НАСТАВАК “МИЛОША ВЕЛИКОГ" ГРАДИ 900 РАДНИКА: Репортер "Новости" обишао деоницу ауто-пута кроз западну Србију од Прељине до Пожеге

В. ИЛИЋ

13. 11. 2021. у 11:00

НА деоници ауто-пута "Милош Велики" од Прељине до Пожеге (30,96 километара) свакодневно и даноноћно око 900 радника хвата се укоштац са тренутно најзахтевнијим грађевинским радовима у Србији. До сада су успели да заврше већи део радова на траси од Прељине до будуће петље у Паковраћу, а прави подухват је што су вредни грађевинци продрли укупно више од два километра у "утробу" планине Јелице (у оба смера), кроз коју треба да прођу тунели "Муњино брдо" и "Лаз" (оба по око 2.800 метара дужине), који ће уједно бити и најдужи у нашој земљи.

НАСТАВАК “МИЛОША ВЕЛИКОГ ГРАДИ 900 РАДНИКА: Репортер Новости обишао деоницу ауто-пута  кроз западну Србију од Прељине до Пожеге

Фото ЈП “Путеви Србије”

Траса деонице од Прељине до Пожеге је, како објашњавају у ЈП "Путеви Србије" који је инвеститор радова, веома захтевна, како због топографије и геолошких услова тако и због потребе измештања постојеће техничке инфраструктуре.

Топографски и геоморфолошки услови условили су потребу за пројектовањем и извођењем укупно три тунела (поред "Муњиног брда" и "Лаза" и тунел "Трбушани" (око 300 метара)), чак 35 мостова укупне дужине 5.196 метара, четири надвожњака укупне дужине 592 метра, као и изградњу невероватних 1.912.000 кубика насипа и две комплетне саобраћајне петље, које ће омогућити растерећење постојеће обилазнице око Чачка.

Према речима надлежних у овом предузећу, на тунелу "Лаз" завршени су ископ и обезбеђење косина улазног портала и излазног портала и предусека леве цеви у дужини од 460 метара, као и укупни тунелски ископ леве цеви у калотном профилу дужине 1.266 метара и тунелски ископ у калотном профилу десне цеви од 1.236 метара. У току су радови на бетонирању подножног свода и темеља секундарне облоге и бетонирање калоте секундарне облоге - до сада бетонирано 388 метара у обе цеви.

На тунелу "Муњино брдо" такође су завршени ископ и обезбеђење косина улазног и излазног портала и укупни тунелски ископ леве цеви у калотном профилу дужине 846 метара и тунелски ископ у калотном профилу десне цеви од 921 метар, а тренутно се исто као и на првом тунелу ради на бетонирању подножног свода и темеља секундарне облоге и бетонирање калоте секундарне облоге - казали су нам у овом предузећу.

Радови на потезу од Прељине до улаза у тунел "Лаз" су отпочели на свих 20 мостова и једној потпорној конструкцији. Изводе се радови на темељима, стубовима, лежишним гредама, монтажним носачима, коловозним плочама и пешачким стазама на мостовима као и завршни радови на мостовима. Највећи фокус је тренутно на мостовима и надвожњацима на делу од Прељине до петље "Паковраће", на ком је пројектом предвиђено 14 мостова, који су у завршној фази. У току су радови на изради пешачких стаза, хидроизолазије, дилатација и пешачких ограда. На потезу стационажно иза петље "Паковраће" изводе се радови на пет мостова и потпорној конструкцији.

Фото ЈП “Путеви Србије”

На тунелу "Трбушани" завршени су радови на бушењу шипова и бетонирању наглавних греда, средишњег зида и изради армиранобетонске лучне конструкције. Тренутно се ради на бетонирању разупорне плоче, насипању материјала преко тунелске конструкције и изради дренажног система, пратећи радови на одводњавању: уградња сепаратора, израда одводних канала... На делу трасе до петље "Паковраће" изводе се радови на свим регулацијама водотокова, радови на доњим носећим слојевима коловозне конструкције од дробљеног каменог агрегата, на путним бетонским каналима у дужини од шест и по километра, на изради бетонских ригола у дужини око пет километара, радови на асфалтним слојевима коловозне конструкције - казали су нам у ЈП "Путеву Србије". - У петљи "Паковраће" у току су радови на изградњи доњег носећег слоја од дробљеног каменог агрегата, а изведени су сви цевасти пропусти предвиђени пројектом.

Финансијер радова на деоници ауто-пута "Милош Велики", између Прељине и Пожеге је Влада Србије (уговорена вредност је 523.500.000 долара), а инвеститор је ЈП "Путеви Србије". Извођач је кинеска компанија China Communications Construction Company Ltd, док је уговорени рок за извођење радова 36 месеци од уговореног почетка радова, који су званично отпочели 17. маја 2019.

Фото ЈП “Путеви Србије”

МОЋИ ЋЕ СЕ ИЗ ТУНЕЛА У ТУНЕЛ

ТУНЕЛ "Лаз" пројектован је са две одвојене тунелске цеви, свака за један саобраћајни смер. Осовинско растојање тунелских цеви је од минимално 35 до највише 55 метара. Са друге стране, тунел "Муњино брдо", према пројекту, имаће две тунелске цеви за сваки правац вожње по једна, односно кроз сваку тунелску цев се одвија једносмерни саобраћај са две возне траке. Ширина коловоза у тунелу је 7,70 метара. Висина сaoбраћајног профила је 4,75 метара. Оба тунела имаће попречне пешачке пролазе за прелазак пешака из једне у другу цев у случају ванредног догађаја у тунелу, као иа за интервентна возила.

ИЗМЕШТАЊЕ ИНСТАЛАЦИЈА

ВЕЛИКИ проблеми приликом радова на овој траси настали су због измештања постојећих подземних инсталација. Наиме, само у првом делу деонице - од постојеће наплатне рампе Прељина до Паковраћа, који је дужине 14,3 километра, треба урадити измештање електроенергетских, телекомуникационих, водоводних и гасних инсталација на укупно 73 места на којима постоје колизије са пројектованом трасом.

Фото ЈП “Путеви Србије”

МОСТОВИ

МОСТОВИ и надвожњаци су предвиђени у оквиру потеза од Прељине до тунела "Лаз", од једног до другог тунела, као и од тунела "Муњино брдо" до Пожеге. Ови пројекти се налазе у фази идејног пројекта и идејних решења. На основу постојећих идејних пројеката, највећи распони мостовских конструкција крећу се од 12 метара на месту надвожњака, од 30 до 50 метара преко речних водотокова где је и највећи пројектовани распон од чак 80 метара.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

МАТИ СЕ БОРИЛА КАО ЛАВИЦА: Мама Наташе Миљковић у затворској болници, тата у новинама - а она је живела сама са собом