СТРУЧЊАЦИ УПОЗОРАВАЈУ: Опрезно с повећањем максимално дозвољене брзине

Танјуг

четвртак, 03. 08. 2017. у 16:26

СТРУЧЊАЦИ УПОЗОРАВАЈУ: Опрезно с повећањем максимално дозвољене брзине

Фото Танјуг, Д.Аничић

Предлог да се опште ограничење брзине на аутопуту у Србији повећа на 130 километара на сат стручњаци виде као тему о којој треба озбиљно размислити

Предлог да се опште ограничење брзине на аутопуту у Србији повећа на 130 километара на сат стручњаци виде као тему о којој треба озбиљно размислити, с обзиром да, како наводе, свако повећање просечне брзине од макар 10 километара на сат повећава број незгода али и страдалих за три одсто.

Професор Саобраћајног факултета Милан Вујанић тако за Тањуг каже да, као део стручне јавности, није спреман да прихвати ту цену и то само "зарад повећања брзине и повећања комфора некима који не желе да се од Београда до Ниша возе два сата, него сат и двадесет минута".

Он сматра да код нас нису обављене довољне припреме нити урађени елаборати у вези с економским, еколошким и безбедносним утицајима таквог предлога, због чега је апеловао на стручне службе министарства али и друге чиниоце у друштву да "узму у обзир негативне последице повећања брзине".

"Сваки предлог који битно мења постојеће стање требало би да има и дебело образложење", уверен је Вујанић.

Као пример наводи САД и каже: "тако велика земља, са тако добрим истраживањима само је две године дозволила да на аутопуту брзина буде око 130 км/ч, и то не тачно толико, пошто је изражена у миљама, а онда је после тога вратила одмах на 120 км/ч".

"Тако су у исто време дозволили да људи који имају ербег не морају да користе појас, па су увидели да су резултати поражавајући и одмах вратили обавезну употребу појаса и брзину назад на 120", наводи Вујанић.

Постоје примери у суседству, каже професор, те наводи да Хрватска и БиХ имају ограничење од 130 км/ч, као и Македонија, а сматра да је за Хрватску то јасно.

"Она је, због жеље да привуче туристе, да им пружи већи комфор у вожњи, дигла ограничење на 130 км/ч, али је уједно и дигла дозвољену количину конзумираног алкохола за време вожње за 0,5. Свесно су отишли на делимично угрожавање безбедности саобраћаја због милијарди долара, колико отприлике годишње имају приходе од туризма", рекао је Вујанић.

У свету постоје земље, наводи Вујанић, као што је Немачка, где не постоји ограничење, али је препоручено на аутопутевима, тамо где нема знака, да се вози до 250 км/ч. Али, с друге стране, наводи, постоји и Норвешка, где је ограничење 110.

"А земље које имају већу дозвољену брзину на аутопуту и ван насеља, узмите статистику, све имају повећан број погинулих на 100.000 становника, значи имају већу угроженост људи у саобраћају", рекао је Вујанић.

Како каже, у Србији "смо се мучили" да са 60 пређемо на 50 км/ч у градовима и насељима, док у Јапану, који има "боље улице, боља возила, боље семафоре, све боље", то ограничење износи 40 на сат.

"Морам да кажем да је светски најбезбеднија земља у саобраћају Јапан, а у главном граду Француске, која се сврстава у врх по безбедности, у Паризу, скоро је донета одлука да је највећа дозвољена брзина на територији града 30 км/ч", објашњава.

Наводи и да је Француска од 1975. до 1993. за 50 одсто смањила броз незгода са смртним исходом, што је било резултат смањења максимално дозвољене брзине.

Вујанић напомиње и да већа брзина у саобраћају изазива већу потрошњу по пређеном километру и сматра да је потребно направити и ту анализу - колико ће више горива да оде у ваздух у виду издувних гасова ЦО2, СО2, ЦО, СО, а који ће загадити нашу животну средину.

