ШТА УРАДИТИ КАД СИПАТЕ ПОГРЕШНО ГОРИВО: Водич за хитне ситуације и брзо решавање проблема
ТРЕНУТАК када схватите да је пиштољ за точење још увек у вашем возилу а да боја на њему не одговара врсти горива коју ваш аутомобил користи један је од најстреснијих за сваког возача.
фото: freepik.com
Иако се ово чини као почетничка грешка статистика показује да се погрешно сипано гориво дешава искусним возачима једнако често као и почетницима, најчешће услед умора, пада концентрације или вожње различитих службених и приватних аутомобила.
Први кораци и најважнија правила када схватите грешку на пумпи
Најважније правило које морате запамтити у овој ситуацији гласи да никако не смете стартовати мотор, па чак ни дати контакт кључем, јер то може драстично променити ток поправке и висину трошкова. Када дате контакт, пумпа за гориво у резервоару почиње да ради и шаље течност ка мотору, чиме се погрешна смеса шири кроз систем за довод горива, филтере и бризгаљке.
Уколико сте грешку приметили пре него што сте окренули кључ, ситуација је и даље под контролом, јер је контаминирано гориво заробљено само у резервоару, одакле се може најлакше и најбезбедније уклонити. Ако сте ипак стартовали возило и кренули са пумпе, а аутомобил је почео да се гуши, губи снагу или производи чудне звукове, одмах безбедно зауставите возило и угасите мотор. Сваки додатни метар вожње повећава ризик од катастрофалног оштећења виталних делова мотора, посебно код модерних дизел агрегата који су изузетно осетљиви. Останите присебни, обавестите запослене на пумпи о насталом проблему како би обезбедили место око вашег возила и никако не покушавајте да "додате право гориво до врха" у нади да ће се смеса разблажити, јер то код савремених мотора не решава проблем већ само повећава количину опасне течности коју треба уклонити.
Техничке и механичке последице мешања бензина и дизела
Разумевање онога што се дешава у вашем мотору када дође до мешања горива кључно је да бисте схватили озбиљност ситуације. Бензин и дизел имају потпуно различита хемијска својства и функције, па њихово мешање није само питање лошег сагоревања, већ директног оштећења механике. Дизел гориво функционише и као лубрикант, односно средство за подмазивање пумпе високог притиска и бризгаљки, док бензин делује као растварач. Када се бензин нађе у дизел мотору, он спира тај заштитни масни слој, што доводи до трења метала о метал унутар пумпе високог притиска. Ово трење ствара микроскопске металне опиљке који се затим шире кроз цео систем, могу запушити бризгаљке и трајно уништити систем за убризгавање, што често захтева замену комплетног система за гориво, а то је интервенција која може коштати и неколико хиљада евра.
С друге стране, уколико се погрешно сипано гориво нађе у бензинском мотору, односно ако сипате дизел у бензинца, последице су обично мање катастрофалне али и даље захтевају хитну интервенцију. Дизел је тежи и маснији од бензина, па ће потонути на дно резервоара и брзо доћи до мотора, где неће моћи да сагори јер свећице не могу да га запале. Резултат је мотор који се гаси, дими и одбија да ради, а дизел може запушити филтере, катализатор и запрљати свећице до те мере да је неопходно њихово чишћење или замена.
фото: freepik.com
Савремено решење без одласка у сервис и шлеповања
Традиционални приступ решавању овог проблема подразумевао је дуготрајан и скуп процес који је укључивао позивање шлеп службе, чекање на транспорт до сервиса, а затим и демонтажу резервоара како би се он испразнио и опрао. Ово је често значило да возач остаје без аутомобила дан или два, уз високе трошкове транспорта и радних сати у сервису. Међутим, технологија и услуге на терену су напредовале, па данас постоји много ефикаснија опција, а то је професионално пражњење резервоара директно на лицу места, односно на самој бензинској пумпи или путу где сте се зауставили. Специјализована возила опремљена су атестираним пумпама и опремом која омогућава безбедно извлачење погрешног горива из вашег аутомобила без потребе за померањем возила или скидањем резервоара.
