БИЦИКЛ - ПРЕВОЗ БУДУЋНОСТИ: 450 километара стаза за двоточкаше до рубних општина

Сузана МИЛОШЕВИЋ

20. 08. 2020. у 11:43

БИЦИКЛ је одавно враћен на уличну сцену, као начин транспорта у модерним градовима.

БИЦИКЛ - ПРЕВОЗ БУДУЋНОСТИ: 450 километара стаза за двоточкаше до рубних општина

Фото Ж. Кнежевић

Користи превоза двоточкашима постале су још израженије током пандемије вируса корона. План одрживе урбане мобилности (ПОУМ), који је недавно био на јавном увиду када су грађани могли да дају своје замерке, дао је предност бициклима и ширењу бициклистичких стаза у престоници.

Важећи Генерални урбанистички план предвиђа изградњу мреже у дужини од 450 километара. Планирана је и изградња приградских бициклистичких коридора који би олакшали везу са насељима Батајница и Сурчин, везу ка Обреновцу дуж обала Саве, везу са Борчом, Овчом, Панчевом, Винчом.

ПОГОДНО ЗА КРАТКЕ РУТЕ

УЧЕШЋЕ бициклистичког саобраћаја у престоници је испод један одсто, у односу на укупну расподелу кретања. Ипак, истраживања показују да постоји потенцијал за значајнију употребу двоточкаша у свакодневим кретањима житеља. Две трећине путовања у Београду има просечну дужину краћу од 30 минута, а скоро 16 одсто кретања је мање од 10 минута, што указује на погодност учесталијег коришћења бицикла.

У наредном периоду, а како је наведено у ПОУМ, наставиће се израда планске и техничке документације, а онда и изградња пешачко-бициклистичких коридора на подручју Аде Циганлије, према Авали, на Ади Хуји, према Великом ратном острву, на левој обали Дунава.

Прецизан податак о дужини изграђених бициклистичких стаза у граду не постоји, али је процењено да је до сада изграђено више од 100 километара.

Фото Илустрација ВН

- Бициклистичка стаза од Марине Дорћол до Аде Циганлије дуга је око 7,5 километара, стаза око Аде Циганлије око осам километара, бициклистичка стаза са дужином од око 50 километара кроз блокове. У скорије време бициклистичке траке изграђене су и у старом делу града, у Булевару ослобођења (од Аутокоманде до Саве Машковића), бициклистичке стазе на Тргу Славија до Ветеринарског факултета, у Рузвелтовој улици - пише у документима, уз фотографије како се и те нове стазе лоше одржавају, па су небезбедне за вожњу.

СВЕТСКЕ ТРАСЕ

У ПРОТЕКЛОМ периоду дефинисане су и две нове бициклистичке руте - Авалска и Савска. За Савску руту, која представља део међународног бициклистичког коридора, урађен је и главни пројекат саобраћајне сигнализације.

Занимљиво је и да кроз Београд воде и два EuroVelo коридора, као делови Европске бициклистичке мреже - коридор EuroVelo 6 (Атлантски океан - Црно море) и коридор EuroVelo 11 (Источна Европа).

Идеја увођења система јавних бицикала, који омогућава корисницима изнајмљивање двоточкаша за кратка растојања, постоји већ годинама. Реализације још нема иако је тендер за партнера Град расписивао већ два пута. Пре два месеца, заменик градоначелника Београда Горан Весић рекао је да ће већ следећег пролећа тај систем постојати.

- Компаније које тај програм у свету раде углавном се финансирају од реклама, а ми још нисмо велико тржиште да би то фукционисало на тај начин са 150 станица и 150.000 бицикала. Зато ћемо расписати још један тендер у септембру, али само за куповину опреме, јер ће Град Београд сада финансирати у станице и електричне бицикле. Имаћемо у првој фази 100 станица, а у наредне две године проширићемо то на још 50, јер нам је важно да тај систем интегришемо у јавни превоз - казао је Весић.

Припрема се низ предлога како би се поспешио развој бициклизма у Београду, попут субвенције за куповину бицикала који се производе у Србији. Идеја је и да се уведу "бициклистичке улице" у којима би било забрањено претицање бициклиста. У њима би бициклисти и пешаци имали предност у односу на аутомобиле, а возила у тим улицама не би могла да возе брже од 10 километара на час. Tо ће бити углавном мање улице, попут Кнегиње Зорке. Идеја је да се тако повежу различите бициклистичке стазе како би у старом делу града бициклисти могли да их користе.

Градска власт тражи и још неке измене закона, како би бициклистима било дозвољено да возе у жутој траци и да могу да користе једносмерне улице у оба смера.

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)