Од Ресника до Ваљева пругом ускоро 100 на сат

Бранко ПУЗОВИЋ

18. 10. 2017. у 13:23

Од Ресника до Ваљева пругом ускоро 100 на сат

Фото: Велимир Јагодић

При крају обнова пруге између Београда и Бара - возови на новим шинама 14. новембра. Уз нове сигналне уређаје, и стотине километара бакарне контактне мреже

КОМПЛЕТНА обнова деонице пруге Београд - Бар, од Вреоца до Ваљева, у пуном је јеку. На градилишту, на разним локацијама, истовремено буде и по петнаестак екипа. Све се одвија по плану, чак и михољско лето иде наруку мајсторима, па се очекује да новим шинама први возови крену, како је и планирано, већ средином новембра, а за путовање од Ресника до Ваљева биће потребно скоро трипут мање времена.

Руским кредитом обновљено је буквално - све. На 77 километара пруге од Ресника до Ваљева постављају се нове шине увезене из Аустрије и бетонски прагови домаће производње. На тој траси, укључујући и колосеке на железничким станицама, биће инсталирани нови сигнално-сигурносни уређаји, те стотине километара бакарне контактне мреже.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Путарина од Ниша до Бугарске новим асфалтом ће се наплаћивати по овом ценовнику

- Ревитализација пруге подразумева враћање на пројектовану максималну брзину до 100 километара на час, по чему смо осамдесетих година прошлог века били раме уз раме с модерним европским железницама - каже Радован Миловановић, директор пројекта. - Нажалост, због догађаја који су задесили Србију, изостало је благовремено одржавање пруга, па и ове, барске.

НОВИ ПЕРОНИ - Иако пројекат није то предвиђао, одлучили смо да у железничким станицама уместо старих и дотрајалих поставимо нове пероне с такозваним увалама за лакши прелазак преко колосека - каже Миловановић. - У железничкој станици Ваљево смо перон стар четири деценије пресвукли са 2.100 квадратних метара новог асфалта. У току радова на прузи од Ресника до Ваљева положили смо и цеви у које ће моћи да се поставе оптички каблови. Уз веће брзине возова, удобност и краће путовање, путници ће свакако приметити и уређен простор поред пруге, без шибља, али и офарбане мостове.

Због дотрајале пруге, на појединим деловима од Ресника до Ваљева биле су уведене такозване лагане вожње, брзине од свега 20-30 километара на час, што је, истиче наш саговорник, потпуно успоравало саобраћај. Уз то, путни прелази су одслужили своје, за њих није било ни резервних делова, па су годинама били неисправни.

- У таквим случајевима железнички прописи налажу да воз стане и да крене тек када се машиновођа увери да на прузи нема ничега - каже Миловановић. - И то је додатно успоравало возове. Сада ће на свим путним прелазима бити нова опрема, рампа ће се спуштати аутоматски, а звучни и светлосни сигнали возаче ће обавештавати на наилазак воза.

Радови су почели 6. јуна прошле године, и то прво у железничким станицама, да саобраћај не би био у прекиду. Прва је реконструисана железничка станица Вреоци. Ти радови су трајали до средине јула ове године. Тада је пуштена пруга од Ресника до Вреоца, која је од 1. децембра 2016. године била затворена за саобраћај.

- Ово су за нас рутински послови, јер ко зна колико хиљада километара нове пруге смо до сада поставили или старих колосека заменили и поправили - кажу мајстори из новосадског ЗГОП-а. - Све иде по плану, а то није тешко када су екипе на градилишту уходане, а материјал обезбеђен.

Од Ресника до Барајева заштићене су све косине које су одронима повремено прекидале и угрожавале саобраћај. Реконструише се 17 мостова и 12 пропуста, као и све бетонске конструкције. Направљени су километри нових одводних канала, који ће пругу да штите од атмосферских вода, које на појединим местима зачас могу да се претворе у праве бујице.

