"ПОЈАС" ДОНОСИ САМО ПРОГРЕС, А НИКАКО НЕВОЉЕ: Ауторски текст Константина Батанова, руског геополитичара и стручњака за односе са Кином
КАДА је председница Европске комисије Урсула фон дер Лајен крајем јуна на састанку Г7 рекла да ће Европа у наредних пет година издвојити 300 милијарди евра како би помогла земљама у развоју да заврше изградњу инфраструктуре, додавши да ће новац доћи из различитих приватних и јавних канала у Европи, није крила да је циљ ЕУ да се супротстави кинеским улагањима у пројекат "Појас и пут".
Европа је тиме најавила да ће учинити све да замени кинеске инвестиције у ЕУ, а у тим околностима односи Кине са Србијом попримају посебно важан стратешки карактер.
Србија није члан Европске уније, па није ни дужна да се придржава бриселских прописа о економској сарадњи са Кином. Политичке контрадикције ЕУ и САД, са једне стране, и Кине, са друге, не утичу на кинеско-српске односе. Србија стога постаје модел кинеско-европске сарадње и игра важну улогу у геополитичком позиционирању Кине у Европи, делујући као излог у коме се виде позитивни аспекти пријатељства са овом земљом.
Укупна трговинска размена Кине и Србије је током 2021. године износила 508 милијарди динара, што је повећање од 34,9 одсто у односу на претходну годину. Извоз Србије у Кину износио је 94 милијарде динара (раст од 142,9 одсто), а увоз 414 милијарди динара (раст од 22,6 одсто).
Друга важна ствар је да Кинези имају дубоку симпатију према Србима, нарочито од америчке агресије на Србију, у којој су погинула и три кинеска држављанина.
Главни проблем који спречава сарадњу Кине и балканских земаља је што чланице ЕУ из овог региона често, из политичких разлога, успоравају пројекте који укључују кинеске компаније. Примера је много, а најпознатији и најиндикативнији је био током ковид-кризе.
КОНЦЕПТ САРАДЊЕ
ИНИЦИЈАТИВА за стварање "Једног појаса и једног пута" промовисана је 7. септембра 2013. године приликом посете председника Народне Републике Кине Си Ђинпинга Казахстану.
Међутим, већина балканских лидера и даље је принуђена да се јавно придржава трансатлантског курса и одустаје од неких пројеката.
На крају свега, треба напоменути да политика Кине према земљама Балканског полуострва (и целе Европе) иде у корито концепта "Један појас, један пут". То значи да у кинеској стратегији превладавају економски интереси, а кинеска страна не настоји да утиче на унутрашњу политичку ситуацију балканских земаља.
У Кини постоји изрека: "Желиш да се обогатиш - изгради путеве". То значи да развој читаве економије мора почети изградњом инфраструктуре и то је и темељ практичног дела ове иницијативе.
Сви стандарди, прописи и системи који се користе за изградњу и развој инфраструктуре, које су заједнички развиле Кина и партнерске земље, постепено су еволуирали од регионалних јавних производа до глобалних. Односно, ради се о стварању нових стандарда технологије и изградње, чији је главни законодавац Кина, јер се цео систем гради око Кине.
Фото: пиксабеј
Чињенице и бројеви све говоре
* КРАЈЕМ прошле године, Кина је потписала више од 200 докумената о сарадњи у оквиру "Појаса и пута", са 147 земаља и са 32 међународне организације.
* КИНЕСКА трговина са земљама које подржавају иницијативу "Појас и пут" 2021. године износила је 1,823 трилиона долара (раст од 23,6 одсто у односу на претходну годину), што представља 29,7 одсто укупне кинеске спољне трговине.
* БРОЈ теретних железничких услуга на рути Кина-ЕУ током 2021. године износио је 15.000 (раст од 22 одсто), обим теретног саобраћаја достигао је 1,46 милиона контејнера дужине око шест метара (раст од 29 одсто).
* ДИРЕКТНЕ кинеске инвестиције током године у земље које се налазе на "Појасу" износе 21,8 милијарди долара (раст од 7,9 одсто за годину дана). Компаније из ових земаља су, такође, повећале директна улагања у Кину и износе 11,25 милијарди долара.
Фото: Free Images Pixabay
* АКТИВНО је промовисана изградња инфраструктурних објеката - кинеске компаније су пружале уговорне услуге у вредности од 91 милијарде долара, што представља 57,9 одсто укупних уговорних пројеката које је Кина спровела прошле године у иностранству.
* КИНА је учествовала у око 120 пројеката у региону Балкана, од којих су већина инфраструктурни и енергетски пројекти, а њихова вредност је скоро 32 милијарде долара.
* У ОВОМ тренутку се спроводе или су већ завршени велики пројекти, као што су железница Мађарска-Србија, мост Пељешац у Хрватској, ауто-пут Е763 у Србији, део ауто-пута север-југ у Црној Гори.
Препоручујемо
КИНА ЗАХВАЛНА ПУТИНУ: Руски лидер критиковао посету Пелосијеве Тајвану, па добиo одговор
17. 08. 2022. у 21:16
ЗЕЛЕНСКИ САЗВАО ЧИТАВ ГЕНЕРАЛШТАБ: Издао хитно наређење, тек сада следи хаос на фронту у Украјини
УКРАЈИНСКИ председник Владимир Зеленски хитно је сазвао састанак са високо позиционираним званичницима Генералштаба и војске због ситуације на фронту, наводи британски експерт Александар Меркурис на свом блогу на Јутјубу.
04. 05. 2024. у 20:06
У НЕДОУМИЦИ СТЕ? "Васкрсе" или "воскресе"? Овако се правилно честита Ускрс или Васкрс?
У СУСРЕТ највећем православном празнику, покушаћемо да разбијемо недоумице око тога како је правилно честитати Ускрс односно Васкрс.
04. 05. 2024. у 21:16
ПОСЛЕ ОПТУЖБИ ДА КРИЈЕ НАЦИОНАЛНОСТ И ВЕРОИСПОВЕСТ: "Ја сам Српкиња, крстићу сина у Храму!" Маја Беровић о ПРАВОМ имену и пореклу
"ЈА САМ Српкиња и поносим се тиме!"
01. 05. 2024. у 13:14
Коментари (1)