РАМПА НА ИЗВОЗ ПОЛОВЊАКА ИЗ ЕУ? Нова уредба о дотрајалим возилима погодила би и Србију

Е.Б.Талијан

20. 07. 2023. у 17:09

ЕВРОПСКА комисија представила је уредбу о дотрајалим возилима, којом ће, уколико буде усвојена, бити забрањена продаја тих половњака ван граница ЕУ. Такви четвороточкаши ишли би на рециклажу. Највише возача у Србији купује управо коришћене старије аутомобиле који се увозе из европских земаља, па би такав пропис погодио и наше тржиште.

РАМПА НА ИЗВОЗ ПОЛОВЊАКА ИЗ ЕУ? Нова уредба о дотрајалим возилима погодила би и Србију

Фото: П. Митић

За сада још није дефинисано на која половна возила би се односила уредба, односно није прецизирано која би то конректно била норма, годиште или пређена километража. У предлогу који је ЕК представила крајем прошле недеље, наводи се описно да се односи на аутомобиле који су достигли крај свог животног века. Српски аналитичари процењују да би рампа на извоз могла да обухвати стандард "евро 3" и "4", што би довело до поскупљења возила норме "евро 5" и "6". Савет ЕУ и Европски парламент треба да одлуче о предлогу ЕК.

Како преносе европски медији, ЕК је предложила нову уредбу како би олакшала рециклирање возила и повећала употребу рециклираног материјала у производњи нових аутомобила. Један од примарних циљева је да се осигура да све критичне сировине, пластика, челик и алуминијум, остану у европском производном кругу. Сваке године, како се наводи, широм ЕУ око шест милиона возила достигне крај свог животног века, а део вредних материјала који се налази у њима одлази на отпад. Осим тога, процењују да ће то допринети смањењу несигурности на путевима и загађењу животне средине.

Петар Живковић, генерални секретар Асоцијације аутомобилских новинара Србије, објашњава да ЕК покушава да нађе излаз у настојању да ЕУ постане конкурентна Кини на тржишту електричних аутомобила. Међутим, како додаје, немају сировине, па су дошли на идеју да своја стара возила искористе за то. Он оцењује да је усвајње уредбе на дугом штапу, али с обзиром да је зелени лоби који утиче на аутомобилску индустрију изузетно јак, могло би се очекивати да ће проћи. Према његовим речима, то је све ствар политике, а не реалне економије.

- Можемо да претпоставимо да би новим прописом била обухваћена одређена годишта аутомобила која не би могла да се продају изван ЕУ - наводи Живковић. - То значи да бисмо ми остали без оних старијих, јефтинијих аутомобила, као што су "евро 3" и "4". Наша држава је, иначе, планирала да забрани увоз тих половњака. Ако тако посматрамо, онда са те стране то не би био велики удар за наше тржиште.

Међутим, како додаје, она возила која будемо могли да увозимо, "евро 5" и "6", она ће да поскупе, што је сасвим нормално. За њима ће бити већа потражња и у оквиру саме ЕУ. Он наводи да код нас тржиште тренутно стагнира и да грађани купују возила само ако морају. Половњаци у Србији су за годину дана поскупели око 25 одсто, а нова возила, у зависности од произвођача и бренда, од 20 до 50 процената.

НАЈЈЕФТИНИЈИ СУ НАЈТРАЖЕНИЈИ

ОД половних возила у нашу земљу се највише увозе дизелаши. Тако је и 2020. и 2021. године увезено више од 100.000 дизел возила, а лане преко 80.000. Међу половњацима најтраженији су они који су најјефтинији. Највећи проценат увезених коришћених возила старији је од 10 и 15 година. Просечна старост четвороточкаша који се возе у нашој земљи је око 17,4 године.

Према предложеној новој европској уредби, произвођачи аутомобила мораће да дају јасна и детаљна упутства за растављање возила. Такође ће морати да наведу како да се замене и уклоне делови и компоненте током употребе возила, а како на крају његовог животног века. Најмање 25 одсто пластике у новим аутомобилима мораће да дође од рециклаже, а од тога најмање 25 процената мора да буде рециклирано са возила на крају радног века. Обим ових мера ће се постепено проширивати на нове категорије, као што су мотоцикли, камиони и аутобуси, чиме ће се обезбедити свеобухватнија покривеност.

Предлог новог прописа није поздравило Удружење европских произвођача аутомобила ACEA. Између осталог постављају питање да ли тржиште може да снабдева произвођаче са довољно рециклираних материјала, и истичу да многи пластични делови највишег квалитета тешко могу да се рециклирају.

ПОСКУПЉЕЊЕ НОВИХ МОДЕЛА ЗАКОЧИЛО

МИЛАН Белин из Српске асоцијације увозника возила и делова каже да у њиховом удружењу не очекују даљи раст цена нових аутомобила. Тражња у Србији је, како додаје, идентична као прошле године, нити расте, нити пада.

- Разлика је што је данас боља расположивост возила, смирио се и процес производње, нема предугих чекања, има возила на лагеру, а релативно брзо стижу и она која нису на лагеру - прецизира Белин. - Не очекујемо даљи раст цена, видећемо шта ће бити на јасен, могуће је да је достигнут неки максимум. Смириле су се и цене репроматеријала и енергената и трошкови транспорта, што је све утицало на поскупљења.

Он указује да се приликом куповине наши грађани опредељују за мање, јефтиније аутомобиле, углавном у распону цена од 15.000 до 20.000 евра, док је велики део купаца окренут половним возилима. Према његовим речима интересовање за електричне четвороточкаше постоји, али нема масовности и неће је скоро ни бити. То су, како додаје, прескупа возила и потребно је велики део инфраструктуре да се направи.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00 >> 07:55

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

АКО игде постоји "вага" за мерење снаге људског духа, колико ли би на њеној скали тежила она коју има деминер Михаило Маринковић (48), из Панчева, припадник Сектора за ванредне ситуације МУП Србије? Колико би на њен тас стало његове одважности, сталожености, потпуне концентрације..., у тренутку док је, минуле недеље у Нишу, сам прилазио неексплодираној авио-бомби тешкој 1.000 килограма која носи 430 килограма експлозива, заосталој из НАТО агресије?

27. 04. 2024. у 07:00

Коментари (2)

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!