"Оно што плаћамо није адекватно ономе што се добија", наглашава професор и каже да стручна јавност мора да изнесе аргументе, а политичка јавност да још једном размисли и онда донесу правилну одлуку.

Директор Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић слаже се да је предлог да се ограничење повећа на 130 км/ч, јако озбиљан предлог, те да га треба исто тако озбиљно размотрити.

Притом, наглашава, треба имати у виду да велики број аутопутева у Европи има три и више саобраћајних трака, док наш има две. Треба такође имати у виду и стање коловоза, опште стање возног парка...

Јер, како каже, није исто да ли аутопут има две или четири саобраћајне траке и да ли се на том путу крећу возила, која су у просеку стара пет, или 15 година.

"Стручњаци, пре свега саобраћајне и грађевинске струке, треба да се изјасне о томе да ли се опште ограничење на нашим аутопутевима може мењати тако да се спусти или подигне, а једно од могућих решења било би, на пример, да остане опште ограничење од 120, али да се законом дозволи да се, изузетно, на неким деоницама то ограничење повећа на 130", предлаже Окановић.

У сваком случају, како каже, о томе би требало да се изјасни надлежно Министарство грађевинарства и саобраћаја и стручњаци из тих области.

Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић недавно је изјавила да је њено Министарство већ тражило од МУП-а да изврши процену на којим деонцама аутопута може да се повећа брзина са 120 на 130 километара на сат, те да очекује да на модерним деоницама буде повећано ограничење брзине.

Како је рекла, "нема разлога да се то не уради будући да имамо модеран аутопут", као и да се повећање ограничења брзине предлаже због тога што се "много улаже у аутопутеве".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (33)

Miki

03.08.2017. 16:57

Da treba ozbiljno razmisliti - oni u Evropi ne razmišljaju uopšte pa će naši genijalci možda ograničiti brzinu na 50 - 60. Baš lepo kao konjskom zapregom, vetar miluje lice a mi polako, polako....

Crni Gruja

03.08.2017. 17:20

Mi plaćamo kaznu za 121 km/h uredu, ali ko plaća nama kad sa 40 km/h uletimo u rupu na putu i oštetimo auto. Država Srbija nikad uredjena i uvek na štetu gradjana.

Aleksandar

03.08.2017. 17:25

Ovaj clanak je tipican spin. U Nemackoj u kojoj mahom ne postoji ogranicenje brzine na autobanu, godisnja strada u proseku 4,3 ljudi na 100.000 stanovnika, dok u Francuskoj, koja je prema gospodinu Vujanicu, najbezbednija po pitanju saobracaja, jer je smanjila ogranicenja brzine, strada vise - 5,1 na 100.000 stanovnika. Brojke moze svako da tumaci kako hoce, ali ko zeli moze i sam da se uveri u statistiku na "List of countries by traffic-related death rate" vikipedijinom clanku.

Шатор

03.08.2017. 17:29

Držimo bezvezne odredbe, čuj ograničenje 30 km/h pa to je van pameti. Da li je ovaj profesor ikada vozio auto, ili još vozi Škodu iz 68'. Probleme na putu rade manijaci koji voze dvostruko ograničenje i ljudi koji voze smotano, pa i ultra polako. Na kraju ispadne da su ograničenja samo da se naplati od normalnih ljudi jer kazne ne utiču na manijake.

Marko

03.08.2017. 17:32

Po tim nasim strucnjacima u Nemackoj gde nema ogranicenja na autoputevima bi trebalo da bude godisnje 500.000 poginulih, a nema.

kritik analitik

03.08.2017. 17:32

A kada će konačno da prestanu svojim nadrizakonima da prestanu da ometaju saobraćaj? Nemojte o bezbednosti, toga nema sve dok zakoni ne budu važili i za one koji ih donose.

