ИНТЕРВЈУ Министарка правде Маја Поповић: Косово ће остати у преамбули, циљ новог закона о референдуму није да се гура пројекат "Јадар"

С. Ровчанин - Томковић - В. С. Црњански

14. 11. 2021. у 09:38

ПРОМЕНЕ Устава у делу преамбуле неће бити. Косово и Метохија је јужна српска покрајина и остаје у преамбули највишег правног акта.

ИНТЕРВЈУ Министарка правде Маја Поповић: Косово ће остати у преамбули, циљ новог закона о референдуму није да се гура пројекат Јадар

Маја Поповић

Ово обећање, у интервјју за "Новости", а одговарајући на питање да ли се у догледно време може остварити теза која се провлачи годинама да ћемо мењати Устав због Косова и Метохије, даје министарка правде Маја Поповић.

Упркос томе што је из Владе објашњено да се новине у закону у референдуму доносе ради усклађивања са Уставом, у јавности се спекулише да се то чини како би држава лакше прогурала шкакљиве теме, попут статуса Косова или случаја "Јадар"?

- Све су то нетачне тврдње које имају за циљ да дестабилизују и унесу немир у наш друштвено-политички систем. Овај закон је морао да буде донет много раније, како би било извршено усклађивање са сада важећим уставом, јер је рок за његово доношење био 31. децембар 2008. године. Сада важећи закон о референдуму је по многим својим решењима превазиђен и није у сагласности опредељењима важећег устава, као и препорукама Савета Европе у овој области. Због тога се приступило доношењу новог закона, а у току израде затражено мишљење о његовој усклађености са европским стандардима. То мишљење је припремила Венецијанска комисија, као саветодавно тело Савета Европе у овој области. Његово усвајање у Народној скупштини очекује се 25. новембра.

* Шта је онда основни циљ?

- Циљ овог закона није да се прогурају шкакљиве теме, већ да омогући грађанима Србије да ефикасно остварују своје право на учешће у вршењу власти путем народне иницијативе и референдума, јер примера ради оно више неће бити ограничено непримерено кратким роком за прикупљање потписа, као и обавезом претходног пријављивања прикупљања потписа органима унутрашњих послова. Тиме се поштује и један од основних принципа сваког демократског друштва да сувереност потиче од грађана и да је они врше између осталог и путем референдума и народне иницијативе.

* Венецијанска комисија је дала зелено светло, измене Устава ушле су у скупштинску процедуру. Када можемо да очекујемо финализацију овог процеса?

- Завршетак овог процеса можемо да очекујемо у јануару. Међутим, до тада нас чека још доста посла. До краја новембра закон о референдуму и народној иницијативи треба да буде усвојен у Народној скупштини (највероватније 25. новембра). После усвајања закона о референдуму и народној иницијативи, а пре доношења Акта о промени Устава, неопходно је да ради спровођења референдума буде изабрано шест чланова Републичке изборне комисије и њихових заменика из реда стручњака за изборно право и изборни процес. Њихов избор очекује се 29. новембра. О Акту о промени Устава Народна скупштина би најраније могла да се изјасни 30. новембра. Ако Акт о промени Устава буде усвојен у Народној скупштини двотрећинском већином гласова од свих народних посланика, биће стављен за потврђивање на референдуму. Он би могао да се спроведе најраније 45 дана од дана расписивања, а најкасније 60 дана од дана усвајања Акта о промени Устава у Народној скупштини, па се очекује његово одржавање 16. јануара.

* Конференција адвоката препоручила је скупштини АКС да изгласа обуставу рада. Шта ће се десити уколико дође до парализе правосуђа, какву смо имали пре неколико година?

- Скупштина Адвокатске коморе Србије је одбила препоруку за обуставу рада, па самим тим неће доћи до парализе рада судова. Правни став Врховног касационог суда у вези са трошковима обраде кредита је допуњен на седници Грађанског одељења и сваки утицај да се он промени сматрам недозвољеним.

* Имате ли механизам да убрзате трајање судских процеса? Како решити пребукираност судова?

- Механизам за убрзавање трајања судских поступака је у доношењу измена и допуна закона о парничном поступку. Доношењем овог закона биће омогућена равномерна расподела предмета у свим судовима у Србији, јер ће бити промењена надлежност преоптерећених судова (Први основни суд у Београду, Трећи основни суд у Београду и Основни суд у Новом Саду) који суде у тзв. масовним предметима. Због тога поједине судије имају више од 3.000 предмета у раду, а рочишта се заказују и по две године унапред. Такво стање није одрживо.

Маја Поповић

* Како ће се конкретно мењати надлежност судова?

- У овом Нацрту смо предвидели да убудуће надлежност за вођење поступка у овим предметима буде пренета на све судове у Србији на чијим се подручјима налазе пребивалишта или седишта странака у поступку. На тај начин смањују се и трошкови поступка, јер грађани више неће морати да путују из места у којима живе да би дошли на рочишта у Београд или Нови Сад. Поред тога грађанима ће оваквим прописивањем надлежности бити омогућен и једнак приступ правди, јер судови више неће бити преоптерећени већ равномерно оптерећени, а биће им омогућено и да у истој врсти поступака до правноснажне пресуде дођу у исто време у било ком суду у Србији. Тиме ће бити омогућено и ефикасније вођење поступка и доношење пресуде у разумном року. До сада се овај проблем решавао на тај начин што је Врховни касациони суд извршио делегацију надлежности у тзв. масовним предметима по судовима у Србији. У последњих неколико месеци делегирано је више од 96.000 предмета. То је било само привремено, а не системско решење овог проблема.

* Да ли ћете инсистирати да Хаг пусти на слободу наше држављане који су одслужили две трећине казне, али су самовољом Тужилаштва и председника Механизма и даље у затвору?

- Сматрам недопустивим дугогодишње неодлучивање о молбама осуђених лица који су одслужили две трећине казне затвора за пуштање на условни отпуст, јер непоступање по тим молбама за њих практично представља изрицање смртне казне, имајући у виду њихове године живота и здравствено стање, а које је често узроковано неадекватном лекарском негом. Поред тога и услови у којима наши држављани служе затворске казне су нехумани. Њима се не пружа адекватна лекарска нега, онемогућава им се право на посету од стране чланова њихових породица, ускраћује им се право на боравак на отвореном простору у току дана... Све су ово основна људска права која су загарантована бројним међународним документима, а у развијеним државама Западне Европе се нашим држављанима ускраћују. На њиховом пуштању на условни отпуст инсистираће се и убудуће, али ће се инсистирати и да сви држављани Србије, који су осуђени пред Трибуналом за бившу Југославију, преосталу казну затвора служе у својој земљи. У тим напорима имамо пуну подршку председника Вучића.

УНАПРЕДИЋЕМО ЗАШТИТУ НОВИНАРА

* У ТОКУ су измене Кривичног законика. Неке од њих односе се на повећање безбедности новинара и увођење казне за вршење притиска на медије...

- Кривични законик већ сада пружа појачану кривичноправну заштиту лицима која обављају послове од јавног значаја у области јавног информисања. Међутим, и поред тога има места да се ова заштита унапреди. На потребу њеног унапређења указује реалност у Србији, у којој се кривично право и кривично правосуђе у односу на неке случајеве показује као недовољно ефикасно. Очекујем да предстојеће измене и допуне КЗ заиста унапреде кривичноправну заштиту новинара, али и осталих лица која обављају послове у области јавног информисања и да њихова безбедност убудуће буде на знатно вишем нивоу.

ДИЛЕМА ОКО ГРАЂАНСКОГ ЗАКОНИКА

* ШТА се дешава са Грађанским закоником?

- Комисија за израду Грађанског законика је престала са радом пре више од две године. Њихов предлог за кодификацију Грађанског права Министарство правде детаљно разматра, а у наредном периоду ћемо одлучити да ли је неопходно да Грађански законик буде донет или је довољно да се измене поједине одредбе закона у овој области.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)

ЉУДИ НЕИСТИНЕ ДОЖИВЉАВАЈУ КАО СТВАРНОСТ Немци критикују Шолца: Уме ли он да разговара?