ЋУПРИЈУ ПОРУШИЛИ ДА НЕ УЂУ НЕМЦИ: Четврти мост у Новом Саду биће на стубовима старог

Здравко Грумић

28. 02. 2022. у 11:00

КРОЗ историју човек мостове гради и руши, па их онда обнавља или изнова прави, потврђујући стално ону незаборавну мисао писца Иве Андрића о највреднијим људским грађевинама које су, да парафразирамо нашег нобеловца, "важније од кућа, светије од храмова", увек подигнуте смислено да служе свима а "не служе ничем што је тајно и зло".

ЋУПРИЈУ ПОРУШИЛИ ДА НЕ УЂУ НЕМЦИ: Четврти мост у Новом Саду биће на стубовима старог

Све што је остало од некадашњег моста, Фото Н. Карлић

Тако су и новосадски мостови преко Дунава постали важан део богате повести, не само градитељства на овим просторима него и бурних историјских догађаја обележених ратним страдањима, али и мирнодопским људским прегнућима у животу и развоју града.

Један од њих био је железнички мост изграђен на траси Будимпешта-Земун 1883. године а порушен у Другом светском рату, од којег су остали само стубови који већ пуних осам деценија вире из велике реке, стрпљиво чекајући неку нову конструкцију. На тим стубовима биће ускоро изграђен пешачко- бициклистички мост, ново обележје Новог Сада, актуелне Европске престонице културе 2022. године.

Мост цара Фрање Јосифа, Фото из публикације "Мостови Новог Сада"

Железнички мост између Новог Сада и Петроварадина, као и тунел у продужетку испод Тврђаве, пројектовао је чувени архитекта Карл Бауман. Мост дуг 432 метра изградила је једна француска фирма, а коштао је у оно време огромних 1,4 милиона форинти. Био је назван по аустријском цару Фрањи Јосифу а од 1929. године носио је име принца Андреја Карађорђевића, трећег сина краља Александра.

Тај челични колос порушен је приликом масовног повлачења југословенске војске ка Београду и Сави, 11. априла 1941. године, пред саму поноћ, практично у истом тренутку када је активирањем постављених мина уништен и Мост краљевића Томислава, нешто мало низводније. Историчари су забележили да је знак за активирање експлозива дао капетан Светозар Попов када су се код Петроварадинске тврђаве појавили делови једне моторизоване немачке јединице.

- Већ 9. и 10. априла знао сам шта да учиним. Сви официри су подржали моју одлуку, да минирамо мостове и тако спречимо упад Немаца у Нови Сад - испричао је капетан Попов новосадском новинару Љубомиру Вукмановићу, 25 година касније.

Фото из публикације "Мостови Новог Сада"

Страховите детонације пробудиле су Новосађане а Петроварадин је остао без електричне енергије. Немци су убрзо обновили железнички мост, који је коришћен углавном за потребе окупационе војске, а кад су се пред ослободиоцима повлачили из града, срушили су ту грађевину минирањем, 22. октобра 1944. године.

После рата није обновљен, а све до данас његови стубови остали су голи а железнички саобраћај премештен је прво на новоизграђени Мост маршала Тита а касније на Жежељев мост.

ЗАЈЕДНО ГРАД И ПОКРАЈИНА

ИЗГРАДЊУ пешачко-бициклистичког моста преко Дунава на постојећим стубовима, заједнички ће финансирати Град Нови Сад и АП Војводина, по принципу "пола-пола", наведено је у споразуму који су крајем прошле године потписали градоначелник Милош Вучевић и председник Покрајинске владе Игор Мировић. Градоначелник је раније навео да ће укупна вредност пројекта бити 4,5 милијарди динара.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

СВЕ ЗА УРЕДНО ДВОРИШТЕ, А И ЧИСТА КОЛА: Пратимо ритам пролећа