КОРОНА У СРБИЈИ СЛИЧНА НЕМАЧКОЈ И ИТАЛИЈАНСКОЈ: Код нас присутни изворни сојеви и они са мутацијом

Б. РАДИВОЈЕВИЋ

18. 07. 2020. у 08:00

НАУЧНИЦИ у Србији почели су да испитују генетске карактеристике вируса САРС-КоВ-2.

Фото: ЕПА

Тиме су се тимови вирусолога Института за микробиологију и имунологију Медицинског факултета у Београду и Ветеринарског специјалистичког института у Краљеву, придружили специјалним "детективима" у скафандерима у лабораторијама широм света. Сви они покушавају да "раскринкају" вирус-убицу, којим је у 196 земаља инфицирано више од 14 милиона људи, од којих је досад преминуло њих више од 590.000.

Професор др Александра Кнежевић из Института за микробиологију и имунологију открива, за "Новости", шта се и на који начин заправо испитује:

- Започета су испитивања молекуларних карактеристика сојева овог вируса код наших пацијената. Испитују се сојеви вируса доказани код пацијената из различитих региона Србије и у различитим периодима епидемије, почев од првог случаја доказаног 6. марта ове године.

Фото: Новости

Испитивања новог вируса корона у Србији раде се у оквиру пројекта под називом "Национална студија серопреваленције и молекуларне карактеризације САРС-КоВ-2 током епидемије у популацији Србије", који је одобрила и финансирала Влада Републике Србије. Носилац пројекта је Медицински факултет Универзитета у Београду, а руководилац пројекта је професор др Тања Пекмезовић.

ПОДСТИЦАЈ ОД СЗО

ОД момента открића САРС-КоВ-2 вируса у децембру 2019. године у Кини, Светска здравствена организација подстиче и подржава истраживања молекуларне карактеризације генома нових сојева овог вируса у бројним земљама света. Та испитивања подразумевају испитивање генома новог вируса у циљу утврђивања карактеристика и постојања промена генома, односно присуства мутација и рекомбинација са другим вирусима значајних за начин његовог ширења, епидемиолошку повезаност и тежину клиничке слике код оболелих.

- Молекуларна карактеризација вируса САРС-КоВ-2, у оквиру ове студије, као и у студијама у другим земљама, ради се методама секвенцирања - објашњава професорка Кнежевић. - Овим методама одређује се редослед нуклеотида целог генома, јер се мутације код овог вируса јављају у различитим деловима генома. Процедура подразумева примену веома скупе опреме, реагенаса и много рада. Такође, неопходни су и посебни софтверски пакети за анализу ових података.

У свету се сада секвенцира више од 37.000 узорака вируса из свих крајева, како би се потпуно разоткрила заразна природа ковида 19. Односно да би се оголио његов геном, а то је заправо ланац од 30.000 генетских слова која садрже све што је вирусу потребно да се намножи и рашири, који је још у јануару, много брже него што се очекивало, открио јужнокорејски тим професора Јонг-Жен Жанга. Иако су се од тада у овај посао укључили многи тимови, у најопремљенијим лабораторијама, откриће професора Јонг-Жен Жанга - да је вирус корона 80 одсто идентичан САРС-у, још се сматра најважнијом секвенцом слагалице која тек треба да се посложи.

Секвенцирајући геном САРС-КоВ-2, изнова и изнова, хиљадама пута, научници могу да прате мутације у генетском коду, оне "словне грешке" у ланцу, као и како се он ширио. Тако научни детективи заправо покушавају да дођу до одговора на три главна питања - шта је САРС-КоВ-2, како најбрже и најпрецизније може да се постави дијагноза инфекције и нађе лек, и како може да се направи вакцина против вируса који је изазвао пандемију.

- Код нас је до сада обрађен мали број узорака који су пријављени у светске генске базе података САРС-КоВ-2 вируса - објашњава професорка Кнежевић. - Анализа генома тих до сада обрађених узорака показала је да су у Србији присутни сојеви САРС-КоВ-2 вируса без мутација, као и они са мутацијама. Поред тога, почетна упоредна анализа наших сојева са сојевима вируса из других земаља указује на епидемиолошку повезаност са сојевима из Италије и Немачке.

Фото: ВН

Професорка Кнежевић каже да се испитивања генома овог вируса код нас настављају, али су сада мало успорена. Разлог је поновно погоршање епидемиолошке ситуације у земљи, због чега су вирусолошки тимови који раде на испитивању максимално ангажовани у лабораторијској дијагностици ковида 19.

- Анализа генома сојева САРС-КоВ-2 вируса изолованих код људи из различитих земаља од почетка пандемије до данас показала је поступно повећавање геномске варијабилности - открива проф. Кнежевић. - Сада је она око 15 одсто у односу на сој из Вухана. То је очекивано с обзиром на то да се ради о РНК вирусима, који су изузетно варијабилни, односно променљиви. Ове геномске промене су показане у различитим генима вируса и могу да се прате кроз време. Засад је непознато да ли ове промене утичу на вирулентност вируса. Из тих разлога је од изузетне важности даља детаљна карактеризација сојева овог вируса и његово праћење у свим земљама света.

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00 >> 07:55

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

АКО игде постоји "вага" за мерење снаге људског духа, колико ли би на њеној скали тежила она коју има деминер Михаило Маринковић (48), из Панчева, припадник Сектора за ванредне ситуације МУП Србије? Колико би на њен тас стало његове одважности, сталожености, потпуне концентрације..., у тренутку док је, минуле недеље у Нишу, сам прилазио неексплодираној авио-бомби тешкој 1.000 килограма која носи 430 килограма експлозива, заосталој из НАТО агресије?

27. 04. 2024. у 07:00

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!