КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Бол и лепота

29. 06. 2023. у 12:34

САНДРО Веронези, рођен 1959. године у Фиренци, један је од најзначајнијих писаца своје генерације у Италији. Аутор је више романа, прича, есеја и путописа.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Бол и лепота

Добитник је неколико важних књижевних награда у земљи и иностранству, а међу њима је и Велика награда Иво Андрић за животно дело, коју додељује Андрићев институт. Романи "Тихи хаос" и "Колибри" награђени су најзначајнијом италијанском књижевном наградом "Стрега". У Србији су до сада објављени "Пророчанство и друге приче" ("Геопоетика") и роман "Колибри" ("Академска књига") у преводу Јасмине Андоновић.

Узимајући у обзир целокупно стваралаштво овог писца, уочавамо да у њему на тематско--мотивском плану доминирају увек веома сложени, каткад и патолошки породични, пријатељски и љубавни односи, жртвовање за ближњег и због ближњег, страх и бол као усуд и покретач високоосетљивог бића, сама моћ најчешће сурове судбине и њено прихватање, испитивање порока и зла - у другима, али и у себи, откривање њихових домета кроз изузетно натуралистичке примере који увек изневеравају читалачка очекивања.

Средиште комплексно компонованог романа "Колибри" јесте римска четврт Трст, али како се у ауторском коментару на самом почетку каже, ова прича, која је сачињена од много других прича, садржи и много других средишта.

Фото промо

Управо та најављена мозаичност, сама природа приповеданог коју чине колоплет многобројних догађаја и психолошка сложеност свих јунака, као и "таленат" главног - Марка Карере - да до детаља скенира и маркира деликатне тачке у њиховим односима - ову обимну повест чини динамичном и условљава начин њене реализације. Она је сачињена од различитих врста докумената: породичних и љубавних писама, мејлова, СМС порука, низа функционалних спискова, разговора, у нехронолошким, посве скоковитим временским токовима. Садржи чак и елементе који су на ивици фантастике, који прате раслојену и трагичну повест о породици Карера од 1960. године, а која сеже у будућност - све до 2030. године.

Већ наречени средовечни офталмолог Марко Карера, кога је мајка због поремећаја раста у детињству назвала Колибри, постојани је носилац удеса свих других јунака чије судбине по најразличитијим основама одређују његову (самоубиство рођене сестре Ирене, изузетан отклон рођеног брата Ђакома од примарне породице, психичка лабилност (бивше) супруге Марине, рођење унуке Мираиђин, погибија ћерке Аделе...). Том низу прикључујемо и дубоко интимистичку и потресну историју две љубави, прве - братске - осујећене због једне кобне оптужбе и касно сазнате тајне - да су оба брата целоживотно заљубљена у исту жену - и друге, Маркове и Луизине, која је, сасвим неприродно, заувек остала платонска и, вероватно због тога, дубоко идеализована.

Читајући високостилизовану литературу Сандра Веронезија, о људима - који су увек на губитку - чији животи бележе тек просјаје среће, и поред немалог искуства свих нас, ипак сазнајемо нешто ново, спознајући и усавршавајући тим чином и сопствено биће - кроз бол и лепоту..

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30