Toma

03.08.2017. 17:36

Da mi je znati kako ti stručnjaci izgledaju... Velika je razlika voziti 130 umesto 120 :D :D I ovako se uveliko vozi iznad ograničenja gde može.

maniks

03.08.2017. 17:40

I ova brzina od 120 km za Srbiju je velika sobzirom koji krsevi stizu iz Evrope , aovde ih popravljaju i prepravljaju. Zasto ih se Evropa oslobadja.Treba biti oprezan i slazem se sa strucnjacima.

Simke

03.08.2017. 17:42

Pitam ja doticnog profesora dali se on pridrzava ogranicenja i vozi max 120 na sat. Ja mogu u moje ime reci da nikada ili u manjim slucaevima se pridrzavam ogranicenja. Prvo kroz Srbiju ima sigurno 60% znakova koji su suvisnje postavljeni ili pogresno. Drugo i dalje vaze ogranicenja npr. kao kad se fica vozio ili sada posle 40 godina. Mislim da svakom savesnom vozacu ogranicenja nisu potrebna. Mogucnosti auta, puta i vozaca tri najveca faktora za sigurnost u saobtacaju.

patriota

03.08.2017. 17:46

nema sta da se razmislja prosirite auto put i povecajte brzinu na 150 cetvrtom trakom ukinitwe granicu makedonije i grcke na taj nacin smotani politicari

Srđan

03.08.2017. 18:09

Kad ne bi vozili uopšte, onda niko ne bi stradao! Možda samo neko uganuće noge i to je to.

Petar

03.08.2017. 18:12

Ja nisam ni profesor ni veliki stručnjak za saobraćaj, osim što dosta vozim auto, i po Srbiji i izvan. Mislim da je jasno da bi povećanje brzine u ovom momentu bilo pogubno za ionako teško stanje u našem saobraćaju.

Vuk Popovic

03.08.2017. 18:13

Molim Vas da vise ne citirate Vujanica... covek zivi u 80-tim, kad su se vozile zastave 101 i fice.

Djura Djuric

03.08.2017. 18:15

Profesor je odavno prevazidjen i zreo za penziju. Njegovo shvatanje bezbednosti u saobracaju je na nivou 19. veka.

Vojislav

03.08.2017. 18:29

Sta da se ozbiljno razmisli ??? U Evropi je ogranicenje u 95% slucajeva 130 uz toleranciju za nekaznjavanje od 5 do 10 % od toga (u Hrvatskoj se ne kaznjava do 150, u Italiji do 10% preko 130 itd.) Zasto u Srbiji uvek mora da se izmislja rupa u saksiji? Geniju koji je pomenuo Norveskih 110 porucujem: daj mi norveski standard i pristacu i na 100!

bager

03.08.2017. 21:44

@Vojislav - Nije istina da je 5-10 % nego je 5 km od brzine koju je radar registrovao,,a to je ne poklon,nego zbog tolerancije samog mernog aparata,tako da nema pravdanja i kritike zbog netacnosti aparata,,primer ogranicenje 70 snimlen sa 75 km/h ne placas kaznu ,snimljen sa 76 km/h placas kaznu,isto je i za brzinu od 150km/h ,racuna se 145k/h posebne su i kazne u zavisnosti od razlike brzine ,,vece prekoracenje vece kazne, maksi ogranicenje brzine nije obaveza,,mozete voziti i sporije

Coa

03.08.2017. 18:33

Da li znate da vise nasih drzavljana pogine na traktoru nego na autoputu, a i ovi sto stradaju na autoputu uglavno poginu jer zaspu za volanom. Ta prica o brzini koja ubija je obizno laprdanje. Godisnje na autoputevima pogine 50-60 ljudi, od cega su polovina stranci koji jednostavno zaspu. Veze ovo nema sa 120 ili 130 na sat.

Dule

03.08.2017. 20:15

neka profesor ode u penziju i spasi vozače u srbiji, dosta više sa njegovim maltretiranjem.