Овај процес је брз, ефикасан и потпуно безбедан за ваш аутомобил. Стручно лице повезује специјалну опрему на систем за гориво вашег возила и у потпуности испумпава контаминирану течност у наменске танкове за опасан отпад, поштујући све еколошке стандарде и мере безбедности. Након што се обави пражњење резервоара, систем се пропира чистим горивом како би се уклонили сви остаци погрешне течности из цеви и филтера.
Ово решење елиминише потребу за шлеп службом, чиме се у старту штеди значајна сума новца, али и драгоцено време. Уместо да изгубите цео дан или викенд чекајући сервис, ваш аутомобил је спреман за наставак путовања у року од сат времена од доласка екипе. Такође, овим методом се избегава ризик од оштећења приликом демонтаже и монтаже делова на аутомобилу, јер се све ради преко постојећих отвора и прикључака. То је модерно решење за модерног возача који цени своје време и жели да проблем реши тамо где је и настао, уз минималне компликације и стрес.
Симптоми у вожњи и једино преостало решење када се мотор угаси
Иако је идеалан сценарио онај у коме грешку приметите док сте још на бензинској станици, реалност је да понекад умор или дистракција учине своје, па возач настави пут потпуно несвестан проблема. У оваквим околностима погрешно сипано гориво почиње да показује своје негативне ефекте тек након неколико пређених километара, тачније оног тренутка када мотор потроши преосталу количину исправног горива која се налазила у цревима и филтеру горива. Први знаци су обично суптилни, али брзо постају драматични, мотор мења звук и постаје бучнији, ауто почиње да трза и губи снагу при притиску на папучицу гаса, а на крају се возило неминовно гаси, често на сред пута или у густом саобраћају. Ово је јасан знак да је мешавина горива продрла дубоко у систем за убризгавање и да је електроника аутомобила, у покушају да заштити агрегат од тоталне хаварије, прекинула рад мотора.
Када се нађете у оваквој ситуацији, на отвореном путу или небезбедној локацији са возилом које не реагује на кључ, опција мобилног пражњења резервоара на лицу места понекад није изводљива из безбедносних или техничких разлога. Тада вам као најсигурније и често једино решење преостаје да позовете шлеп службу. Возило које се угасило у вожњи због лошег горива никако не смете покушавати поново да упалите, јер сваки нови покушај верглања гура контаминирану течност дубље у цилиндре и може довести до хидрауличног удара или трајног оштећења клипова и вентила. Шлеп служба ће безбедно уклонити ваше возило са коловоза и транспортовати га до сервиса где ће бити неопходна детаљнија дијагностика.
За разлику од ситуације на пумпи где је довољно само испумпати гориво, гашење аутомобила у вожњи сугерише да је потребно проверити стање пумпе високог притиска, бризгаљки и заменити филтер горива који је сада сигурно пун неодговарајуће течности. Иако је ангажовање шлеп службе скупља и спорија варијанта у односу на интервенцију на лицу места, у случају када је погрешно сипано гориво већ зауставило рад мотора, то је неизбежан корак ка решавању проблема.
Препоручујемо
СУКОБ НАМ ЈЕ ПРЕД ВРАТИМА Руте упозорава: Ми смо следећа мета Русије
РУСИЈА би могла да буде спремна да употреби војну силу против НАТО-а у наредних пет година, сматра генерални секретар НАТО-а Марк Руте.
11. 12. 2025. у 15:46 >> 16:40
ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне
СРЕЋКО Стефановић (22), Саша Станковић (22) и Далибор Петровић (24) оглашени су данас кривим у Вишем суду у Београду за тешко убиство Станимира Брајковића (74) на безобзиран и насилнички начин у затвору Падинска Скела почетком фебруара 2024. године. Овом првостепеном пресудом Стефановић је осуђен на 19 година затвора, а Станковић и Петровић на по 18 година.
11. 12. 2025. у 16:22
ПЕЈАКОВИЋ: Срби су скупо платили ЛАЖ о Југославији, која траје од '45 и плаћаћемо је још
ГЛУМАЦ Никола Пејаковић одушевљава публику широм региона улогом Момчила у серији "Тврђава", која се бави ратним деведесетим и распадом некадашње државе Југославије.
13. 12. 2025. у 15:33
Коментари (0)