ПОВРАТАК У БУДУЋНОСТ У - КУШЕТУ: Усред економске, енергетске и еколошке кризе, на европске пруге враћа се мода ноћних возова

Воз је за "сиротињу", а авиони за елиту. Ова мантра важила је деценијама, да би се касније, деведесетих, замениле улоге – возови су били све скупљи, а авионски летови све јевтинији. Сада се ствари, изгледа, поново враћају на оригинална подешавања. Дуго избрисани из редова вожње, ноћни возови поново у лазе у моду.

ПОВРАТАК У БУДУЋНОСТ У -  КУШЕТУ: Усред економске, енергетске и еколошке кризе, на европске пруге враћа се мода ноћних возова

Фото: Горан Чворовић

Тако је ових дана, после девет година паузе, опет отворена линија између Париза и Берлина, са кушет-колима и свиме оним што оваква врста "авантуристичког" путовања носи са собом и што многи носталгичари чувају у ведрим сећањима из детињства.

Званично, ноћни воз између две европске престонице уведен је из еколошких разлога и очувања човекове околине. Не треба занемарити ни чињеницу да је јефтинији од бржих, дневних путовања. Ноћу се између Берлина и Париза, удаљених хиљаду километара, путује око 14 сати, што је за данашње услове брзих возова преспоро. Али, не губе се драгоцени дневни сати за транспорт. И карта је јефтинија. То многима истовремено штеди новац и за хотелски смештај. У ова времена екстремних скупоћа тај податак није занемаривљив.

Дуго су у ЕУ инсистирали на авионском сабораћају и брзим возовима. Авиони су, у међувремену, оцењени као велики загађивачи и прескупа "забава", па се полако акценат стављао на шински саобраћај. Али, и ту су карте биле папрене, па су, паралелно, почели да се враћају стари добри, јефтинији, и спорији путнички возови. Сада, ето, поново долази ред и на спаваћа кола, у време које су последњих деценија железничке службе користиле да, за неколико ноћних сати, одржавају пругу.

За сада, ноћни возови између Париза и Берлина не саобраћају сваког дана, што отежава путовања на викенде. Из Берлина крећу понедељком, средом и петком, а из Париза уторком, четвртком и суботом. Ако све буде у реду, свакодневна веза између две престонице биће омогућена од октобра следеће године.

Понуђене су две верзије луксуза, прва са четири или шест кревета у кабини, по цени од 60 евра, укупног капацитета 108 места, и друга, са два до три смештаја, са тушем и тоалетом у кабини, која кошта 95 евра по глави, с укупно 72 оваквих места у композицији са шест вагона. За разлику од ранијих путовања, кола се мање љуљају, душек је дебљи, на располагању су прибор за одржавање хигијене и вај-фај, али све је, у суштини, на "повратку у будућност" исто као у прошлости. За ноћобдије, постоје и само седећа места, која коштају тек 30 евра, којих укупно има 132. За утеху, седиште током вожње може да се нагне уназад.

Први су потенцијал враћања ноћних возова схватили пре неколико година у аустријским железницима, чији "Најтџет" сада саобраћа и између Париза и Берлина. Купили су расходоване немачке вагоне и кренули у акцију. Данас шпартају пругама између Беча и Париза, Брисела, Берлина, Варшаве, али и Минхена и Ријеке, Граца и Цириха, Будимпеште и Берлина... Постоји 25 међународних линија за које се карте некада резервишу и неколико месеци унапред.

ДО НИЦЕ, ТУЛУЗА, БРИЈАНСОНА...

Недавно су Француске железнице су у саобраћај, после двадесет година, вратиле ноћни воз између Париза и Оријака. Пре две године, кушет-кола су поново на располагању на линији између Париза и Нице, када су враћене и везе између Града светлости са светилиштем у Лурду, Тулузом и Бријансоном. Држава је у те сврхе уложила 100 милиона евра да би реновирала око 130 вагона из седамдестих и осамдесетих.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

КАКО ДА ЗАЧИНИТЕ БРАК? Радмила је брачни терапеут и ове савете треба да послушате (ВИДЕО)