Купци кућних апарата не морају да пристану само на поправку: Могућа замена старог за нови уређај

Е. Б. ТАЛИЈАН

15. 01. 2020. у 19:00

Продавци током прве две године покушавају да избегну замену производа за исправан

Купци кућних апарата не морају да пристану само на поправку: Могућа замена старог за нови уређај

Фото П. Милошевић

ТРГОВЦИ су дужни да замене сваки електронски уређај уколико купац не жели поправку. Они не би смели да обмањују потрошаче и користе недовољну информисаност купаца о њиховим правима. А, прописи су јасно дефинисали када купци могу да замене производ и да ли трговац сме да поправи уређај без њихове сагласности, за "Новости" објашњава Младен Алфировић, шеф правног тима Националне организације потрошача Србије. Он наводи конкретан случај који је ово удружење решавало.

- Купац је уложио рекламацију на веш-машину, јер је престала са радом, и тражио је замену уређаја за нови - описује проблем Алфировић. - До тог квара је дошло након 16 месеци од куповине, што значи да није истекао законски рок саобразности од две године. То је период у ком трговац треба да обезбеди исправност производа.

Продавац је, како каже Алфировић, у одговору на рекламацију навео да је покварен ремен на веш-машини. Оценио је да је то незнатна несаобразност и инсистирао на томе да се проблем реши поправком, што није било у складу са законом.

- Прописано је да је поправљање производа у том року, од две године од тренутка куповине, једино могуће ако се са тим сагласи потрошач - наглашава наш саговорник. - Купац је одбијао да то прихвати, јер је констатовано да се покварио каиш и да за ту неисправност није крив потрошач.

Алфировић истиче да у овом случају, када постоји незнатна несаобразност, потрошач има право и на замену и на поправку. Додаје да је трговац направио још једну грешку, јер је законску одредбу о несразмерном оптерећењу покушао да тумачи у своју корист.

- Несразмерно оптерећење је ситуација у којој би поправка стварала претеране трошкове за трговца у поређењу са раскидом уговора и онда може да се позове на то и каже да враћа новац, јер му се не исплати да поправља - објашњава Алфировић. - То очигледно није овај случај, јер је цена ремена ниска, а његова замена захтева свега неколико минута посла.

Након интервенције НОПС-а, који је трговцу предочио да су његови захтеви супротни закону, веш-машина је замењена.

ПРАВА ПОТРОШАЧА

САОБРАЗНОСТ се даје на исправност уређаја. Трговац одговара за несаобразност производа у року од две године од тренутка куповине. Уколико се, из било ког разлога, појави несаобразност у првих шест месеци од куповине, потрошач има право на поправку производа, замену, раскид уговора, односно повраћај новца, као и на могућност умањења цене. После рока од шест месеци рекламација купца може да се реши поправком или заменом за нов производ.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)

Boža dunster

16.01.2020. 00:11

Objavite Vi kome ljudi da se žale i gde. Lepo je što potrošač ima prava, samo, svi znamo kako je u praksi

Duki

20.01.2020. 11:10

Posle 6 meseci moze popravka, trgovac nije prekrsio zakon.Ili jednostavno ti odbije rekkamaciju i mozes da se slikas. Meni je Sportvision odbio reklamaciju na patike posle 2 meseca i u vasem udruzenju kazu da su nemocni, vec samo mogu ja da ih tuzim.