ШВЕДСКА ПОДМОРНИЦА КОЈА ЈЕ "ПОТОПИЛА" АМЕРИЧКИ НОСАЧ: Класа Готланд постаје све боља и стално се унапређује (ВИДЕО)
ШВЕДСКЕ подморнице класе Готланд постају све боље – Прошлог месеца, Шведска управа за одбрамбени материјал (ФМВ) објавила је да је Саабу доделила уговор о надоградњи на средњи рок (МЛУ) за подморницу класе Готланд ХМС Халанд (Gotland-class submarine HMS Halland).
Фото U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 1st Class Michael Moriatis
Заједно са водећом подморницом те класе, шведска морнарица тренутно има три овакве дизел-електричне подморнице, које је пројектовало и изградило бродоградилиште Коцкумс (Kockums). Развијена као вишенаменска подморница и изграђена између 1990. и 1997. године, класа Готланд се може користити у борби против површинског пловила (АСуВ), у противподморничком рату (АСВ), прикупљању обавештајних података укључујући комуникационе обавештајне податке (ЦОМИНТ) и обавештајне електронске сигнале (ЕЛИНТ), као и за напредно осматрање, специјалне операције и постављање мина – подморнице су се показале као прикладне за сваку од ових акција.
Прве две подморнице класе већ су прошле кроз МЛУ програм, а у оквиру уговора Сааб ће уградити више од 50 нових система на ХМС Халанд. Нови системи треба да буду инсталирани и на новим подморницама шведске морнарице класе Белкинге (А25)( Belkinge-class A25), које су сада у фази производње.
Класа Готланд су прве подморнице на свету које имају Стирлинг мотор, независан од ваздуха погонски систем (АИП), који омогућава подморницама продужену издржљивост од неколико недеља – способност која је раније била доступна само у подморницама на нуклеарни погон.
Подморнице са дизел моторима обично морају да израњају сваких неколико дана или да увлаче ваздух из дисалице да би напуниле батерије. Уместо тога, са класом Готланд, батерије се чувају за време када је подморницама потребна брзина, али и иначе крстаре АИП-ом. Подморнице могу да достигну брзину од једанаест чворова на површини и двадесет чворова под водом.
Технологија која стоји иза АИП-а у суштини укључује складиштење кисеоника у подморници како би се покренуо дизел мотор док је потопљен. Течни кисеоник (ЛОКС) се складишти у резервоарима на подморници и шаље у дизел мотор на сагоревање. Кисеоник се меша са инертним гасом као што је аргон, а затим се шаље у моторе. Издувни гасови се хладе и прочишћавају да би се извукао остатак кисеоника и аргона, док се преостали гасови испуштају у море након мешања са морском водом. Извучени аргон се може мешати са кисеоником и послати у дизел мотор.
Употреба АИП-а на дизел-електричној подморници може значајно повећати њихову подводну издржљивост, омогућавајући им да непрекидно остану потопљени недељама без изрона. Још једна предност АИП система је та што подморнице коштају далеко мање од подморнице на нуклеарни погон, али остају смртоносно тихе док крстаре под водом малим брзинама, чак и недељама у исто време.
ГОТЛАНД ПРОТИВ РЕАГАНА
Технологија АИП се посебно показала успешном када је морнарица Сједињених Држава изнајмила ХМС Готланд (А-19) за употребу у вежбама против подморничког ратовања (АСВ) 2004. године, подморница је заправо била у стању да „потопи“ амерички носач авиона класе Нимиц УСС Роналд Реаган (ЦВН-76).
Исход је поновљен више пута и тајна шведска подморница је била у стању да кружи око тада новоизграђеног носача авиона вредног 6,2 милијарде долара и његове ударне групе.
СТАЛНА ПОБОЉШАЊА ЗА КЛАСУ ГОТЛАНД
Мале и исплативе подморнице – које су наводно коштале само једну трећину руских подморница класе Кило – биле су дугачке само 60,7 метара када су направљене и касније надограђене на 62,7 метара, и депласмана нешто мањег од 1.380 тона. Максималан борј посаде је 32 официра и морнара, а подморнице су опремљене са четири торпедне цеви калибра 533 мм.
(19fortyfive.com)
Препоручујемо
ФИНСКА ЖЕЛИ У НАТО: Јачи притисци на скандинавске земље да напусте неутралност
01. 04. 2022. у 08:50
ГЕНЕРАЛ МАКЕНЗИ ПОДНЕО ОСТАВКУ: Нови шеф команде за Блиски исток генерал Курила
01. 04. 2022. у 23:15
НИКО ИЗ СРБИЈЕ НЕЋЕ ИЋИ У БРИСЕЛ ПРВИ ПУТ У 14 ГОДИНА Вучић: Штитим интересе наше земље, спрема се велики сукоб
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић изјавио је да сутра неће отићи у Брисел на самит ЕУ-Западни Балкан јер сматра да мора да штити интересе Србије и додао да ће Србија свакако наставити европским путем.
16. 12. 2025. у 19:58
"СРБЕ СУ РАСТРГЛИ, РАСТРГЛИ СУ ЈЕДАН НАРОД" Путин жестоко ударио по Европи: Тамо нема цивилизације, само деградације!
ИСПОСТАВИЛО се да на Западу нема никакве цивилизације, већ само континуирана деградација, изјавио је председник Русије Владимир Путин на проширеном колегијуму Министарства одбране Русије.
17. 12. 2025. у 13:13
МИМУ ЗАУСТАВИЛА ПОЛИЦИЈА: Изненадило их је оно што су затекли у колима
НАКОН што их је зауставила полиција, призор у колима их је изненадио...
17. 12. 2025. у 10:09
Коментари (0)