ЦЕНЕ ВОЗИЛА И ДАЉЕ ЋЕ ДА РАСТУ: Упркос поскупљењу од 15 одсто , стручњаци предвиђају да се ситуација на тржишту ни 2022. неће стабилизовати

Е. Б. ТАЛИЈАН

22. 01. 2022. у 10:00

ЦЕНЕ половњака и нових аутомобила на нашем тржишту су за последњих неколико месеци опет скочиле од 10 до 15 одсто. У зависности од модела и класе зависи и распон поскупљења. Јефтинија коришћена возила, од две до три хиљаде евра, коштају неколико стотина евра више. У средњој класи аутомобила скок може да буде од 1.000 до 10.000 евра, а код премијум возила то је много више.

ЦЕНЕ ВОЗИЛА И ДАЉЕ ЋЕ ДА РАСТУ: Упркос поскупљењу од 15 одсто , стручњаци предвиђају да се ситуација на тржишту ни 2022. неће стабилизовати

Фото З. Јовановић

Како оцењују стручњаци, тренд поскупљења и половњака и нових возила ће се наставити и у наредном периоду због веће потражње од понуде. Узлазна линија ће се зауставити када се реши поремећај на тржишту до кога су довели проблеми у ланцу снабдевања. Прогнозе су да ће несташица микрочипова, која је великим делом допринела овој ситуацији, трајати током читаве ове године. Поједини велики произвођачи ових полупроводника сматрају да је могуће да и 2023. не дође до стабилизације у њиховом снабдевању. Међутим, осим чипова проблем је направила и несташица сировина, литијума, пластике и челика, чије су цене почетком ове године узлетеле.

Петар Живковић из Асоцијације аутомобилских новинара Србије каже да половњаци прате цене нових возила и да ће се тренд поскупљења наставити.

- Осим аутомобила, који су поскупели од 10 до 15 одсто, скочиле су и цене свих делова, као и одржавање - наводи Живковић. - На пример, гуме су поскупеле за 10 одсто. Пет литара течности за шофершајбне једног произвођача, у децембру је коштало 280 динара, а сада је 460. Све је поскупело, и жетони за прање возила су били 50, сада су 100 динара.

Он наводи да су такозвани кросовери и сув возила, стара до десет година, најтраженија и да су и највише поскупела. У тој ценовној класи, на пример, многи модели чија је цена била од 10.000 до 15.000 евра, сада коштају од 15.000 до 20.000 евра.

Он наводи да се приликом куповине новог аутомобила и даље чека неколико месеци на испоруку. То утиче на многе потрошаче да промене одлуку о избору возила и купују онo којe је доступнo на лагеру. У свету је ситуација још гора. Купци чекају до шест месеци на нови аутомобил, а за луксузније моделе и годину дана. Председник Српске асоцијације увозника возила, Милан Белин, каже да велики број људи пазари половне аутомобиле, али да не заостаје ни куповина нових због њихове удобности и безбедности.

- Сваки продавац нових аутомобила и бренд нуди посебне погодности, у виду повољних каматних стопа, продужених гаранција и сервисних интервала - указује Белин. - Домаћи купци бирају возила према могућностима, а не према потребама.

Лане су, како наводи, најтраженији били аутомобили марке "фијат" и "шкода". Осим ова два бренда, купци у Србији се најрадије опредељују за за "рено", "тојоту", "фолксваген" и "дачију".

- Премијум брендови "мерцедес", "ауди" и BМW имају своју сталну клијентелу и бележе врло коректан ниво продаје, који је на истом нивоу последњих десетак година - каже Белин. - Лане је продато око 1.200 "мерцедес" аутомобила, око 600 "аудија" и 250 "ленд ровера", док се за BМW одлучило око 800 купаца.

Он оцењује да ће, уз све недаће, 2022. проћи са истим резултатима као лане, као и да се крајем године очекује побољшање ситуације на плану производње.

ЕКО-ВОЗИЛА

ДРЖАВА је ове године, као и претходне обезбедила субвенције за куповину возила на електрични и хибридни погон. Председник Српске асоцијације увозника возила и делова Милан Белин сматра да је ово суфинансирање помогло продају еко-аутомобила, али да се интересовање грађана није значајно повећало.

- Цена је један од главних узрока због чега се ова возила слабије продају - оцењује Белин. - Разлог је и проблем са инфраструктуром и недовољним бројем пуњача.

ПРОДАТО 16 ОСТО ВИШЕ НОВИХ АУТА

У Србији је лане продато 30.416 нових аутомобила, што је за 16 одсто више него 2020. годинe, када је продато 26.400 возила. Ово је рекао председник Српске асоцијације увозника возила и делова Милан Белин, и оценио да би резултати били бољи да поред пандемије није било проблема са несташицом возила на нашем тржишту. Он је казао да је протекла година била врло изазовна када је у питању продаја нових аутомобила у Србији, али да је ситуација слична и на глобалном нивоу.

ПРОИЗВОДЊА НА НИВОУ ИЗ 1956.

АУТО-ИНДУСТРИЈА у свету је прошлу годину завршила са губитком који је премашио 210 милијарди долара. Произведено је око 7,7 милиона возила мање. Подаци Удружења произвођача и трговаца моторним возилима из Велике Британије показују да је производња пала на ниво из 1956. године.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

У БЕЛЕКУ, У ХЛАДУ БОРОВЕ ШУМЕ: Величанствени хотел из ланца познатог по одличној услузи, квалитету и богатим садржајима