КАКО РЕШИТИ ПРОБЛЕМ ПАРКИРАЊА У ПРЕСТОНИЦИ (2): Инжењер Предраг Крстић, Градски урбанистички завод, о испуњавању стандарда за паркирање

Сузана МИЛОШЕВИЋ

07. 10. 2020. у 13:06

ДА је проблем паркирања у граду врло комплексан и да заузима централно место у решавању проблематике саобраћаја у Београду, мишљења је Предраг Крстић, дипломирани саобраћајни инжењер и директор Сектора саобраћаја у Урбанистичком заводу Београда.

КАКО РЕШИТИ ПРОБЛЕМ ПАРКИРАЊА У ПРЕСТОНИЦИ (2): Инжењер Предраг Крстић, Градски урбанистички завод, о испуњавању стандарда за паркирање

Фото архива

Како наводи, он се у плановима детаљне регулације и просторним плановима које овај Завод израђује не очитава, већ на улицама.

- У свим урбанистичким плановима планира се потребан број места за нове садржаје и намене. Друго је да ли се и како спроводе ти урбанистички планови. У Плану генералне регулације (ПГР) Београда, који је још на снази (у току су његове измене и допуне) планирано је да се проблем паркирања мора решити на припадајућој парцели. Ако се гради неки објекат, ми планирамо колико паркинг-места у складу са квадратуром треба да се обезбеди на парцели, било да се ради о стамбеној или пословној згради. Садашњи норматив за планирање потребног броја паркинг-места 1,1 паркинг-место по стамбеној јединици, док су нормативи за објекте трговине, културе дати на основу површине објекта, или према броју столова у угоститељству, кревета у хотелијерству - појашњава Крстић.

Каже да је потребно урадити студију норматива за паркирање у Београду, као што је то урадио Саобраћајни факултет 2003. године, како би се на основу тога одредио потребан број паркинг-места у престоници.

- Студија из 2003. имала је ригидније нормативе које смо пробали да унесемо у ПГР Београда који је касније рађен, али то тада није наишло на одобравање. Зато смо у ПГР унели нормативе који су у то време већ били коришћени за процену потребног броја паркинг-места у урбанистичким плановима. Нова студија би можда доказала да је 1,1 паркинг-место по стамбеној јединици довољно, а можда ће то бити и нека већа вредност - истиче Крстић.

Предраг Крстић,Фото архива

Саговорник "Новости" напомиње да у централној зони проблем паркирања достиже ниво комуналног проблема, јер негде не можете проћи тротоаром. У перифреним деловима града, тај проблем је мање изражен, али се ни тамо не може занемарити.

- Чињеница је да је проблем паркирања у стамбеним зонама последица непотпуне реализације потребног броја паркинг-места планираних урбанистичким плановима, или њихове пренамене! То доводи до паркирања на површинама које за то нису намењене и на саобраћајницама што смањују пропусну моћ, повећава гужву у саобраћају - прича Крстић.

Урбанистички завод урадио је 2011. План генералне регулације мреже јавних гаража, који је представљао један од корака у решавању проблем паркирања у граду, уз неке режимске мере и зонски систем паркирања. Планом је обрађено више од 50 локација за изградњу јавних гаража, али је остављена могућност да се кроз микролокацијске анализе, јавне гараже планирају и на другим локацијама које тада нису препознате као погодне за ту намену.

- Хтели смо да нађемо меру између тога колико паркинг места треба обезбедити у центру и колико је то оправдано, јер што више места обезбеђујете, тиме привлачите већи број аутомобила. А то није циљ. Ако јавна гаража треба да реши паркирање у некој зони, онда је потребно укинути паркинг-места на потезима на којима нису добро решење. Показати да је урбанистички могуће решити простор по мери човека - наводи наш саговорник.

УКРШТАЊЕ МЕТРОА У ЦЕНТРУ

ИДЕЈА ограничавања приступа центру за аутомобиле, подразумева да на ободу буде више јавних гаража. И оне би морале да функционишу по одређеном режиму за становнике те зоне. Они који долазе до центра да обаве неки посао, возила би требало да оставе у гаражи, а онда превозом да дођу до самог језгра. Зато је потребан поуздан јавни превоз да одговори на потребе корисника. Управо ће се зато све три линије будућег метроа, укрштати у центру.

То значи да предност треба дати пешачком, бициклистичком и јавном саобраћају, а тек после аутомобилу. И то јесте план, како објашњава Крстић, да се промени хјерархија међу видовима саобраћаја. Решења за овај горући проблем има, а први корак може бити да се уради студија норматива за паркирање, онда промена постојећих ако се покаже да нису одговарајући.

Фото архива

- Затим следи контрола реализације планова током градње објеката са наменским гаражама и даље током издавања употребне дозволе како би се спречила пренамена паркинг-простора. Релизација јавних гаража у зонама повећане атрактивности, са мером да се паркинг-местом може управљати на системски начин, а све са циљем да предност у одвијању саобраћаја дамо пешацима и јавном превозу. Један од праваца је да постоји обавеза куповине паркинг-места уз сваки стан - тврди Крстић.

Сутра: Станови и гараже на истој парцели

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ОКО МЕНЕ ШПРИЦЕВИ, СЕКТЕ Бане објаснио зашто је морао да пусти децу да оду код мајке

"ОКО МЕНЕ ШПРИЦЕВИ, СЕКТЕ" Бане објаснио зашто је морао да пусти децу да оду код мајке

ИСТАКНУТИ глумац Бане Видаковић, који је пре три године осуђен због недозвољеног држања хероина за личну употребу, говорио је о породици и деци коју је, каже, управо због наркотика склонио из Србије.

29. 03. 2024. у 08:36

Коментари (0)

РУСИ У ШОКУ: Евакуисали 1.500 такмичара из Крокуса, ниједан није страдао од терориста, а сад се буне: Што нас нисте спасили раније? (ВИДЕО)