Sumpor

03.08.2017. 22:04

Norveska je pola godine u mraku. Izadjite malo gospodine profesore u svet kolima da vidite kako se prave putevi i kako se po istim vozi. Iz fotelje se ne stice iskistvo

mladen

04.08.2017. 00:51

Pa ne prave udese oni koji voze 130 ili 140 nego ovi na 180 i vise (sa starudijama), i ovi koji zaspe na putu. Profo idi u penziju molim te...

Драган

04.08.2017. 08:39

У Булевару ослобођења између стадиона и Бањице одграничење између 40 и 50 км на сат. Као у Енвер Хоџиној Албанији. Саобрађајница са 2+2 траке и разделним острвом. Нема никаквог разумног разлога да ограничење буде испод 80 км на сат. Ја том брзином скоро сваког дана возим од 1984 и никада нисам угрозио ни себе, ни остале возаче ни пешаке.

Рашо

04.08.2017. 09:30

Кад прочитам нешто о безбедности у саобраћају а то не буде мишљење Вујанића, Окановића и Алвировића частим уредништво ВН. Па има ли ико у овој држави да зна нешто о томе сем њих тројице! Од њихове стручности се људима окреће желудац! Безедност нарушавају лудаци, а не они који возе брзо! Нека полиција искључи из саобраћаја све који имају 5 и више удеса и нека наплати дупле казне свима који за годину дана имају више од два прекршаја па да видимо статистику!!!

007

04.08.2017. 11:08

Taj deda je zreo za vikendicu i APN4 da ide na pecanje. Vreme ga je pregazilo odavno. Ovo ograničenje stoji od kad je auto put napravljen a tada su harale zastave 101 i lade 1300 kojima se maksimalna brzina kretala od 135 do 145 dok fiće i neki drugi nisu ni mogle da dosegnu ograničenje a o tadašnjoj i današnjoj tehnologiji i da ne govorimo o tadašnjoj i današnjoj tehnologiji ugrađenoj u vozila. Po toj logici danas bi ograničenje trebalo da bude najmanje 200km/h. ...

Posmatrač iz Nemačke

04.08.2017. 11:43

Naši "stručnjaci" bi da uče EU i svet pameti! Taj Vujanić govori o Nemačkoj gde su autoputevi NAJSIGURNIJE saobraćajnice iako na nekim deonicama nema ograničenja brzine. Poginulih na autopuevima je, i pored sve većeg broja vozila, -momentalno je u Nemačkoj u saobraćaju oko 70 miliona vozila sve manji. Nove tehnike na vozilima učinile su svoje. Osim toga, malo je važno da li je ograničenje u SRB 120 ili 130 km/h -važno je u kojoj meri je prisutna kultura vozača da to poštuju- a toga u SRB nema!

Aca

05.08.2017. 09:39

U medjuvremenu nasi strucnjaci bi mesto sto prate sta se desava u Americi mogli da se pozabave sinhronizaciojom semafora u gradu Beogradu pa da umesto crvenog imamo i zeleni talas...! Takodje , brzina na obilaznici Zemun - Pancevo je smesna i to tako stoji, a niko iz struke se ne oglasava. Necemo se valjda zbog bezbednosti vracati na zaprezna kola .Odredjen broj ljudi ce uvek poginuti na putevima pa vi stavili i 10 km na sat.

Деки

11.08.2017. 15:23

Да ли ће неко некада и негде проговорити о томе да у сред Београда можете остати без бубрега или пломбе, возећи се градским улицама? Да ли ће ико проговорити о шаренилу семафора на тим истим београдским улицама, где један трепће трипут жуто, други два-трипут, трећи једном, а онда наиђеш на један који за промену не трепће, већ одмах након жутог пали црвено?Сада су се појавили лед семафори, код којих се боје јасно виде једино уколико сте у линији са њим. И нека се јави ко не вози 130 на ауто-путу.