ПУТОВАЊЕ СКУПЉЕ НЕГО И У НЕМАЧКОЈ: Грађанима Србије међумесни транспорт скупљи од многих у ЕУ, карту плаћамо више од 16 до чак 145 одсто

С. БУЛАТОВИЋ

06. 05. 2022. у 09:46

ГРАЂАНИ Србије, од места до места, најрадије путују аутобусом. Он је најполуарнији вид јавног превоза. Позицију, међутим, није изборио приступачним ценама. Напротив, студије Комисије за заштиту конкуренције и Светске банке показују да ми карту плаћамо више него многи у Европској унији. И то од 16 до чак 145 посто. Превозници, истовремено, станичну услугу плаћају 35 одсто скупље од колега у Немачкој.

ПУТОВАЊЕ СКУПЉЕ НЕГО И У НЕМАЧКОЈ: Грађанима Србије међумесни транспорт скупљи од многих у ЕУ, карту плаћамо више од 16 до чак 145 одсто

Фото Д. Миловановић

Корисници услуга, закључује студија, могли би да уштеде 20 милиона долара годишње на аутобуским картама и станичним услугама када би конкуренција била већа.

- Доходак по становнику у Србији износио је 2019. године 41 одсто просека 27 земаља чланица ЕУ - наводи се у анализи. - Међутим, упркос разликама у дохотку, цене карата по километру на линијама између два већа града биле су приближно двоструко веће од просечне цене у земљама ЕУ. Утврђено је да су више и цене карата на линијама између средњих и малих градова. Подаци прикупљени за ово истраживање тржишта указују на то да су типичне цене које аутобуске станице наплаћују за укрцавање и искрцавање путника више у Србији за бар 35 одсто него у Немачкој или Пољској. Према прорачунима запослених Групе Светске банке, снижење цена карата од десет одсто могло би да резултира уштедом од неких 20 милиона долара за путнике у друмском саобраћају у Србији.

Према подацима прикупљеним за ово истраживање тржишта, на две трећине свих аутобуских линија у Србији саобраћа само по један превозник. Концентрација је нижа на републичком нивоу, где десет највећих пословних групација опслужује 52 одсто мреже линија у Србији.

- Мада су услуге превоза путника у друмском саобраћају најчешће природно концентрисане, регионална доминација превозника, заједно са малобројношћу превозника на националном нивоу, није уобичајена појава у структурама тржишта других земаља као што је на пример Пољска - истиче се у документу. - Ауто-превозници су власници већине аутобуских станица, а сваки град најчешће има само по једну аутобуску станицу, чиме се додатно учвршћује локална доминација превозника. Подаци које смо прикупили указују на то да аутобуске станице у Србији често наплаћују додатне накнаде на цену карте продате у својим просторијама и пружају повезаним превозницима повољнији третман него конкурентима.

ДОМИНАНТАН ДОМАЋИ ТРАНСПОРТ

ВИШЕ од 56 милиона карата купљено је 2019. године у међумесном и локалном аутобуском превозу. Према подацима Републичког завода за статистику, око 97 одсто тих карата продато је за домаће поласке, а три одсто за међународне.

- Око 80 одсто линија у Србији дуже је од 250 или краће од 100 километара - наводи се у секторској студији. - Најчешће су дужине између 25 и 50 километара. Разлог томе је што већина градова није директно повезана железницом, па су зато аутобуси основа локалног јавног превоза.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна