ЦРНА ГОРА 2021: Извозник криминала у регион

ифимес.орг

12. 03. 2021. у 19:38

МЕЂУНАРОДНИ институт за блискоисточне и балканске студије (ИФИМЕС) из Љубљане, Словенија, редовно анализира догађања на Блиском истоку, Балкану и по свету. ИФИМЕС анализира ситуацију у Црној Гори након 100 дана од формирања нове владе у тој држави.

ЦРНА ГОРА 2021: Извозник криминала у регион

Фото: ЕПА

Из анализе „Црна Гора 2021: Извозник криминала у регион“ објављујемо најважније и најзанимљивије делове:

Црна Гора 2021: Извозник криминала у регион

На парламентарним изборима у Црној Гори, који су одржани 30. августа 2020. године поражен је 31.годишњи режим Мила Ђукановића и његова Демократска партија социјалиста (ДПС).

Влада је формирана 4.децембра 2020.године и чине је три коалиције: Коалиција За будућност Црне Горе 32,55% (133.267), Коалиција „Мир је наша нација“ 12,53% (51.297) и Коалиција  „Црно на бијело“ 5,53 (22.649).

Влада је експертска без учешћа представника мањинских заједница, које су под различитим облицима притисака одбиле позив за учешће у Влади пошто се још увек налазе под контролом Мила Ђукановића и биле су његове политичке марионете у претходном периоду.

Након преузимања власти Влада Црне Горе је издавањем обвезница на период од седам година у вредности 750 милиона € са каматном стопом од 2,8% спречила банкрот државе. Издавање обвезница било је неопходно како би држава у марту 2021.године вратила доспелу рату кредита од 525 милиона €, док је остали део средства од обвезница намењен за развој привреде. Задужење Црне Горе сада износи преко 100% БДП-а. Највећи краткорочни изазов за Владу је суочавање са пандемијом Цовид-19 и њеним последицама, припреме за надолазећу туристичку сезону, јер Црна Гора не може себи приуштити још једну пропалу туристичку сезону. Црна Гора још увек нема усвојен буџет за 2021.годину.

Аналитичари сматрају, да је важно је да је донесен измењен Закон о слободи вероисповести или уверења и правном положају верских заједница како би се елиминисале тензије у црногорском друштву. Актуална влада преузела је вођење државе на врхунцу пандемије Цовид-19 уз тешку заоставштину режима Мила Ђукановића и ДПС. Очекивања грађана од нове владе су велика, направљени су значајни помаци у првих 100 дана владавине на подручју социјалне правде („правда за све“), недискриминације и  одлучној борби против криминала и корупције. Сталну препреку деловању владе представља председник Црне Горе Мило Ђукановић, који се налази на врху криминалне хоботнице и кадрови ДПС-а, који су капиларно заступљени у свим деловима државних институција. Симболично, Црна Гора је брод на којем је кормилар премијер Здравко Кривокапић, а посада је од ДПС-а. То су немогући услови за рад, јер су стална подметања и опструкције од припадника бившег режима али и од председника Ђукановића. Црну Гору очекују корените промене, а пре свега успостављање снажних државних институција, а не као досада владавина појединца са слабим или њему подређеним институцијама.

Бошњаци и Албанци да граде своју будућност без Ђукановића

Период 31-годишње владавине режима Мила Ђукановића оставио је снажне последице на Бошњаке и Албанце у Црној Гори,  који су били незаобилазан фактор његове владавине. Појединци из те две етничке заједнице омогућавали су све време одржавање на власти ауторитарног режима. Иако Црна Гора као држава нема ниједне већинске етничке заједнице политички челници Бошњака и Албанаца пристали су „добровољно“ да буду мањинска заједница у држави у којој нема већине.

Мило Ђукановић био један од главних протагониста ратова у Босни и Херцеговини и Хрватској. Поред тога што је за време рата у БиХ био премијер Црне Горе и повремено суделовао на седницама Врховног савета одбране (ВСО) Савезне Републике Југославије, његова одговорност је везана и за дешавања унутар саме Црне Горе. Током рата у БиХ Ђукановић је успео одвојити Исламску заједницу у Црној Гори и себи поставити лојално руководство Исламске заједнице, које нема никакве институционалне везе са Бошњацима-муслиманима Босне и Херцеговином. Из тог периода су прекинуте вековне везе муслимана Црне Горе и Босне и Херцеговине, које никада више нису институционално обновљене. Поред познатих случајева ратних злочина Буковица, Штрпци, депортације Бошњака-муслимана, концентрационог логора Морињ бројни су други случајеви злостављања Бошњака. После рата Бошњаци су се нашли под притиском снажне асимилације тзв. „новоцрногорства“.

