Купци кућних апарата не морају да пристану само на поправку: Могућа замена старог за нови уређај
15. 01. 2020. у 19:00
Продавци током прве две године покушавају да избегну замену производа за исправан
Фото П. Милошевић
ТРГОВЦИ су дужни да замене сваки електронски уређај уколико купац не жели поправку. Они не би смели да обмањују потрошаче и користе недовољну информисаност купаца о њиховим правима. А, прописи су јасно дефинисали када купци могу да замене производ и да ли трговац сме да поправи уређај без њихове сагласности, за "Новости" објашњава Младен Алфировић, шеф правног тима Националне организације потрошача Србије. Он наводи конкретан случај који је ово удружење решавало.
- Купац је уложио рекламацију на веш-машину, јер је престала са радом, и тражио је замену уређаја за нови - описује проблем Алфировић. - До тог квара је дошло након 16 месеци од куповине, што значи да није истекао законски рок саобразности од две године. То је период у ком трговац треба да обезбеди исправност производа.
Продавац је, како каже Алфировић, у одговору на рекламацију навео да је покварен ремен на веш-машини. Оценио је да је то незнатна несаобразност и инсистирао на томе да се проблем реши поправком, што није било у складу са законом.
- Прописано је да је поправљање производа у том року, од две године од тренутка куповине, једино могуће ако се са тим сагласи потрошач - наглашава наш саговорник. - Купац је одбијао да то прихвати, јер је констатовано да се покварио каиш и да за ту неисправност није крив потрошач.
Алфировић истиче да у овом случају, када постоји незнатна несаобразност, потрошач има право и на замену и на поправку. Додаје да је трговац направио још једну грешку, јер је законску одредбу о несразмерном оптерећењу покушао да тумачи у своју корист.
- Несразмерно оптерећење је ситуација у којој би поправка стварала претеране трошкове за трговца у поређењу са раскидом уговора и онда може да се позове на то и каже да враћа новац, јер му се не исплати да поправља - објашњава Алфировић. - То очигледно није овај случај, јер је цена ремена ниска, а његова замена захтева свега неколико минута посла.
Након интервенције НОПС-а, који је трговцу предочио да су његови захтеви супротни закону, веш-машина је замењена.
ПРАВА ПОТРОШАЧА
САОБРАЗНОСТ се даје на исправност уређаја. Трговац одговара за несаобразност производа у року од две године од тренутка куповине. Уколико се, из било ког разлога, појави несаобразност у првих шест месеци од куповине, потрошач има право на поправку производа, замену, раскид уговора, односно повраћај новца, као и на могућност умањења цене. После рока од шест месеци рекламација купца може да се реши поправком или заменом за нов производ.
Boža dunster
16.01.2020. 00:11
Objavite Vi kome ljudi da se žale i gde. Lepo je što potrošač ima prava, samo, svi znamo kako je u praksi
Posle 6 meseci moze popravka, trgovac nije prekrsio zakon.Ili jednostavno ti odbije rekkamaciju i mozes da se slikas. Meni je Sportvision odbio reklamaciju na patike posle 2 meseca i u vasem udruzenju kazu da su nemocni, vec samo mogu ja da ih tuzim.
Коментари (2)