ГОРИВО ОСТАЈЕ "ЗАМРЗНУТО"? Уредба којом је Влада ограничила цене деривата како би заштитила привреду и грађане истиче у понедељак

Е. Б. ТАЛИЈАН

29. 10. 2022. у 12:00

МАКСИМАЛНЕ дозвољене цене горива остају исте и наредних дана. Литар бензина БМБ 95 на пумпама може да кошта највише 178, а дизела 222 динара.

ГОРИВО ОСТАЈЕ ЗАМРЗНУТО? Уредба којом је Влада ограничила цене деривата како би заштитила привреду и грађане истиче у понедељак

Фото Shutterstock

Ово је јуче дефинисало Министарство трговине у складу са уредбом којом је Влада Србије ограничила цене деривата како би ублажила последице глобалне кризе на нашу привреду и грађане. Важење тог акта истиче у понедељак, а како "Новости" сазнају очекује се да ће Влада донети одлуку да се продужи његова примена.

- Велика је неизвесност на тржишту, и већина земаља има неки механизам контроле, па би требало и ми да га задржимо и вероватно ће тако бити одлучено - каже наш саговорник.

- То је значајно и због привреде и због грађана.

С друге стране, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије (УНКС), Томислав Мићовић, истиче да би уредбу требало укинути. Према његовим речима, цене не би дивљале и да држава није интервенисала, а ограничење, као привремена мера, траје веома дуго. Земље у окружењу, како додаје, полако одустају од тога.

- УНКС се већ дуже време залаже за укидање уредбе, не зато што бисмо енормно подигли цене и на томе зарађивали, него зато што је у овим условима веома тешко управљати послом и обезбедити довољне количине горива - објашњава Мићовић. - Укидање уребе би повећало и стабилност снабдевања, јер би компаније могле лакше да управљају својим послом, залихама, куповином, продајом.

Он је оценио да је тржиште прилично нарушено и поремећено, као и да је уредбом, осим ограничења цене деривата нафте, прописана и обавеза НИС-а да пољопривредним газдинствима продаје дизел по 170 динара, што је 40 динара мање од тржишне цене коју одређује држава. Поново је указао да су укупне фискалне дажбине у Србији и даље највеће у региону, и да је зато потпуно логично очекивати да и цене горива буду међу највишима.

Аналитичари широм света упозоравају да се глобална несташица дизела и нафтних дестилата као што су гасно уље и лож-уље, интензивира. Око 10 одсто потражње у Европској унији и глобално повећано је зато што се деривати нафте користе и као енергент због скупог гаса. У Европи предвиђају да ће додатни поремећај у снабдевању изазвати примена санкција ЕУ против Москве, које од 5. децембра прописују забрану увоза руске сирове нафте морским путем , а потом и горива од 5. фебруара.

Србија није изузета из овог ембарга, те неће моћи да купује црно злато из Русије које на наше тржиште стиже танкерима до Крка, а онда хрватским нафтоводом "Јанаф" до панчевачке рафинерије. НИС ће набавку из Русије, заменити нафтом из других извора.

Последњих месеци је руска била јефтинија, па је имала већи удео у укупном увозу. Изузеће од санкција су добили Мађарска, Словачка и Чешка које се снабдевају преко нафтовода "Дружба" из РФ и немају излаз на море, па нису у могућности да је купе другим путем.

Међутим, према тумачењу стручњака Мађарској је забрањено да продаје деривате које добија од руске нафте, а то значи да Србија неће моћи више да их увози од свог северног суседа. Наши стручњаци сматрају да неће бити несташице горива на српском тржишту, али да допремање деривата са удаљених дестинација повећава трошкове нафтних компанија, а тиме и цене.

Фото Танјуг

Како наводи Томислав Мићовић, НИС прерађује сирову нафту и доминантно снабдева Србију, али не може да задовољи сву потражњу на нашем тржишту. Тако, око 30 одсто дизела који се троши код нас, потиче из увоза. Према речима, саветника за енергетику у ПКС, Љубинка Савића, ово гориво највише увозимо из земаља у окружењу, преко ћерки фирми компанија које послују у Србији, као што су "Мол", " ОМВ", " Лукоил".

- У протеклих шест месеци 37 одсто од укупног увоза дизела стизало је из Мађарске, а осталих 63 процента из других земаља - наводи Савић.

- Дакле, не купују се највеће количине у Мађарској и то ће, ако буде морало, моћи да се замени набавком из других извора. У истом периоду из Бугарске смо увозили 20 одсто, Словачке 13, Румуније 10 процената, а стизале су одређене количине и из Хрватске, Италије, Грчке..

"ЈАНАФ" УВЕЋАО ПРОФИТ

ХРВАТСКИ нафтовод "Јанаф", којим нафта стиже и у Србији, за првих девет месеци ове године остварио је укупни приход од 87,84 милиона евра, што је 17,1 одсто више него у истом периоду лане. "Фајненшел тајмс" у тексту од понедељка наводи да је "Јанаф" повећао цене транзита. Према незваничним проценама, НИС годишње овој хрватској компанији плаћа 48 милиона долара за транспорт нафте. Подсетимо, Србија је, после инсистирања Хрватске да се нашој земљи не дозволи изузеће из европског пакета санкција и транспорт руске нафте "Јанафом", почетком месеца одлучила да гради нафтовод с Мађарском, повеже се на "Дружбу" и тако диверзификује правце снабдевања. Вредност тог пројекта би била око 100 милиона евра. О изградњи тог нафтовода ових дана пише и британски портал "оилпрајс".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТЕРИТОРИЈА ПОТПУНОГ БЕЗАКОЊА: Лавров загрмео - Срамна одлука ПССЕ да тзв. Косову да зелено светло за пријем

"ТЕРИТОРИЈА ПОТПУНОГ БЕЗАКОЊА": Лавров загрмео - Срамна одлука ПССЕ да тзв. Косову да зелено светло за пријем

РУСКИ министар спољних послова Сергеј Лавров оценио је данас као срамно то што је Парламентарна скупштина Савета Европе дала зелено светло да тзв. Косово буде примљено у пуноправно чланство Савета Европе.

05. 05. 2024. у 23:50

Коментари (3)

КАДА ЈЕ РАК ПЛУЋА ИЗЛЕЧИВ? Докторка Ђурђевић дала одгоор на питање о страшној болести (ВИДЕО)