Ђукановић је Бошњаке успео поделити створивши најмање три етничке заједнице: Бошњаци, Муслимани и Црногорци исламске вероисповијести. Тако су Бошњаци у Црној Гори престали бити самостални политички фактор, а интенција је да у будућности буду сведени на неколико процената становништва и да већина од њих постану Црногорци исламске вјероисповијести, који говоре црногорски језик. Због тога није случајност, а аналитичари постављају питања која је његова улога, да је за декана Факултета за црногорски језик и књижевност постављен етнички Бошњак. Предстојећи попис становништва у Црној Гори имати историјски значај за Бошњаке, јер је тим пописом предвиђено да Бошњаци буди сведени на само неколико процената становништва и постану небитан политички фактор.

Ђукановић је чак успео постати почасни сенатор Бошњачког института у Сарајеву. То је редак случај у свету да жртве исказују дивљење и поштовање према свом џелату као што су то институционално урадили поједини Бошњаци према Мили Ђукановићу, неосуђеном ратном злочинцу.

Аналитичари сматрају, да Бошњаци и Албанци морају почети градити своју будућност са осталим суграђанима без Ђукановића, који је прошлост и морају бити опрезни, да не постану највећа колатерална штета независности Црне Горе, а без њих Црна Гора не би могла постати самостална и независна држава.

Увлачење Босне и Херцеговине у одбрану Ђукановића

Црна Гора је 2017. године постала пуноправна чланица НАТО-а. Ђукановић је преко ноћи направио политички заокрет како би осигурао своју владавину прокламирањем нове намере Црне Горе да постане чланица НАТО.

Иако је Црна Гора постала чланица НАТО, Ђукановић још увек користи политичке манипулације и пласира (дез)информације о наводној угрожености Црне Горе, посебно од Русије и Србије. Није познато, да је Русија напала иједну државу чланицу НАТО-а од његовог оснивања, док је Србија била бомбардирана од НАТО савеза 1999.године.

Аналитичари сматрају, да Мило Ђукановић покушава укључити Босну и Херцеговину посебно бошњачки политички фактор у одбрану своје власти, а не Црне Горе, која је чланица НАТО-а и коју наводно треба да одбрани и заштити Босна и Херцеговина, која није чланица НАТО-а и која је рањива и угрожена бројним унутарњим и вањским опасностима и изазовима. Ђукановић окупља појединце, невладине организације и цивилно друштво из Босне и Херцеговине, да би наводно заштитио угрожену Црну Гору чланицу НАТО-а, уствари покушавши заштитити свој опстанак на власти али и на слободи. Покушава се пред очима јавности провести процес „хуманизације“ ратног злочинца.

Црна Гора извози криминал у регион

Доласком нове власти Црна Гора постаје несигурна за (организирани) криминал, која је за време Ђукановићеве владавине постала уточиште регионалног и међународног криминала. Бројни су извештаји који су указивали, да је Црна Гора уточиште криминала, који се од стране Запада толерирао, јер је изговор био, да су мир и стабилност важнији од демократије и владавине права. Корени криминала у Црној Гори су из времена ратова у региону и међународних санкција и у том периоду створиле су се нераскидиве везе између политичких и криминалних структура.

Организирани криминал је доласком нове власти почео полако напуштати Црну Гору и тражити уточиште у другим државама региона, посебно у Србији. Ђукановићу је посебно одговарало, да део криминала и мафије измести у Србију, али и у друге државе региона како би постао политички фактор у тим државама. Извозом криминала у регион Ђукановић покушава сачувати своју улогу регионалног играча. У томе прилог иде „хибридизација“ Црне Горе по узору на режим Николе Груевског (ВМРО-ДПМНЕ) у Северној Македонији у којој су обавештајне службе регистрирале преко 150 интернет портала за публицирање факе неwс, исти модел Ђукановић сада примењује у Црној Гори. Циљ је насилно свргавање председника Србије Александра Вучића (СНС) са власти, како би се изазвала дестабилизација Србије и довео у питање завршетак дијалога између званичног Београда и Приштине што би поновно дестабилизирало регион и створило нове пођеле, јер је управо политика пођела карактеристична за Ђукановића и одржавала га је све време на власти.

