СЕМАФОР НА СВАКОМ ПРЕЛАЗУ: Дамир Окановић о спречавању учесталих несрећа на српским пругама

Ј. Д. ЉУТИЋ

03. 12. 2021. у 13:00

ЗА последња два дана, две особе страдале су на пружним прелазима, од којих и једно трогодишње дете.

СЕМАФОР НА СВАКОМ  ПРЕЛАЗУ: Дамир Окановић о спречавању учесталих несрећа на српским пругама

Фото М. Лабудовић

Разлози за овакве трагедије су различити, али углавном је реч о неодржавању пружних прелаза, непостојању светлосне сигнализације, застареле, неуочљиве локомотиве, али и неопрезност учесника у саобраћају.

- Најпре, сви пружни прелази требало би да имају адекватну сигнализацију - каже Дамир Окановић, из Комитета за безбедност саобраћаја. - Дакле, није довољно само држати се правила, која дефинишу када је на прелазу обавезна рампа, а када то није неопходно, јер постоји добра прегледност.

Стручњак за безбедност саобраћаја даље наводи да постоје ситуације у којима, из баналних разлога, та прегледност у пракси постане недовољна, попут израслог растиње или траве која се не коси и не одржава редовно.

Велики проблем су и "тешко уочљиве" локомотиве у дневним условима, а још више у ноћним:

- Те локомотиве су пре ко зна колико година офарбане у црвену боју, која је сада већ постала нека тамна, браон... Зато, кад дођете на пружни прелаз, постоји проблем да се уочи локомотива, нарочито у ноћним условима, иако су на њој упаљена светла, а постоје и околно осветљење. И, опет се локомотива понекад не препознаје. Зато би било пожељно да оне буду офарбане у јарке, видљиве или чак флуоресцентне боје, које се јасно уочавају и дању и ноћу.

Говорећи о адекватним решењима, Окановић је навео да ће се следећа измена закона бавити управо о пружним прелазима и да се предвиђају нова правила:

- Биће уведено да на сваком кружном прелазу постоји семафор - објашњава наш саговорник.

- То неће бити класичан семафор, већ ће имати црвено и жуто светло.

Што се тиче безбедности, а самим тим и одговорности везано за пружне прелазе, Окановић каже да постоје грешке и на страни возача и на страни "Железница", као и да се често дешава да рампа остане отворена док воз пролази.

- Мора се улагати у опрему и обезбеђивање прелаза, али исто тако полиција и тужилаштво морају да процесуирају оне који намерно оштећују и краду ту опрему - истиче наш саговорник.

- Ситуација је тешка, деценијама се није улагало, али "Железнице" и држава би требало много више да раде на обнови опреме. Такође, и да сви учесници у саобраћају, кад је реч о пружним прелазима, буду одговорнији и опрезнији.

ПОСЛЕДЊЕ ТРАГЕДИЈЕ

ПРЕ три дана, догодила се стравична саобраћајна несрећа на пружном прелазу у околини Смедерева, када је на теретни воз налетео путнички аутомобил. Том приликом, на месту је погинуо трогодишњи дечак, док је његов деда З. А. (50) тешко повређен.

Дан касније, мушкарац (59) погинуо је на прузи између Грејача и Трупала, надомак Ниша, када је покушао да пређе преко пруге у тренутку када су полубраници на прелазу били спуштени. На пешака је налатела локомотива и "покосила" га.

На пружном прелазу код пиротског села Држина почетком септембра теретни воз је налетео на путнички комби који је превозио раднике. У незгоди је повређено 12 особа, од којих две теже. Срећом, нико није погинуо.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)