Комплетна реконструкција овог дела барске пруге, која се финансира из руског кредита, процењена је на око 80 милиона долара. Главни извођач радова је "РДЖ интернационал", огранак Руске државне железнице. Већина подизвођача су српске фирме - "Ратко Митровић", "Уноградња", "Ворекс инжењеринг", "Пупин", ЗГОП, АТM...

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Нови киловати са "Ђердапа"

- Радови од Вреоца до Ваљева добро напредују и очекујемо да први воз, како је и планирано, прође 14. новембра - каже Миловановић. - Руси су допремили специјалне кранове који на пругу постављају већ комплетно монтиране нове шине и прагове, што знатно убрзава поступак. Иначе, радови на једноколосечној прузи сматрају се најтежим и најкомпликованијим, јер треба да трају што краће а да квалитет и рокови не трпе. То нама успешно полази за руком.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (9)

Bane

18.10.2017. 14:15

U Evropi vec decenijama vozovi idu prosecnom brzinom od 300+ km/h a ovi magarci finansiraju izgradnju pruga na kojima ce vozovi da idu jedva 100 km/h. Umesto da se do Valjeva putuje podnosljivih 20-25 minuta, putovave se tri puta duze. kao 1976. godine.

Skjavoneska

18.10.2017. 15:18

@Bane - Bane, Srbija je mala zemlja i nema potreba za takvim brzinama, jer takvim vozovima treba nekoliko kilometara za postizanje takve brzine i isto toliko za stajanje. Nasa pruga je ispresecana drumskim putevima, pored toga ceste su stanice. Brzi voz staje u Rakovici, Lazarevcu, Lajkovcu, Valjevu, Kosjericu, Pozezi, Uzicu... To su sve kratke razdaljine, u kojima zivi veliki broj ljudi koji koriste zeleznicu, pa ih nije moguce izbaciti. Bilo bi lepo da su brzine vece za 50 60 km/h, ali dobro...

Bane

18.10.2017. 16:00

@Bane - Većina tih stanica je namenjena za takozvane pilićarske (putničke) vozove ali ekspresni, poslovni i brzi vozovi staju samo u Valjevu, Užicu i eventualno u Priboju na teritoriji Republike Srbije (3 usputne stanice na oko 280 km pruge). To su već rastojanja na kojima nije svejedno da li će se stići za nekoliko sati brže ili sporije.

Bonaparta

18.10.2017. 16:36

@Bane, apsolutno si u pravu, ali moras imati u vidu specificnost ove pruge i trase kojom prolazi, medjutim da je moglo da se ispravi nekoliko krivina i brzina podigne na 160 h moglo je s tim da bi trebalo jos 20-30 milina evra vise para za novu signalizaciju i sistem daljinskog upravljanja ili ti telekomande. Nadam se da ce saobracati 120 km/h sto je realno moguca brzina od Bele Reke do Valjeva.

Simun

19.10.2017. 06:17

Lepo i za pohvalu,ali je sad osnovno i bitno,dali će se domaćinski pruge i stanje oko pruga održavati

EU standard

19.10.2017. 08:48

Jos jedna zloupotreba evropskog standarda! Verujem analiza srpskih vlasti lezi na ekstremnim vremenskim uslovima kada zbog sigurnosti putnika brzina je spustena na max 100 i manje na sat.

Gojko

19.10.2017. 13:53

Pričao mi je jedan mašinovođa iz Lapova da Rusi obnavljaju prugu na najbolji način.Nije bio zadovoljan tamponom koji su uradili Italijani kod Gilja.Interesantno je da ruska vojska ima u svom sastavu moćnu železničku inženjeriju za izgradnju velikih građevinskih radova /kao izmeštanje pruge sa teritorije Donbasa ka Crnom moru i novom krimskom mostu /.

git

19.10.2017. 15:27

alo ljudi. dajte nesto nove sine i vozove i za juzni banat. nikad nista u juznom banatu. blizu smo bg-a a zaboravljeni od sveta.