ТРАКЕ ОМЧА ОКО ВРАТА: Да ли су јавне финансије државе угрожене изградњом ауто-пута кроз Црну Гору

Велиша Кадић

уторак, 04. 08. 2020. у 06:22

ТРАКЕ ОМЧА ОКО ВРАТА: Да ли су јавне финансије државе угрожене изградњом ауто-пута кроз Црну Гору

Фото investitor.me

МОЖЕ ли изградња ауто-пута Бар - Бољаре, деоница од Смоковца до Матешева дуга 42 километра, да угрози јавне финансије Црне Горе чија је изградња повећала спољни дуг на више од 70 одсто БДП-а и тиме довести у питање нормалан живот грађана?

 Влада Црне Горе ушла је у овај пројекат упркос упозорењима Брисела и Вашингтона, а о економској исплативости овог пројекта још ће се причати. У уговору о зајму, који је званична Подгорица склопила са Пекингом "далеко од очију јавности", наводи се да ће Црна Гора кинеској страни уступити чак и своју територију у случају да не буде могла да враћа кредит! На то указује Центар за истраживачко новинарско чији тим је имао на увид мистериозни уговор, у ком су од "заплене имовине" поштеђена једино дипломатско-конзуларна представништва.

Задуживање Владе Црне Горе од Кине за финансирање трошкова ауто-пута, које је процењено на 1,3 милијарди евра, повећало је значајно дуг земље. Саобраћајницу гради кинеска корпорација за путеве и мостове, а 85 одсто зајма финансира кинеска Ексим банка. Прва фаза пројекта од 41 километар је са 20 мостова и 16 тунела кроз груби планински терен, коштала је 20 милиона евра по километру! О овој "црногорској муци" писао је и Financial Times наводећи да Подгорица страхује да ће овај пројекат бити на "путу пропасти". Лист наводи да би овај посао могао да буде опасан уколико се има у виду кредит којим је финансиран и могућности Црне Горе да испоштује све ставке уговора према кинеској банци.
Извршна директорка Мреже за афирмацију невладиног сектора (МАНС) Вања Ћаловић Марковић изјавила је да се Црна Гора, као држава није заштитила, иако су за то постојали механизми.
- И не само то, него смо направили невероватан уступак Кинезима када је у питању враћање овог кредита. У уговору са Кинезима је наведено да се Црна Гора одриче свих права на своју имовину осим дипломатско-конзуларних представништава у случају арбитраже, која би се водила у кинеским судовима и по кинеским законима - упозорила је Ћаловић Марковић. - Ако Црна Гора не буде могла да врати овај кредит, они одлучују коју то имовину Црна Гора у замену за тај кредит треба да да компанији ЦЦЦЦ. Кина је и у другим државама имала сличан концепт, где је на овај начин пласирала свој новац. Врло јефтин новац, али по скупим условима.

Велиша Кадић


Међународни монетарни фонд потврдио је лани да су трошкови за градњу приоритетне деонице ауто-пута Бар - Бољаре, од Смоковца до Матешева, порасли 25 одсто, што значи да су премашили милијарду евра. Наводе да је трошак за 41 километар, као најтежи део пута првобитно био процењен на 809 милиона на основу чега се Влада задужила код кинеске Ексим банке, али да прекорачења трошкова могу повећати укупан трошак око седам одсто.

ЈАВНИ ДУГ

ОД обнове независности 2006. године јавни дуг Црне Горе увећао се седам пута. Према последњим подацима, он износи чак 3,7 милијарди евра или 77 одсто бруто домаћег производа!

ЗЛОНАМЕРНЕ ПРИЧЕ

ИЗ Владе Црне Горе повремено се пласирају позитивне информације у вези са овим капиталним пројектом. Уз то њени званичници су више пута одбацили било какву могућу негативну последицу по државу због кредитног аранжмана.
- Нема приче о дужничком ропству Црне Горе. Прича да ћемо финансијски доћи у зависност од кинеског новца је само прича злонамерних - поручио је премијер Душко Марковић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)

Raso

04.08.2020. 08:44

Не волим Мила али... Да се овај пут гради према Албанији и да је кредит од западноевропски банака све би били за похвалу, овако ...