ГОНДОЛОМ НА ПОСАО И ФАКУЛТЕТ: У Паризу пуштена у саобраћај нова врста градског превоза, најдужа у Европи
Током вожње нема стајања, сви путници морају да седну!
Фото: Горан Чворовић
Овим речима, љубазно али одлучно, упућује стјуарт узбуђене путнике који се, ненавикнути на ову врсту превоза, спремају да крену у путешествије најдужом жичаром у Европи која обавља функцију јавног градског превоза.
Линија Ц1, што је скраћинца на француском језику од речи "кабал" и броја 1, за прву овакве врсте, спаја, на југоисточној париској периферији, у департману Долине Марне, места Вилнев-Сен-Жорж и Кретеј, одакле се пут, затим, наставља класичнијом методом, старим добрим метроом.
Веза висећим гондолама дугачка је 4 и по километра и на том растојању има 5 станица. Тридесет стубова држи каблове којима саобраћа 105 кабина, свака са капацитетом од 10 путника. Та раздаљина се превали за око 18 минута, у поређењу са око 40 колико је потребно аутобусом. Има капацитет око 11.000 путника дневно, с циљем да се у догледно време удвостручи.
Кабине наилазе практично свакога тренутка, у размаку од двадесетак секнуди. Уколико буде потребе, моћи ће да их се "удене" још 25. Саобраћају свих седам дана у недељи, од 5.30 ујутро до 23.30. Занимљиво је да гондоле практично не стају и заправо само максимално успоравају на станицама, сасвим довољно да се уђе. Систем је тако концпиран да то не успорава оне које су већ на висини. Све је инспирисано успињачама у скијашким центрима.
Овај пројекат био је иновативан одговор на дугогодишње проблеме у градском превозу у зони испресецаној инфраструктуром – аутопутевима, железничким пругама и индустријским зонама. Један до главних циљева био је да се понуди алтернатива аутобусима и презасићеним линијама метроа и трамваја, чије је продужавање често прескупо и технички сложено.
За разлику од подземних или шинских пројеката, жичара је омогућила бржу изградњу, знатно ниже трошкове и лакше прилагођавање географским и урбаним ограничењима. Укупна цена пројекта износила је 138 милиона евра, а све је, од израде техничке документације, до завршетка радова, трајало три године. С друге стране, студије су показале да би продужење линије метроа у овом сектору коштало више од милијарде.
Жичара, истичу, има и еколошку предност јер не загађује околину, а отвара и перспективу повезивања оних урбаних зона које су одсечене од јавног превоза, и још свему даје "футуристички" изглед.
Није, међутим, све ишло тако глатко. У раним фазама овог пројекта, појавиле су се и резерве. Поједини становници бунили су се због проласка кабина изнад стамбених четврти, а неки су се жалили и на визуелно загађење, слично као када су у питању ветрогенератори. Реаговале су у почетку и ватрогасне службе, па су морали да се праве посебни планови и врши обука за гашење ватре и еваукацију путника блокираних на висини, у случају нужде. Морао је да се испоштује и захтев да траса буде довољно удаљена од оближњих стубова високог напона.
Када су отклоњене ове дечје болести, све је било спремно да пројекат буде спроведен у дело. Ових дана, кренуле су прве гондоле, а "Новости" су имале прилику да се међу првима провозају овим новим превозним средством. И, све, у природи, заиста делује као на снимању филма о будућности.
На свакој станици, стујарди и стујардесе упућују путнике на слободна места. Времена нема за губљење, јер кабине неће да чекају. У гомили нестрпљивих, један неодлучан одустао у последњи час. Не би, баш, да се вине у небеса, на повратку с посла кући. Буде ту и понеке веселе цике адолесценткиња и веселе дечје граје. А онда, правац увис.
Доле, под ногама, помаљају се паркирани аутомобили и складишта, вијугају по шинама змијске силуете возова. Клизи гондола изнад нових солитера, очас посла прескочи закрчен ауто-пут. Занимљив пејзаж, као на длану. Приградска разгледница одавде добија сасвим другачији изглед. Са земље, опет, све изгледа као изненадна најезда доброћудних ванземаљаца.
Кад крене, нагло убрза, кад наиђе на станицу, залети се, заљуља, па готово да у месту стане, уз вриску клинаца. У свакој гондоли по четворо-петоро људи. Двоје заљубљених преко лаптопа пустили филм који гледају без слушалица. Допире отуд нека напета холивудска музика, која додаје чари узбудљивој вожњи.
Неки, доле, по навици, трче да им превоз не побегне, иако три кабине увек чекају на станици. Може да се бира друштво. Из неког страхопоштовања, шта ли, неко скине капу, пре него што уђе.
Много је фотографа, да се забележи тренутак. Неки су дошли само да виде како то изгледа, и да се провозају, немају ама баш никаква посла ни у Виленву, ни у Кретеју. Има и читавих породица с авантуристичким духом. За то задовољство платиће 2 евра по глави у једном правцу, уколико немају месечну претплатну карту.
У ваздуху, ваде се телефони за панорамске фотографије, нека притајена радост на лицима људи у суморно децембарско поподне, као да откривају нову вашарску атракцију. Путовати кући превозом из луна-парка није лоша ствар. Карусел, усред радног дана. Човек се на тренутак заиста осети као да је на скијању, као да је почео распуст који само што није. Али, и то ће проћи, брзо ће се људи навићи на све ово, па ће и жичара постати превоз као и сваки други.
ОД ЛА ПАЗА ДО ЗЛАТИБОРА
Реч је о четвртој жичари у градском превозу у Француској. Она у Тулузу дуга је три километра, у Греноблу 700 метара, а у Бресту 420. Најразгранатију мрежу гондола у градском саобраћају на свету има Ла Паз у Боливији, где се десет испресецаних линија у укупној дужини пружа на преко 30 километара и пролази на висини између три и четири хиљаде метара, превозећи свакога дана преко триста хиљада људи.
Вреди поменути и да је најдужа туристичка гондола на свету она наша, на Златибору, која иде до Торника и пружа панорамски поглед дуж више од 9 километара.
Препоручујемо
Немци више не верују у Деда Мраза: Мерц и његова коалиција изгубили поверење
21. 12. 2025. у 16:33
"АКО УКРАЈИНА ПАДНЕ, ТО ЋЕ БИТИ КАТАСТРОФА ЗА МАЂАРСККУ": Орбан изнео језиву прогнозу
21. 12. 2025. у 15:57
ЗЕЛЕНСКИ СА ПРВЕ ЛИНИЈЕ ФРОНТА ПОСЛАО ПОРУКУ ОЧАЈА: Руса је све више и више! Ситуација тешка и компликована
ПРЕДСЕДНИК Украјине Володимир Зеленски је изјавио да је ситуација на фронту тешка и компликована и да се повећава број руских снага.
20. 12. 2025. у 07:09
РУСИ ЋЕ НАПАСТИ ЕУ МНОГО РАНИЈЕ: Велико упозорење из Украјине, позната година и главна мета
РУСИЈА је померила своје планове за директну агресију са 2030. на 2027. годину, а Европа је све гласнија о ризику од директног сукоба, у којем би се балтичке државе могле наћи под окупацијом.
20. 12. 2025. у 09:41
Објављени ИНТИМНИ кадрови Меланије Трамп из КУПАТИЛА - и то ЗЛАТНОГ! Доналд је питао да ли је видела, она му одговорила (ВИДЕО)
МЕЛАНИЈА је беспрекорно стилизована – шешири, штикле, фризура – све је у складу са њеним хладним и контролисаним имиџом
19. 12. 2025. у 19:01
Коментари (0)