Аналитичари сматрају, да је извозом криминала из Црне Горе тренутно највише угрожена Србија, једним делом и Босна и Херцеговине. Увезени и домаћи криминал, дио политичких структура и један дио страног фактора укључени су у рушење власти актуалног председника Србије Александра Вучића (СНС), који је правовремено препознао те опасности и кренуо у обрачун са криминалом.

Аналитичари сматрају, да је кључан потез који је подузео председник Србије Александар Вучић обрачун са криминалом у властитим редовима, јер истинска борба против криминала почиње тада када се почињете обрачунати са криминалом у властитим редовима и то већ наговештава успех, који ће држава Србија остварити у обрачуну са криминалом и криминалцима. Србија је изабрала прави пут за обрачун са криминалом и због тога ће успети, а то ће покренути исте и/или сличне процесе у другим државама региона што појединим политичким челницима не одговара.

Извозом криминала и мафије из Црне Горе нису угрожене само државе региона него и државе чланице ЕУ. Истрагом праћења финанцијских токова могуће је приметити, да су енормне суме „сумњивог“ новца из црногорских банака протеклих месеци интензивно пребачене у иностранство.

Кључна грешка нове власти – не распуштање АНБ

У Црној Гори још увек имамо УДБ-у (Управа државне безбедности), која никада није расформирана, јер се поставља питање ко прети Црној Гори и колико има потенцијала да се одбрани. Црној Гори прете високо организирани криминалци и ту је потребна оспособљена и опремљена снажна полиција и тужилаштво. У Црној Гори је све капиларно прожето криминалом и корупцијом, а решења је потребно потражити „од главе према репу“. Сервис криминала је била Агенција за националну безбедност (АНБ).

Аналитичари сматрају, да је нова власт направила кључно грешку што није распустила Агенцију за националну безбједност (АНБ), чији кадрови и даље дестабилизирају Црну Гору и регион и сервис су криминалних структура. АНБ је у основи злочиначка организација. Чешка је расформирала и демонтирала службе државне и војне безбједности. То је најбоља опција за такве службе, иако држава једно вријеме неће моћи добивати и користити информације релевантне за њене одлуке. У примеру Црне Горе АНБ је сервисирала криминал и криминалце потребним информацијама. Криминалци не могу егзистирати, уколико то не дозволи држава и њене институције.

Аналитичари сматрају, да је за стабилност и мир те просперитет Западног Балкана потребан снажан ангажман НАТО-а. Међутим, не постоји пример у историји НАТО-а, да је неки политички челник срозао углед НАТО-а у тако кратком времену као што је то урадио председник Црне Горе Мило Ђукановић од 2017.године када је Црна Гора постала пуноправна чланица НАТО-а и због тога је Ђукановић већ дуже вријеме реалан и озбиљан проблем за сам НАТО и његов углед.

Протјеривање амбасадора Божовића – тест за премијера Кривокапића

Режим Мила Ђукановића протерао је амбасадора Републике Србије Владимира Божовића неколико дана пре парламентарних избора због наводног мешања у унутарња питања Црне Горе. Протеривање амбасадора је мера, која се у пракси ретко примењује посебно не између пријатељских и суседних држава, јер фактички значи неку врсту предратног стања када се очекује, да једна држава објави рат другој држави или да трајно наруши односе између две државе. Пре протеривања амбасадора Божовића министру-саветнику Амбасаде Србије црногорске власти забраниле су доступ до институција државе Црне Горе.

Аналитичари сматрају, да је потребно, да нова Влада Црне Горе релаксира односе са Србијом и другим суседима и предлажу, да одржи заједничке седнице са владама суседних земаља. Као корак пријатељства и пријатељских сусједских односа Влада Црне Горе требала би што пре, да донесе одлуку о повратку амбасадора Божовића у Црну Гору и тиме барем делимично поправи нарушене односе између две земље. То је истински тест за премијера Кривокапића, да покаже да води политику дисконтинуитета у односу на режим Мила Ђукановића и да није његова експозитура.

