НЕВЕРОВАТНО ОТКРИЋЕ НА ДНУ МОРА: Вулкан који „дише“

10. 05. 2023. у 22:11

ИСТРАЖИВАЧИ са Арктичког универзитета пронашли су подморски блатни вулкан у близини норвешког острва Бјорноја у Баренцовом мору.

НЕВЕРОВАТНО ОТКРИЋЕ НА ДНУ МОРА: Вулкан који „дише“

FOTO: AP/Tanjug

Налазиште, названо блатни вулкан Бореалис, налази се на дубини од 400 метара, око 80 наутичких миља јужно од Бјорноје. То је тек други активни вулкан који је икада пронађен у норвешким водама.

Вулканско подручје је широко око 300 метара и дубоко 25 метара и испушта блато, течности и гас. Само вулкан заузима седам метара у пречнику и висок је 2,5 метара и непрекидно емитује течности богате метаном.

„БИЛО ЈЕ НЕОЧЕКИВАНО“

Откриће вулкана било је неочекивано при чему су коришћени сеизмички подаци и снимци добијени од подводног робота на даљину.

„Показали смо да постоји формација у овој области, јер смо могли да видимо кратер. Али нисмо мислили да ћемо пронаћи вулкан. Било је заиста неочекивано. Ниједан није био овде раније, тако да је ово прво откриће на овом подручју. Могли смо да видимо како земља „дише“ кроз њега. Било је веома надреално и фасцинантно за наш тим. Сви смо пуни ентузијазма због открића“, изјавила је за норвешке медије Ђулијана Панијери, професор Арктичког универзитета и вођа експедиције.

Она је описала да је видела ерупцију подводног блата која ју је подсетила колико је планета Земља жива.

КАКО МЕТАН УТИЧЕ НА ЖИВИ СВЕТ

Према истраживачима, ово откриће ће науци пружити нова сазнања о планети и дати траг о природној средини на Земљи каква је постојала у прошлости. Између осталог, откриће ће помоћи научницима да схвате ефекат локализованих, али упорних емисија метана и њихов утицај на екосистеме, објаснила је Ђулијана Панијери.

„Разумевање еволуције и састава течности помаже нам да разумемо њихов потенцијални утицај на глобалну количину метана и може да нас упути шта се дешава на другим планетама. Кратер у новооткривеном вулкану обилује богатим живим светом карактеристичним за морско дно“, рекао је професор Стефан Буенц из истраживачког тима, пренео је Међународни Спутњик.

Панијери не може да искључи да ће у Баренцовом мору бити откривено још вулкана коришћењем напредне технологије и међудисциплинске сарадње различитих институција.

Вулкан од блата или купола од блата је облик рељефа настао ерупцијом блата или муља, воде и гасова. Излаз из блатног вулкана углавном се формира уз помоћ топле воде, загрејане дубоко испод површине Земље и помешане са подземним минералним наслагама, што доводи до стварања муљног блата. Између осталих, десетине блатних вулкана налазе се на Таманском и Керчком полуострву у Русији. Могући блатни вулкани идентификовани су чак и на Марсу.

БИЛЕ ПОСЕБНО ВЕЗАНЕ: Ко је била мајка Бојане Јанковић - преминула пре неколико месеци (ФОТО)

ВОДИТЕЉКА Бојана Јанковић сахрањена је на Новом гробљу у Београду, њу су на вечни починак испратили у великом броју пријатељи, породица, а њен бивши супруг Огњен Јанковић одржао је потресан говор.

29. 04. 2024. у 13:49

УЕФА У ШОКУ: Русија се одлучује на радикалан потез?