СУПЕР ОРУЖЈЕ ИЗ ПЕЋИНЕ: Да ли су због њега нестали неандерталаци?

11. 04. 2023. у 23:05

НАУЧНИЦИ су открили најраније доказе употребе лука и стреле – најиновативнијег оружја у то време у Европи.

СУПЕР ОРУЖЈЕ ИЗ ПЕЋИНЕ: Да ли су због њега нестали неандерталаци?

Foto: Printskrin Тwitter/@Ethan06_

Откриће баца ново светло на праисторијску конфронтацију у којој је човечанство однело тријумфалну победу.

Неандерталци су вековима господарили Европом. Хомо сапијенс се појавио на том подручју пре око 45.000 година, а 10.000-15.000 година касније неандерталци су потпуно нестали.

Овај еволутивни успех човека повезују са биолошким факторима – генетиком или карактеристикама развоја мозга. Према другој верзији, ради се о технолошкој супериорности Кромањонаца. Наши преци су имали напредније оружје – лук и стрелу које је омогућило да се плен и непријатељ гађају са безбедне удаљености. Са друге стране, нема доказа да су неандерталци познавали било какве бацачке справе. Такође, није познато када су људи научили да користе лук.

Најстарији врхови стрела пронађени су у пећини Сибуду у Јужној Африци. Они су стари 64.000 година. Први трагови коришћења лука у Европи датирају из периода појаве Хомо сапијенса – пре 42.000-45.000 година. У новом чланку научници тврде да се иновативно бацачко оружје у овом делу света појавило 10.000 година раније.

ИСТРАЖИВАЊЕ ФРАНЦУСКИХ АРХЕОЛОГА

Једно од раних боравишта Хомо сапијенса у Европи било је у долини реке Роне на југоистоку Француске. Слој Е, из којег су извађени зуб Кромањонца и оруђе за рад, типично за раног савременог човека налазио се и изнад и испод „неандерталског“ слоја. Старост тих налаза процењена је на 51.700-56.800 година.

Француски археолози Лор Мец, Лудовик Слимак и њихове колеге проучавали су више од 800 камених артефаката из слоја Е. На 196 шиљака постоје трагови настали при ударцу који су својствени ударима врхова бацачког оружја.

О каквом се оружју ради може се закључити само по индиректним знацима. Након експеримента који су спровели Мец и Слимак са луком и стрелом откривено је да су на врховима стрела остали исти трагови као и на микролитима из слоја Е.

КОГА СУ ГАЂАЛИ НАШИ ПРЕЦИ

-Ови налази показују да је то оружје могло бити пресудно за стицање надмоћи раног савременог човека над неандерталцима током првих миграција на њихове територије, пишу аутори.

Међутим, то не мора да значи да су Кромањонци користили лук директно против неандерталаца, примећује научник са Одељења за археологију каменог доба, руководилац Зарајке палеолитске експедиције Института за археологију Руске академије наука Сергеј Лев који је високо оценио рад својих француских колега.

-Закључак да су напредна средства – лук и стрела – помогли нашој врсти да потисне неандерталце може се само делимично заснивати на тим резултатима. Лук и стрела, који нису били познати неандерталцима, давали су предност у лову, односно допринели су бољој стратегији преживљавања, објашњава научник.

Како додаје, наука нема доказа о директним сукобима врста, а поготово о томе да је савремени човек користио бацачко оружје против својих „рођака“. Међутим, то се не може ни искључити.

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00 >> 07:55

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

АКО игде постоји "вага" за мерење снаге људског духа, колико ли би на њеној скали тежила она коју има деминер Михаило Маринковић (48), из Панчева, припадник Сектора за ванредне ситуације МУП Србије? Колико би на њен тас стало његове одважности, сталожености, потпуне концентрације..., у тренутку док је, минуле недеље у Нишу, сам прилазио неексплодираној авио-бомби тешкој 1.000 килограма која носи 430 килограма експлозива, заосталој из НАТО агресије?

27. 04. 2024. у 07:00

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!