ПУТОВАЊЕ СКУПЉЕ НЕГО И У НЕМАЧКОЈ: Грађанима Србије међумесни транспорт скупљи од многих у ЕУ, карту плаћамо више од 16 до чак 145 одсто
ГРАЂАНИ Србије, од места до места, најрадије путују аутобусом. Он је најполуарнији вид јавног превоза. Позицију, међутим, није изборио приступачним ценама. Напротив, студије Комисије за заштиту конкуренције и Светске банке показују да ми карту плаћамо више него многи у Европској унији. И то од 16 до чак 145 посто. Превозници, истовремено, станичну услугу плаћају 35 одсто скупље од колега у Немачкој.
Корисници услуга, закључује студија, могли би да уштеде 20 милиона долара годишње на аутобуским картама и станичним услугама када би конкуренција била већа.
- Доходак по становнику у Србији износио је 2019. године 41 одсто просека 27 земаља чланица ЕУ - наводи се у анализи. - Међутим, упркос разликама у дохотку, цене карата по километру на линијама између два већа града биле су приближно двоструко веће од просечне цене у земљама ЕУ. Утврђено је да су више и цене карата на линијама између средњих и малих градова. Подаци прикупљени за ово истраживање тржишта указују на то да су типичне цене које аутобуске станице наплаћују за укрцавање и искрцавање путника више у Србији за бар 35 одсто него у Немачкој или Пољској. Према прорачунима запослених Групе Светске банке, снижење цена карата од десет одсто могло би да резултира уштедом од неких 20 милиона долара за путнике у друмском саобраћају у Србији.
Према подацима прикупљеним за ово истраживање тржишта, на две трећине свих аутобуских линија у Србији саобраћа само по један превозник. Концентрација је нижа на републичком нивоу, где десет највећих пословних групација опслужује 52 одсто мреже линија у Србији.
- Мада су услуге превоза путника у друмском саобраћају најчешће природно концентрисане, регионална доминација превозника, заједно са малобројношћу превозника на националном нивоу, није уобичајена појава у структурама тржишта других земаља као што је на пример Пољска - истиче се у документу. - Ауто-превозници су власници већине аутобуских станица, а сваки град најчешће има само по једну аутобуску станицу, чиме се додатно учвршћује локална доминација превозника. Подаци које смо прикупили указују на то да аутобуске станице у Србији често наплаћују додатне накнаде на цену карте продате у својим просторијама и пружају повезаним превозницима повољнији третман него конкурентима.
ДОМИНАНТАН ДОМАЋИ ТРАНСПОРТ
ВИШЕ од 56 милиона карата купљено је 2019. године у међумесном и локалном аутобуском превозу. Према подацима Републичког завода за статистику, око 97 одсто тих карата продато је за домаће поласке, а три одсто за међународне.
- Око 80 одсто линија у Србији дуже је од 250 или краће од 100 километара - наводи се у секторској студији. - Најчешће су дужине између 25 и 50 километара. Разлог томе је што већина градова није директно повезана железницом, па су зато аутобуси основа локалног јавног превоза.
Препоручујемо
У ПРИГРАДСКОМ И МЕЂУМЕСНОМ БЕЗ ПРОМЕНА: Нови ред вожње од 1. марта у Новом Саду
25. 02. 2022. у 17:59
ВЕЛИКА АКЦИЈА ПОЛИЦИЈЕ: Откривено 9.542 прекршаја возача аутобуса и камиона
14. 02. 2022. у 16:28
ПОЈАЧАНА КОНТРОЛА ВОЗАЧА: Саобраћајна полиција провераваће аутобусе и теретна возила
07. 02. 2022. у 07:51
"ИКАРБУС" ЈОШ ЧЕКА НА КИНЕЗЕ: Спора приватизација земунске фабрике аутобуса
27. 09. 2021. у 12:16
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна
У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?
18. 04. 2024. у 10:00
БОРБА ЗА ПРВИ КОРАК И ДАЉЕ ТРАЈЕ: Меридиан фондација још једном помаже лечење Анастасие Митић (ВИДЕО)
АНАСТАСИА Митић је дете које многи у њеном окружењу називају “малим херојем” и чију животну причу прати непрестана борба од самог тренутка рођења.
13. 04. 2024. у 10:00
ТРЕЋА НЕДЕЉА У ЗАВОЈИМА: Нина показала ране на ногама
ГЛУМИЦА Нина Јанковић доживела је неугодну повреду.
22. 04. 2024. у 10:38
Коментари (0)