Зависност Црне Горе од Русије и Кине

Црна Гора иако је пуноправна чланица НАТО-а у своме сигурносно-обавештајном-одбрамбеном систему има снажно инфилтриране (про)руске кадрове. Русе је у Црну Гору на велика врата довео управо Ђукановић. Црна Гора је економски везана за Русију, јер је 20% компанија у руском власништву (и 20% компанија у власништву држављана Србије), док Кина има контролу над јавним финанцијама преко пласираног кредита за ауто-пут, јер контролише кључну инвестицију ауто-пут Бар-Бољаре и може да угрози јавне финанције Црне Горе у сваком тренутку. Изградња ауто-пута повећала је тада спољни дуг на више од 70% БДП-а, док сада вањски дуг износи преко 100% БДП-а. Влада Црне Горе ушла је у овај пројекат успркос оштрим упозорењима Брисела и Вашингтона.

Аналитичари сматрају, да не постоји држава чланица НАТО-а, која је тако зависна од Русије и Кине као што је то Црна Гора.

Аналитичари сматрају, да Црна Гора мора израђивати снажне државне институције, јер је пракса показала да су државе без институција углавном у рукама мафије и тако постају лаган плијен за руски и кинески утјецај. Црна Гора је школски пример такве државе.

Нова влада мора послати јасне поруке Западу

Нова Влада Црне Горе мора послати јасне поруке Западу, као што је урадио премијер Црне Горе Здравко Кривокапић приликом посете седишту ЕУ и НАТО-а Бриселу, а не збуњујуће поруке као што то раде поједини представници актуалне власти што искориштава поражени аутократа Ђукановић. Укључивањем у регионалну иницијативу „Мини Сцхенген“ Црна Гора ће унапредити регионалну сарадњу и своју позицију у регионалним и међународним односима. Црна Гора ослоњена је на земље региона, туризам и услужну делатност.

Аналитичари сматрају, да је дошао Ђукановићев крај политичке, а почетак правосудне каријере. Кроз институције система мора се провести темељита и на закону и правилима правне државе заснована истрага и потрага за опљачканим новцем/имовином грађана Црне Горе и због тога је потребно основати посебан Фонда за враћање незаконито стечене имовине од припадника бившег режима, чланова њихових породица и особа, које су се у њихово име енормно обогатили и опљачкали Црну Гору. Недавни одлазак Хашима Тачија (ПДК) у Хааг (КСЦ-СПО) као Ђукановићевог политично-криминалног сијамског близанца показује, да је правда спора али ипак достижна. На Косову за Тачија се користи израз „злочинац рата“ и „злочинац мира“, исти израз се може употребити и за Ђукановића. 

Аналитичари сматрају, да је за расветљавање свеукупне ситуације у Црној Гори од изузетне важности истражити и обавити имена страних званичника, првенствено ЕУ, који су улазили у криминалне аранжмане са Милом Ђукановићем и били са његове стране „награђивани“ сумњивим новцем. Још увек је проблем, да је неосуђени ратни злочинац на челу једне од војски НАТО-а. Озбиљан је проблем што је Ђукановић, као неосуђени ратни злочинац врховни командант НАТО војске – Војске Црне Горе. Улазак у „Мини Сцхенген“ уједно значи и декриминализацију региона, и потпуно је јасно због чега је тај пројекат све време опструирао односно одбијао Ђукановић. Важно је, да су започети позитивни процеси у региону, који полако али сигурно елиминирају носиоце криминала као што су Никола Груевски (ВМРО-ДПМНЕ), Хасхим Тхаци (ПДК), а на ред долазе Еди Рама (ПС), Бојко Борисов (Герб) и Мило Ђукановић (ДПС).

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО? Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

"НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО?" Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

УЧЕСНИЦИ међународне седнице о безбедности у Санкт Петербургу дошли су до закључка да је резолуција о наводном геноциду у Сребреници, коју Немачка промовише у УН, лицемерје и извртање чињеница, изјавио је секретар Савета безбедности Русије Николај Патрушев.

25. 04. 2024. у 18:08

Коментари (1)

И МИ КРЕЋЕМО ПУТ ГРЧКЕ Прво оглашавање Николине жене: Деца знају све, морамо бити храбри