ГОЛФ 2 И ЈУГО НЕЋЕ МОЋИ У ЦЕНТАР БЕОГРАДА? Нови прописи за власнике старих возила, ипак предложено једно решење

Новости онлине

20. 05. 2021. у 19:42

СТОТИНЕ хиљада возача је одахнуло после измене правилника о техничким условима за возила у саобраћају, односно нова одредба о поседовању катализатора у тренутку регистрације аутомобила.

ГОЛФ 2 И ЈУГО НЕЋЕ МОЋИ У ЦЕНТАР БЕОГРАДА? Нови прописи за власнике старих возила, ипак предложено једно решење

Фото: Принтсцреен

Ипак, надлежни припремају нове прописе. Можда ће старији аутомобили моћи да се региструју, али питање је да ли ће моћи да уђу у центар Београда, као ни у националне паркове.

У спорној групи возила, која су означени као загађивачи, највише је "голфова 2", али још се вози и "југо", "застава 101" и слична возила. 

Дамир Окановић, директор Комитета за контролу и безбедност саобраћаја, каже да је једно од могућих решења класификација возила којом би она могла да се возе по одређеним деловима Србије, односно највећи загађивачи не би могли у градска језгра, где је по правилу најгушћи саобраћај.

- Када бисмо се строго држали дозвољеног процента издувних гасова, 800.000 возила би морало да заврши на отпаду. То би такође онда постао еколошки проблем. Захтев да се заштити животна средина и да аутомобили више не буду загађивачи је сасвим у реду, али морамо да имамо у виду какав нам је возни парк. Многи половњаци су направљени без катализатора, као што је "голф двојка", ауто који је популаран и после толико година у нашој земљи, а посебно у централној и јужној Србији. Није исто ако се такав аутомобил вози ван града, по селима и у Немањиној улици или на Бранковом мосту, где је проценат загађења веома висок - рекао је Дамир Окановић.

С друге стране, како додаје, морамо да знамо да у европским метрополама постоје налепнице, од зелене са којом можете свуда да се возите, до црне, која не дозвољава да се уђе у град.

Када се Правилник промени, према чему се сада иде, велики загађивачи ће остати на путевима. Окановић каже да је јасно како људи немају пара да уграђују катализаторе и филтере, па је ограничавање кретања таквим возилима у градовима и заштићеним природним подручјима најоптималније решење. Како сматра, црвена линија негде треба ипак да се повуче, највећи загађивачи, који из ауспуха избацују "зло и наопако", дефинитивно треба да буду избачени из саобраћаја.

- Сматрам да је ограничено кретање добро решење, још је у разматрању и надам се да ће се оно временом успоставити. Неки кажу, забрањујете сиромашнима да дођу до града, али то није тачно, "југо" на плин није скупо возило, док неки "бесан" ауто коме је отишла "бош" пумпа може да буде озбиљан загађивач. Проблем је што се ми бавимо утицајем моторног саобраћаја на ваздух, а нисмо на нивоу државе направили план. Постоји погон на безин, дизел, метан, плин, водоник, струју итд. Ми не знамо шта нам је приоритет, шта је на првом, другом, трећем месту - наставља Окановић.

Дамир Окановић/Фото: Танјуг

По узору на Европу почели смо да форсирамо електрична возила, потпуно занемарујући чињеницу да, за разлику од нас, у том делу света добар део струје се добија из обновљивих извора. Како додаје, студије показују да у земљама где се струја више од 50 одсто добија из угља (код нас је проценат још већи, а на све то користимо и најотровнији, лигнит) електрична возила не чувају околиш, дапаче, постају једнако опасна као и најгори дизелаши.

- Зашто имамо бенефиције за електрична возила, а не рецимо за она на метан? Потребно је да урадимо детаљну студију у којој ће учествовати струка, а не да само копирао трендове из других земаља - изјавио је Окановић.

У правилнику који 5. јула почиње да се примењује и од кога страхују многи власници времешних половњака биће промењена спорна одредба о испуњавању услова за регистрацију возила који се односе на емисију издувних гасова. Тако за критеријум не би требало да буде узиман датум прве регистрације возила у Србији, већ датум његове производње. Возило које је, на пример, произведено 1989. године, а први пут у Србији је регистровано 2015. године, наравно да не може да има катализатор јер је произведено без њега. Та нејасноћа у правилнику сада би требало да буде решена. Возила ће бити посматрана по датуму производње, а не по датуму прве регистрације у Републици Србији

(Блиц/Ало)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (8)

ЗБОГ ОВОГА ЈЕ ЂОКОВИЋ ОТПУСТИО ИВАНИШЕВИЋА? Да ли је ово кап која је прелила чашу... (ВИДЕО)