МОСТ ИЛИ ТУНЕЛ, А МОЖДА И НЕШТО ТРЕЋЕ? Како повезати обале Боке у Теснацу Вериге

В. В.

05. 12. 2021. у 21:54

ДЕЦЕНИЈАМА се у градовима Боке па и у Црној Гори, кроз неиспуњена а честа предизборна обећања, донедавно у Црној Гори владајућег ДПС-а, ломе копља око начина на који би требало спојити обале залива између Херцег Новог и Луштице.

МОСТ ИЛИ ТУНЕЛ, А МОЖДА И НЕШТО ТРЕЋЕ? Како повезати обале Боке у Теснацу Вериге

Фото В. Вујновић

Најчешће помињана могућност је мост у теснацу Вериге којим сада броде трајекти "Поморског саобраћаја". Друга опција је подморски тунел. Обе опције имају поборнике и међу лаицима и међу стручњацима. Надлежни за заштиту културних добара с друге стране упозоравају да би градња моста могла утицати да Котор буде брисан са УНЕСЦО листе светске баштине. И са градњом подводног тунела до Луштице треба бити опрезан јер се и тај део налази у заштићеној зони. Из Министарства капиталних инвестиција недавно су Центру за истраживачко новинарство потврдили да одлуку још нису донели. Председници бокешких општина сигурни су да се не сме угрозити статус који Котор има. Отвара ли то шансу за алтернативну опцију, подморски тунел од Зеленике у Ерцег Новом до Луштице?

Подсетићемо, мост или тунел у теснацу Вериге Комитет за Светску баштину први пут је помињао 2005. године а 2007. упућен је захтев Црној Гори да позове мисију Међународног савета за споменике и локалитете (ИЦОМОС) како би испитала одрживост предложеног пројекта и његов утицај на културне и пејзажне вредности заштићеног подручја. Оцена је била негативна, мост би пресецао најважнију визуелну осу залива, а неприхватљиве су биле и оцене утицааи на културну баштину и пејзаж Боке. У Министарству капиталних инвестиција још немају довољно студија на основу којих би дали предлог Влади за коначно решење проблема. Недостаје и финансијска елаборација. За њих је сигурно једино да ће испоштовати став струке и подржати варијанту која испуњава И наше И светске прописане услове и стандарде.

Фото: Општина Котор

За председника херцегновске општине Стевана Катића мост или тунел су од "неупитног значаја за целу Боку и Црну Гору али је истог значаја и сачувати статус Котора као града на Листи светске културне баштине". У светлу тих чињеница Херцег Нови ће подржати само оно решење које је прихватљиво за УНЕСКО.

Деценијама нерешена дилема мост или тунелотвоара процтор за трећу опцију, спајање обала залива подморским тунелом од Зеленике и Кумбора до Луштице. Око тог предлога постигнут је висок степен сагласности међу председницима бокешких општина и Будве, а ово решење које они сматрају оптималним и одрживим требало би да буде и државни приоритет.

Мост био “дефинитиван” избор

Пре две године из Министарства саобраћаја саопштено је било да је мост дефинитиван избор. Речено је И да су за тај капитални пројекат заинтересовани бројни инвеститори из света, између осталих Азербејџанци и Кинези. Вредност пројекта била је процењена на око 150 милиона евра, а према тада актуелном идејном решењу мост је требало да буде висок 65 метара, дуг хиљаду, требало је да има четири траке, прилазне саобраћајнице и обилазницу око Тивата. Да ће градити мост из Владе Црне Горе саопштено је и 2017. Тада је пројекат процењен на 140 милиона евра а било је најављено и расписивање међународног тендера за избор извођача радова.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)