметни уметници, али све су то помало као кавер бендови са иронијским одмаком. Клинт Иствуд је причао како су у Америци постојала правила око акционих сцена, морали су да поштују тај цензорски кодекс у коме, на пример, нису могли у истом кадру да буду човек који пуца и убијени. И зато су њихове сцене обрачуна изгледале како су изгледале, а Клинт каже - Леоне то напросто није знао. Тако су настале разне иконичне сцене шпагета вестерна. Волим филмове са Теренсом Хилом када једе пасуљ пребранац, па не знам да ли се и то назива шпагетима.

Вестерн је, пре свега, један од најважнијих жанрова америчке кинематографије. Међу класицима издвојили су се "Рио Браво", "Седам величанствених", "Добар, лош, зао", "Поштанска кочија", "Било једном на Дивљем Западу", "Благо Сиера Мадре", "Шејн"...

- Има на стотине генијалних филмова са коњима, планинама и паровима који плешу. Бар половина тих филмова су не само најбољи вестерни, већ најважнији филмови уопште - истиче редитељ, чији су филмски фаворити "Трагачи", "Моја драга Клементина", "Црвена река", "Носила је жуту траку", "Џеронимо - Америчка легенда"...

На питање зашто су генерације младих које су расле уз вестерне навијали за каубоје, а не Индијанце, Петровић одговара:

- То је уобичајан проблем због кога данашњи људи одбијају да уживају у тим генијалним уметничким делима. Данашњи човек има ту неку прилично плитку потребу да идеолошки решава ребусе прошлости. Ко је комуниста, ко антикомуниста, ко је каубој, ко Индијанац. Вестерне зовемо "каубојци" зато што су их правили каубоји. Наравно да нису уважавали правила политичке коректности и савремено схватање морала. Имали су морал времена у ком су живели. Питање је колико ће трајати и данашњи морал на основу кога кенселују Џона Вејна. Гледамо неку причу, пратимо је на основу естетике и начина на који је испричана. Геноцид који су Американци извршили над домаћим становништвом је стравичан. Ипак, за све заинтересоване за такве ужасе имамо довољно савремених масакара да о њима размишљамо. Кога год повређује неправда коју јачи наносе слабијима има довољно разлога да се против тога бори у свом стварном животу и у реалном времену, а не да се "обрачунава" са Робертом Мишамом у седлу дората. Негледајући класичне вестерне из високих моралних разлога неко само себи чини зло пропуштајући огромно присуство духа у таквим делима. Знате, Платон је имао робове, дакле био је робовласник. Сви смо наравно на страни робова презирући робовласнике. Да ли је то разлог да не читамо Платонова дела, да их називамо робовласничком филозофијом? Да се гадимо Њутнових закона зато што је Исак у суштини био прилично опсесивни алхемичар?

Ко има укуса, воли "каубојце"

 

СТРАНИЦЕ и странице књига и новинских чланака су исписане о томе колико је Јосип Броз Тито волео "каубојце".

- Стварно је време да престанемо да се бавимо тим вампиром и причом да ли је више волео беле рукавице, оперске певачице, "чивас", адмиралске униформе или филмове. Или логоре. Мало ми се повраћа сваки пут када се неко ухвати за Броза и његово вољење филмова - истиче Петровић. - Али да, гледао је хиљаде филмова, готово сваки дан за време своје диктатуре. И као и сваки човек који је одгледао више од пар стотина филмова, схватио је много тога. А ко има укуса за филмове наравно да воли вестерне. Легенда каже да је два пута приредио приватне комеморативне седнице код себе у двору. Једном поводом смрти Џона Форда, други пут Гарија Купера.

Петровић је као дугогодишњи професор запазио да је ситуација у погледу знања о вестернима међу студентима Факултета драмских уметности лоша:

- Сви су се еманциповали на том плану да воле Индијанце и мрзе геноцидне Американце. Међутим, то их доводи до непознавања вестерна и класичне историје филма. Зато и данашњи филмови изгледају тако како изгледају. Ужасни филмови које праве млади политички коректни људи који осуђују геноцид над домородачким становништвом Северне Америке. Баш лепо, али погледајте филмове тих тако дивних моралиста, не зна се који је дилетантскији, у ком се више вуновлачари, или што је још горе пропагира недолично понашање. С обзиром на такве серије и филмове, публика гледа боље програме као што су "аматерска позоришта" са ботоксираним лаким женама. Када испред камере ставе коња у галопу, велику планину и пар који плеше, и то се пусти на неком од програма са једноцифреним бројем на даљинцу, ствари ће се можда вратити у нормалу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.

29. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

ИЗНЕНАДНА СМРТ: Преминуо Данило Дончић