АУТО-ПУТЕВИ ПАМЕТНИЈИ ОД ВОЗАЧА: Моравски коридор биће први код нас који ће моћи да "командује" најсавременијим аутомобилима

С. Булатовић

28. 04. 2023. у 10:47

НЕМОГУЋЕ је прекорачити брзину, скренути без жмигавца, изаћи из своје траке, залетети се у колону... Ово су неке од ситуација које паметни ауто-путеви неће дозвољавати у пракси. У Србији ће возачи овакву подршку коловоза доживети на будућем Моравском коридору. То је први паметни ауто-пут у Србији, а и сви наредни ће се градити са истим стандардом.

АУТО-ПУТЕВИ ПАМЕТНИЈИ  ОД ВОЗАЧА: Моравски коридор биће први код нас који ће моћи да командује најсавременијим аутомобилима

Foto: Shutterstock

Изменама и допунама Закона о планирању и изградњи, како је објаснио за "Новости" министар саобраћаја Горан Весић, на предлог Министарства телекомуникација и информисања, уведена је обавеза информационо-телекомуникационог опремања нових ауто-путева. Моравски коридор је први који ову обавезу мора да испуни.

- То значи да ће сви нови ауто-путеви бити паметни путеви - каже Весић. - Сада то имамо само на Моравском коридору. У будућности ће аутомобили аутономно комуницирати са путевима. Примаће поруке независно од возача. Ако се деси удес, аутоматски ће се смањивати брзина. Читаће сами знакове и неће моћи да возе брже од ограничења. Идемо у сусрет времену које нас чека. Тако ће бити и са пуњачима за електрична возила.

Сва обавештења која иначе постоје на ауто-путевима, на паметним ће се емитовати до паметних аутомобила. С тим што ће пружати и нека која обична кола, на обичним друмовима немају.

- Паметна возила на паметним путевима ће примати обавештење колика је дозвољена брзина и томе ће прилагођавати кретање - објашњава Милан Вујанић, професор Саобраћајног факултета. - Неће моћи да возе 120 на сат, а да је ограничење 60 километара на сат. Неће моћи да изађе из своје траке, ако није укључен жмигавац. Моћи ће да скрене само уз жмигавац. Уколико су на путу неке од ситуација због којих ће морати да се заустави, возило ће се томе прилагодити и успорити. Већ у неким моделима имате уграђене сензоре који то омогућавају. Многи аутомобили имају уређаје за праћење траке. Кажу да се дешава да у таквом возилу неко и задрема који минут. Већ има возила која имају сензор за детекцију препреке испред. Значи да може да уочи пешака и возило испред и избегне судар. То су ствари које већ постоје, али не постоје у свим возилима. Зато не можемо да очекујемо да ће одмах свима да помогне. У свету има око 480 милиона аутомобила. Не очекујем да ће се сви они брзо заменити. Верујем да ће се то десити за 15 до 20 година.

Паметни аутомобили већ се возе српским друмовима, додуше још не могу превише да "паметују". Резервисани су за најквалитетније брендове и моделе.

Илустрација

- Сви премијум брендови и скупљи аутомобили већ данас поседују безбедносне елементе - објашњава Милан Белин из Српске асоцијације увозника возила. - Масовнији и јефтинији модели још немају те системе. Вероватно ће ускоро морати да имају и они. Сада је то на нивоу премијум линије. Када говоримо о ценама, по мојој процени такви модели коштају од 40.000 евра, па навише. Већ их има у Србији, али путеви још не подржавају њихове могућности. Мислим да је потребна 5Г мрежа и разни сензори.

Комбинација са софтвером

МНОГО је типова уређаја који омогућавају технологију паметних путева. Стручњаци помињу сензоре брзине, акустичне сензори, IP CCTV камере, паметне семафоре, системе за праћење времена и дигиталну сигнализацију. Паметни путеви су путеви опремљени технолошким алатима који омогућавају безбедан и ефикасан транспорт. Они комбинују физичку са софтверском инфраструктуром.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
РУСИЈА ПОНОВО МЕЊА ДРЖАВНУ ГРАНИЦУ: Одлука ступа на снагу у јануару 2025. године

РУСИЈА ПОНОВО МЕЊА ДРЖАВНУ ГРАНИЦУ: Одлука ступа на снагу у јануару 2025. године

МИНИСТАРСТВО одбране Русије предложило је ажурирање координата, односно промену државне границе у области Балтичког мора, како произилази из нацрта правног акта објављеног на порталу правних информација, преноси РИА Новости.

21. 05. 2024. у 15:25

КО ЈЕ ЦРВЕНИ КОМАНДАНТ? Једини Србин генерал Црвене армије - Лењин му био захвалан, страдао од Стаљинове руке (ФОТО)

КО ЈЕ ЦРВЕНИ КОМАНДАНТ? Једини Србин генерал Црвене армије - Лењин му био захвалан, страдао од Стаљинове руке (ФОТО)

ИСТОРИЈА Совјетског Савеза, светске суперсиле 20. века, упамтила је бројне хероје, борце, официре који су својим јунаштвом и резултатима задивили свет. У периоду када се СССР тек стварао и уздизао, значајан помена био је и допринос једног Србина, Данила Срдића (1896-1937), првог и јединог Србина који је био генерал Црвене армије. Ово је његова прича.

20. 05. 2024. у 11:53

Коментари (5)

ШОК ПРЕД ОЛИМПИЈСКЕ ИГРЕ: Најбоља српска кошаркашица у 28. години завршила каријеру! (ВИДЕО)