БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ: "Коњски трамвај" у главној улици

З. Николић

27. 02. 2021. у 11:29

УЛИЦА краља Милана "памти" трамваје са коњском вучом који су некада красили Београд.

БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ: Коњски трамвај у главној улици

Фото Архива

Први такав трамвај протутњао је овом улицом, испред Старог двора још 1892. године. Била је то посебна новотарија која је изазавала сасвим пристојну пажњу становника српског главног града.

Првобитна трамвајска мреже била је свечано пуштена у рад и била је дугачка 2.300 метара. Водила је од Калемегдана, па дуж Васине улице до данашњег Трга Републике који се тада звао Позоришни трг. Потом је преко Теразија возила ка Славији.

Овај вид јавног градског превоза првобитно су звали "Варошка железница". У прво време било је осам трамваја са коњском запрегом, а ишли су на сваких десетак минута.

Друга линија, дужине око два километра, такође је кретала са Славије, али се код данашњег СКЦ, а тадашње "Официрске касине" спуштала низ Ресавску до Немањине, па је тако досезала до здања Железничке станице.

Члан Друштва љубитеља аутомобилизма Александар Зајц подучио нас је и податку да је просечна брзина трамваја била између пет и седам километара на час, а да нису постојала стајалишта која данас познајемо.

Фото Архива

Обичај је био много једноставнији: путник који би пожелео да уђе у трамвај једноставно би подигао руку, трамвај би се зауставио и он је могао да уђе у шинско возило.

ЕЛЕКТРИФИКАЦИЈА

На Дорћолу је отворена прва електрична централа 1893. године, а она је омогућила да се у Београд уведе јавна расвета, а потом и електрификација трамвајске мреже.

Фото Архива

Две додине после увођења трамваја са коњском вучом уследио је први долазак трамваја на електрични погон.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)